شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رهبر انقلاب#جایزه#همزمان#کتاب

راویان «حوض خون» اجازه حضور در کاروان راهیان‌نور را نیافتند

همزمان با سالگرد رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «حوض خون» این کتاب موفقیت دیگری کسب کرد و در بیستمین دوره جایزه ملی کتاب دفاع مقدس شایسته تقدیر شد؛ اما این در حالی است که همزمان با این اتفاق خوب، یادمان سابق شهید کلانتری اندیمشک به روی روایتگران «حوض خون» بسته بود.

کتاب «حوض خون»

یک سال پیش بود که تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «حوض خون» رونمایی شد و جمعیت کم‌نظیری برای نخستین بار حول محور کتاب در مراسم باشکوهی در اندیمشک گرد هم آمدند. میزبان این گردهمایی، بیمارستان سابق شهید کلانتری در اندیمشک بود؛ مکانی که رختشوی‌خانه دوران دفاع مقدس اندیمشک در آن قرار داشت و کتاب «حوض خون» توانست این نقطه را به عنوان یادمان بیمارستان سابق شهید کلانتری بعد از سال‌ها احیا کند.

اتفاقی که «حوض خون» رقم زد تنها به احیای یادمان بیمارستان سابق شهید کلانتری ختم نمی‌شود، این کتاب، نگاه تازه‌ای در بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس ایجاد کرد و این نکته‌ای است که در مراسم رونمایی تقریظ رهبر انقلاب در دوازدهمین آیین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت نیز به آن اشاره شد.

این روزها «حوض خون» و محققان مؤسسه پژوهشی شهید زیوداری اندیمشک بار دیگر برای استان خوزستان افتخارآفرینی کردند و این کتاب موفق به کسب عنوان شایسته تقدیر در دو بخش بیستمین دوره جایزه ملی کتاب دفاع مقدس شد. 

همزمان با این اتفاق خوب و در روزهایی که شاهد اوج حضور کاروان‌های راهیان نور در مناطق عملیاتی استان خوزستان هستیم، یادمان بیمارستان سابق شهید کلانتری اندیمشک(شرکت تراورس بتنی) نیز میزبان کاروان‌های راهیان نور از سراسر کشور شده است، اما متأسفانه در روزهای اخیر اتفاقاتی در این یادمان رخ داد که برای کاروان‌های راهیان نور و علاقه‌مندان به یادمان‌های دفاع مقدس ایجاد ابهام و سؤال کرده است.

مسئله از اینجا آغاز می‌شود که شرکت راه‌آهن که مالک بیمارستان سابق شهید کلانتری است به دلایل نامعلومی برای حضور روایت‌گران «حوض خون» و روایت‌گری آنها در یادمان (پژوهشگران مؤسسه پژوهشی شهید زیوداری اندیمشک) محدودیت‌هایی ایجاد کرد و در روزهایی که کاروان‌ها و اقشار مختلف مردم برای حضور در این یادمان وارد اندیمشک می‌شدند، ورودی یادمان را به مدت چند روز به روی این روایت‌گران بست.

مؤسسه فرهنگی پژوهشی شهید جواد زیوداری اندیمشک با هدف ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس اندیمشک و روایت دقیق آنها از سال 93 فعالیت خود را به صورت کاملاً مردمی آغاز کرد و این روزها دغدغه‌ای به جزء انتقال صحیح این روایت‌ها به جوانانی که از سراسر کشور به استان می‌آیند ندارد. این مؤسسه فرهنگی و پژوهشی در راستای ثبت خاطرات شفاهی دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پروژه‌های متعددی را در زمینه امدادگران، پزشکان و سایر اقشار مؤثر در دوران دفاع مقدس در اندیمشک و به ویژه بیمارستان سابق شهید کلانتری انجام داده است و برای وجب به وجب زمین این یادمان، روایت‌های نابی برای عرضه دارد.

کتاب‌های «نعمت‌جان» و «حوض خون» حاصل این پژوهش‌ها هستند. این موضوعی است که در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «حوض خون» (22 اسفند 1400) از سوی مسئولان شرکت راه آهن مورد تأیید قرار گرفت و در این مراسم مدیر عامل شرکت راه آهن با اشاره  به  اهمیت  موضوع نقش  بانوان  در دوران  دفاع  مقدس  گفت: «ما از کاری سخن می‌گوییم که اگر برای نسل سوم و چهارم گفته نشود، شاید آنها را افسانه بدانند. بعد از اینکه موضوع تقریظ رهبر انقلاب مطرح شد، از چند هفته گذشته اینجا حضور پیدا کردیم و مرمت این بنا که کارخانه تراورس و متعلق به راه آهن جمهوری اسلامی است، شروع شد. راویان کتاب حضور پیدا و اتفاقات آن روزها را روایت کردند. به پاس آن زحمات، بنا داریم این فضا پاسداری شود و در این مکان یادمانی بنا شود. ما در یادمان‌های دفاع مقدس کمتر به نقش بانوان اشاره کرده‌ایم.»

با وجود این سخنان، شرکت راه‌آهن از 17 تا 21 اسفند به دلایل نامعلومی، اجازه نداد که کاروان‌های راهیان نور، این روایت‌ها را بشنوند و به عبارتی دیگر اجازه حضور روایتگران «حوض خون» را در بین کاروان‌های راهیان نور نداد. 

گرچه مکان بیمارستان سابق شهید کلانتری تحت مالکیت راه‌آهن است، اما یکی از یادمان‌های دوران دفاع مقدس و جزئی از ارزش‌های انقلاب اسلامی است و راه‌آهن باید پاسخگوی این‌گونه رفتارها در مقابل خادمان و راویان کاروان‌های راهیان نور باشد. یادمان بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک تنها یک مِلک نیست؛ بلکه جزئی از ارزش‌های تاریخی و معنوی مردم اندیمشک، خوزستان و بلکه تمام کشور است.

کامله بوعذار، دبیر ایکنای خوزستان

انتهای پیام