شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نشست خبری

۲۵۰۰ کرسی تلاوت با محوریت سوره محمد(ص) برگزار می‌شود

نشست خبری تشریح برنامه‌های عملیات رمضان سازمان دارالقرآن الکریم در سال ۱۴۰۲ برگزار و براساس آن سوره محمد(ص) محور برنامه‌های قرآنی عملیات رمضان اعلام شد. طی پویش‌های قرآنی این سازمان ۲۵۰۰ کرسی تلاوت در کشور برپا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تشریح برنامه‌های عملیات رمضان سازمان دارالقرآن الکریم در سال ۱۴۰۲ با حضور حجج اسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و محمدرضا شفیعی، دبیر عملیات رمضان سازمان دارالقرآن الکریم صبح امروز چهارشنبه، ۲۴ اسفند، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در این نشست با اشاره به اینکه خداوند متعال در سوره بقره، وقتی که می‌خواهد ماه مبارک رمضان را معرفی کند، آن را با قرآن معرفی می‌کند، اظهار کرد: کلام الله باعث شرافت این ماه است و از این رو در بین ما هم باب شده است که این ماه را با نام بهار قرآن معرفی می‌کنیم. حقیقتاً شرایط عالم در ماه مبارک رمضان هم به نحوی است که انس، تدبر و فهم قرآن کریم برای بشریت بسیار فراهم کرده است.

وی افزود: سازمان دارالقرآن الکریم و مجموعه‌های دیگر قرآنی قله اتفاقات قرآنی خودشان را در ماه مبارک رمضان تعریف می‌کنند و ما تلاش می‌کنیم امسال ماه مبارک پررونق‌تر از ماه‌های دیگر در برنامه‌های تدبری و تفسیری باشد. بر همین اساس برنامه‌هایی را در راستای ماه مبارک رمضان تنظیم کرده‌ایم که با هماهنگی برخی مجموعه‌های قرآنی عملیاتی خواهد شد.

محور فعالیت‌های قرآنی در ماه رمضان

تقی‌زاده بیان کرد: محور فعالیت‌های قرآنی ما در ماه مبارک «پویش محمد پیامبر خوبی‌هاست» و عملیات رمضان امسال در سازمان دارالقرآن الکریم با محوریت سوره مبارکه محمد(ص) انجام خواهد شد و علت انتخاب این سوره، محتوا‌های و فراگیری عمومی بیشتر این سوره است.

وی با بیان اینکه از چند حیث این سوره را به عنوان یک سوره به شدت امید‌آفرین می‌دانیم، گفت: فضای معنایی و محتوایی سوره محمد(ص)، فضای امیدآفرینی است که خداوند به اهل ایمان بشارت داده است. کلیدواژه و شعار ما، حال خوب برای کار خوب است که در این سوره مورد تأکید قرار گرفته است. در انتهای آیه هم می‌گوید کار شما مؤمنین با همه اشتباهات و لغزش‌هایتان به سرانجام می‌رسد، اما برای کافران سرانجامی وجود ندارد. محوری که در ابتدای سوره بیان می‌شود در کل سوره توضیح داده می‌شود که چگونه این برنامه‌ها انجام شود؛ لذا این پویش با محوریت سوره امیدآفرین حضرت محمد(ص) برگزار می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن افزود: متقاضیان برای شرکت در این پویش و مسابقه می‌توانند از طریق همراه اول کد دستوری *۳۱۳# را شماره‌گیری و یا به پایگاه pooyehtlavat.ir مراجعه کنند. در این پویش هر شب یک جایزه یک میلیونی هدیه داده می‌شود و بخش ویژه این پویش با محوریت حال خوب خود یا دیگران همراه با جایزه ۵۰ میلیون تومانی است.

اجرای پویش «حالت را خوب کن»

تقی‌زاده ادامه داد: از آنجایی که عمل خوب و کار خوب موجب اصلاح فرد و در نهایت اصلاح دین می‌شود، ما نیز با محتوای سوره محمد (ص) پویش «حالت را خوب کن» با محوریت شخصیت و سیر حضرت محمد(ص) را در سه گروه سنی نوجوانان، جوانان و میانسالان با همکاری نهاد‌هایی ازجمله همراه اول، وزارت علوم، ارشاد، اوقاف و... داریم و در تلاشیم که حجم زیادی از محتوا برای این سه طیف مخاطب تعریف شود تا افرادی که پنج گام را در رده سنی خودشان به سرانجام برسانند، در قرعه‌کشی پویش شرکت کنند.

وی تصریح کرد: بخش دیگر این پویش برای کسانی است که می‌خواهند به صورت جدی وارد این پویش بشوند. در همین راستا تولید محتوا‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که یکی از آن‌ها کتابی است ناظر به سوره حضرت رسول(ص)، برای کرسی‌های تفسیری که در سطح کشور برگزار می‌شود. این کتاب با عنوان به عنوان «آینده روشن» با محوریت نکات تفسیری سوره مبارکه محمد (ص) شامل ۲۰ جلسه بیان نکات تفسیری از سوره مبارکه محمد‌(ص) بوده و برای استفاده در کرسی‌های تفسیر قرآن که در ماه مبارک رمضان در سراسر کشور برگزار خواهد شد، منتشر می‌شود. این کتاب جهت برگزاری ۲۰ جلسه تفسیر قرآن کریم و برای جامعه مخاطبین عموم و مبلغین و جهت استفاده در کرسی‌های تفسیر قرآن کریم و به قلم حجت الاسلام محمدجواد ابراهیمی در ۲۲۸ صفحه منتشر شده است.

برگزاری ۲۵۰۰ کرسی تلاوت در ماه رمضان

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم امسال بالغ بر ۲۵۰۰ کرسی تلاوت را در کشور برگزار کنیم، بیان کرد: دغدغه جدی ما استمرار این کرسی تفسیر‌ها در طول سال است. تلاش می‌کنیم این شبکه در ماه مبارک و مجموعه جدی‌تری از این کرسی‌ها شکل بگیرد. کتاب دومی که در سازمان دارالقرآن تولید شد، کتاب «تبیین با تبیان» است که ناظر بر جزخوانی‌هایی است و با توجه به اینکه سنت شریفه قرآن خوانی بین مومنین رایج است و مردم در ماه رمضان یک تا چند جز قرآن را در ماه رمضان می‌خوانند این کتاب می‌تواند در این جلسات موثر واقع شود.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده در ادامه با بیان اینکه تداوم کرسی‌های تلاوت و جلسات قرآنی در طول سال دغدغه ما است، گفت: تمایل ما به این است که محافل قرآنی سوگیری معنا‌محوری و مفهوم‌محوری بیشتری داشته باشند. در مورد کار‌های رسانه‌ای در ماه رمضان نیز برنامه تفسیر سوره محمد‌(ص) را داریم که هر روز توسط حجت‌الاسلام پناهیان از رسانه ملی پخش می‌شود، همچنین کلیپ‌ها و یادداشت‌های رسانه‌ای با این محور از رسانه ملی نمایش داده می‌شود. امسال به دنبال گسترش این فعالیت‌ها بودیم که بالغ بر ۲۰ دستگاه و نهاد وارد فرایند آموزش مجازی ما بشوند و به صورت ویژه برای دانشجومعلمان دوره مجازی را به عنوان «آرمان معلم» تعریف کرده‌ایم.

انتهای پیام