شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دریاچه#اردبیل

مهیج‌ترین تفریحات در دریاچه نئور اردبیل چیست؟

دریاچه نئور از جذاب‌ترین دیدنی‌های اردبیل است با ما همراه باشید تا بدانیم مهیج‌ترین تفریحات در دریاچه نئور اردبیل چیست.

مهیج‌ترین تفریحات در دریاچه نئور اردبیل چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه نئور یک دریاچه طبیعی است که در مرز بین دو استان اردبیل و گیلان واقع گردیده است. این دریاچه با آب شیرین و همچنین بارندگی و آب و هوای مناسب، زیستگاه مناسبی برای انواع ماهی پدید آورده که مقصد جذابی برای گردشگران به‎خصوص در فصول گرم سال به‎ شمار می‎رود. دریاچه نئور که بخشی از منطقه حفاظت‎ شده لیسار به شمار می‎رود، در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اردبیل و در مسیر خلخال واقع شده است. منطقه تالش هم در جنوب دریاچه نئور قرار دارد. این دریاچه که از سال ۱۳۴۸ خورشیدی زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت، در حال ‎حاضر یکی از مراکز مهم تحقیقات این سازمان در امور آبزیان به شمار می‎آید.

تفریحات هیجان‌انگیز دریاچه نئور اردبیل

دریاچه نئور به‌دلیل آب فراوان و شیرینی که دارد محیطی مناسب برای رشد ماهیان به شمار می‌رود؛ از طرف دیگر، گاماروس‌ها که از دسته سخت‌پوستان آبزی هستند، در این دریاچه زندگی می‌کنند. این سخت‌پوستان نقش مهمی در پاک سازی آب دریاچه نئور دارند. برای کنترل رشد گاماروس‌ها در این دریاچه، پرورش ماهی قزل‌آلا در دریاچه نئور به‌صورت مصنوعی انجام می‌شود.

مهیج‌ترین تفریحات در دریاچه نئور اردبیل چیست؟

ماهی‌های کوچک قزل‌آلای رنگین‌کمانی در فصل گرما در دریاچه نئور رها می‌شوند و تا پایان تابستان به شرایط ایدئال برای صید می‌رسند؛ به همین جهت، طول تابستان و به‌خصوص شهریور ماه زمان‌هایی مناسب برای ماهیگیری در این دریاچه به شمار می‌روند. ماهیگیری در دریاچه نئور برای علاقه‌مندان به این سرگرمی بسیار جذاب است و در اواخر تابستان نیز مسابقه‌های ماهیگیری در این منطقه برگزار می‌شود.

در سفر به دریاچه نئور اگر قصد دارید شانس خود را در ماهیگیری امتحان کنید، بهتر است پیش از سرد شدن هوا به این منطقه بروید. ماهی‌های قزل‌آلا در این دریاچه در مقابل سرما مقاوم نیستند و به همین دلیل پیش از شروع سرما و یخ زدن آب، آن‌ها را از سطح دریاچه نئور جمع می‌کنند. با شروع فصل گرما بار دیگر ماهی‌های پرورشی درون این دریاچه رها می‌شوند. ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمانی از خوش‌طعم‌ترین انواع ماهی قزل‌آلا است.

در آب دریاچه نئور و اطراف آن آبزیان دیگری مانند زالو، پلانکتون‌ها، صدف، سمور آبی، قورباغه آبی، قورباغه راه‌راه و انواع نرم‌تنان زندگی می‌کنند.

مهیج‌ترین تفریحات در دریاچه نئور اردبیل چیست؟

با توجه به جاذبه‌های طبیعی برجسته در اطراف دریاچه نئور می‌توانید برای لذت بیشتر از زیبایی‌های این منطقه، یک شب در اطراف این دریاچه اقامت کنید. برای اقامت شبانه در اطراف دریاچه نئور باید در این منطقه کمپ کنید. با توجه به کمبود امکانات در اطراف این دریاچه باید لوازم و وسایل مورد نیاز برای کمپ کردن در طبیعت را با خود ببرید. این منطقه کوهستانی است و حتی در فصل‌های گرم سال نیز با غروب خورشید و آغاز شب، هوا رو به سردی می‌رود.

