شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

این کار ریسک زوال عقل را افزایش می‌دهد

این کار ریسک زوال عقل را افزایش می‌دهد

صدآنلاین نوشت: یک مطالعه جدید نشان می دهد که ضربان قلب نامنظم شایع موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند افرادی که به تازگی مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شده اند، ۱۳ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل، از دست دادن تدریجی حافظه و مهارت‌های فکری هستند. این خطر حتی در بین افرادی که قبل از سن ۶۵ سالگی به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا شده بودند (۶۵ درصد) و در افرادی که بیماری مزمن کلیوی نداشتند (۲۰ درصد) بیشتر بود.

دکتر «نیشا بانسال»، محقق ارشد و استاد پزشکی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل، گفت: «پیامدهای سلامتی فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است گسترده‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا در برخی افراد مشخص شده بود.»

بانسال گفت: «فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی (ضربان نامنظم قلب) است.»

او گفت: «تاکنون، فیبریلاسیون دهلیزی به شدت با خطر سکته مغزی مرتبط بوده است و ارتباط احتمالی با زوال عقل نامشخص بوده است».

فیبریلاسیون دهلیزی ضربان سریع و نامنظم بطن فوقانی قلب است. این روند می‌تواند منجر به لخته شدن خونی که به مغز می‌رود شود و سکته مغزی رخ دهد.

این مطالعه ثابت نمی‌کند که فیبریلاسیون دهلیزی باعث زوال عقل می‌شود، فقط به نظر می‌رسد که بین این دو رابطه وجود دارد. بانسال تاکید کرد که همه کسانی که فیبریلاسیون دهلیزی دارند دچار زوال عقل نمی‌شوند.

بانسال در ادامه افزود: «تحقیقات بیشتری برای درک مکانیسم‌های بیولوژیکی که این ارتباط را توضیح می‌دهند و همچنین اینکه آیا درمان فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است خطر زوال عقل را کاهش دهد، مورد نیاز است.»

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی، حفظ وزن و فشار خون طبیعی، پرهیز از آپنه خواب، ورزش زیاد و رژیم غذایی سالم است.

۲۷۱ ۲۳۳