لباس گرم، کیسه خواب، بادگیر، چادر و زیرانداز مناسب از واجب‌ترین وسایل برای کمپ کردن اطرف دریاچه نئور هستند؛ غذا و آب کافی نیز به‌همراه داشته باشید. این منطقه برای کمپ کردن مناسب است و امنیت بالایی دارد؛ اما در صورت تمایل می‌توانید هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی نزدیک به این دریاچه را برای اقامت شبانه انتخاب کنید.

قایق سواری

متاسفانه یا خوشبختانه در این مکان کسی به خاطر منافع شخصی، قایق اجازه نمی‌دهد. اما با این حال بسیاری از گردشگران قایق‌های بادی همراه خود می‌آورند و از قایق سواری در داخل دریاچه لذت می‌برند.

مهیج‌ترین تفریحات در دریاچه نئور اردبیل چیست؟

قایق سواری داخل دریاچه غیر مجاز نیست و شما می‌توانید از این تجربه منحصر به فرد لذت ببرید.

کوهنوردی

همانطور که اشاره کردیم، دریاچه نئور هیچ کس را نا امید نمی‌کند و برای هر کس یک تفریح منحصر به فرد دارد. نئور در میان کوهستان واقع شده و به همین دلیل قله‌های زیادی در اطراف آن وجود دارند که می‌توانید آنها را فتح کنید. فتح این قله‌ها آنقدر هم سخت نیز و در سفری یک روزه قابل سعود هستند.

به صورت کلی حدود دوازه قله در اطراف دریاچه نئور وجود دارند. برخی از آنها ۲۵۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارند و برخی دیگر شما را تا ارتفاع ۳۲۰۰ متری بالا می‌کشند. هر کدام زیبایی خاص خود را دارند و تجربه‌ای منحصر به فرد را برای شما رقم خواهند زد. دیدن منظره اطراف از ارتفاع ۳۰۰۰ متری واقعا تجربه‌ای نیست که هر کسی بتواند در طول عمر خود داشته باشد.

دیدن گونه‌های پرندگان

همانطور که اشاره کردیم، به دلیل وجود آب و هوای مناسب و وضعیت طبیعی بکر، پرندگان مهاجر همواره در طی مهاجرت خود، سری به دریاچه نئور می‌زنند.

مهیج‌ترین تفریحات در دریاچه نئور اردبیل چیست؟

پس از اینکه خستگی راه از تن کوچک‌شان بیرون رفت، دوباره آنجا را ترک کرده و به راه خود ادامه می‌دهند. البته تنها پرندگان مهاجر در این منطقه حضور ندارند، بلکه گونه‌های بومی و منحصر به فردی نیز در آنجا زندگی می‌کنند که دیدن آنها نیز خالی از لطف نیست.

بارزترین پرنده مهاجری که در مسیر خود از دریاچه نئور بازدید می‌کند، آنقوت است. آنقوت گونه‌ای از اردکیان و زیر مجموعه‌ای از اردک‌های غازنما است. آنقوت نسبت به سایر اردک‌ها کمی جثه بزرگتری دارد و نسبتا بیشتر شبیه به غاز است. اگر در فصل مهاجرت آنقوت به این منطقه رسیدید، حتما سعی کنید با چشمانی تیز بین به دنبال آنها بگردید.

علاوه بر آنقوت و پرندگان مهاجر، پرندگان دیگری همانند چکاوک، کبک، بلدرچین، چنگر، زاغ، گنجشک و حتی عقاب طلایی نیز در این مکان زندگی می‌کنند و بومی اینجا هستند.