شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#پوتین

اظهارات مهم پوتین درباره جنگ اوکراین/ حاکمیت اقتصادی روسیه قدرت یافته است

رئیس‌جمهور روسیه گفت: مسکو نمی‌تواند جمعیت روس زبان را رها کند و برای جهان روسیه در اوکراین می‌جنگد.
اظهارات مهم پوتین درباره جنگ اوکراین/ حاکمیت اقتصادی روسیه قدرت یافته است

به گزارش اقتصادنوز به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان بازدید از یک کارخانه هواپیماسازی و دیدار با کارگران کارخانه در شهر اولان اوده، مرکز جمهوری بوریاتیا روسیه با بیان اینکه وضعیت برای مسکو بسیار متفاوت است، گفت: برای شرکای غربی ما به اصطلاح "شرکای ما" - در واقع، برای دشمنان ما، امروز آشکارا می‌توان گفت که موضوع بهبود موضع ژئوپلتیک آنها است. برای ما، این مبارزه برای یک موضع ژئوپلیتیکی نیست، بلکه مبارزه‌ای برای موجودیت کشور روسیه است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: مسکو نمی‌تواند جمعیت روس زبان را رها کند و برای جهان روسیه در اوکراین می‌جنگد.

رئیس جمهور تاکید کرد: برای ما این مبارزه برای مردم ما است که در این سرزمین ها زندگی می‌کنند. ما یک کشور چند قومیتی هستیم. اما با این حال، این جهان روسیه است. اگر فرصت دارید با افرادی که از آنجا آمده اند صحبت کنید - من با برخی از آنها ملاقات کرده‌ام - آنها با من و شما تفاوتی ندارند! آنها هم مثل ما هستند، آنها بخشی از ما هستند، چگونه می توان آنها را رها کرد؟» حفاظت از روس‌های ساکن اوکراین در برابر آزار و اذیت رژیم کی‌یف یکی از اهداف اصلی مسکو است.

پوتین افزود: ما هشت سال تلاش کردیم تا شرکای خود را متقاعد کنیم که مسئله دونباس را به صورت مسالمت آمیز حل کنند. اکنون مشخص شده است که آنها ما را فریب دادند و از بیان علنی آن خجالت نمی‌کشند.

پوتین گفت که بی‌ثبات‌سازی و "تجزیه" روسیه از جمله اهداف اصلی دشمنان این کشور بودهآ او از همه خواست تا در میان سختی‌های جاری اتحاد نشان دهند.

رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر اینکه برای برقراری صلح و ثبات، "ما البته باید انسجام جامعه خود را نشان دهیم"، گفت: وقتی دشمن ببیند که جامعه ما قوی، از لحاظ درونی سالم و مستحکم است، بدون هیچ شکی، آنچه ما برای آن تلاش می‌کنیم اتفاق می‌افتد؛ هم موفقیت و هم پیروزی.

رئیس جمهور روسیه اظهار کرد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مسکو تلاش کرد تا روابط مستحکم و دوجانبه سودمند با کی‌یف ایجاد کند، اما این تلاش‌ها در نهایت شکست خورد.

او گفت: "روسیه سال‌ها است که صبورانه تلاش می‌کند تا روابط با دولت مدرن اوکراین را بهبود بخشد، اما وضعیت در سال ۲۰۱۴ تغییر کرد، زمانی که یک کودتای غربی به راه افتاد." حتی پس از آن، مسکو سال‌ها تلاش کرد تا به طور مسالمت آمیز درگیری داخلی در دونباس اوکراین را حل کند.

مشکلات کنونی جهان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد

رئیس‌جمهور روسیه گفت: مشکلات بین‌المللی مدرن پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد. چرا؟ زیرا نظم جهانی آن زمان - به یک معنا هنوز هم وجود دارد - پس از جنگ جهانی دوم توسط کشورهایی که در آن جنگ پیروز شدند، آمریکا و اتحاد جماهیر شوری، ساخته شد.

او یادآور شد که دولت ها سپس "مناطق نفوذ خود را بین خود تقسیم کردند و در امور یکدیگر مداخله نکردند. البته مشکلات کافی از جمله بحران کارائیب وجود داشت، اما با این وجود [اتحاد اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده] در کنار هم وجود داشت.

پوتین تاکید کرد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمانی که منافع ژئوپلیتیکی برای غرب مهمتر از رویارویی با اتحاد جماهیر شوروی بود، سیستم جهان دوقطبی "شروع به فروپاشی" کرد. صادقانه بگویم، برای مردم نسل من، از جمله خود من، و حتی کمی جوانترها، به نظر می‌رسید که بله، متأسفانه اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید، اما با این وجود، مبنای تقابل بین شوروی سابق و مدرن بود.

پوتین گفت: روسیه و جهان غرب از بین رفتند، این اساس ناپدید شد و دیگر هیچ پایه ایدئولوژیکی برای رویارویی وجود نداشت. به نظر می‌رسید که اکنون همه چیز برای همیشه خوب خواهد بود. معلوم شد که اینطور نیست. معلوم شد که منافع ژئوپلیتیکی شرکای ما بسیار مهمتر از تناقضات با اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

انفجارهای نورد استریم توسط یک بازیگر دولتی اجرا شده است

او همچنین ادعاهای اخیر مبنی بر اینکه حمله به خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم ممکن است توسط «فعالان طرفدار اوکراین» انجام شده باشد را رد کرد و گفت: مطمئنم که این کاملا مزخرف است. انفجاری از این نوع - با چنین قدرتی، در چنین عمقی، تنها می‌تواند توسط متخصصان و با پشتیبانی کل قدرت یک دولت که فناوری‌های خاصی را در اختیار دارد، انجام شود.

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که یک «گروه طرفدار اوکراین» احتمالاً پشت انفجارهای خطوط لوله در کف دریای بالتیک بوده است. نیویورک تایمز به نقل از منابع ناشناس گفت که «هیچ اتباع آمریکایی یا بریتانیایی در این عملیات دخیل نبودند». به طور جداگانه، چندین رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که بازرسان این کشور در حال بررسی انفجارها، یک قایق تفریحی را پیدا کرده‌اند که گفته می‌شود برای حمله استفاده شده است، که متعلق به یک شرکت مستقر در لهستان بود اما "ظاهراً متعلق به دو اوکراینی بود."

سیمور هرش، روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی در گزارشی گفت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، حمله به خطوط لوله را با کمک نروژ ترتیب داده است. به گفته منابع وی، این مواد منفجره توسط غواصان نیروی دریایی ایالات متحده در ژوئن گذشته تحت عنوان رزمایش ناتو کار گذاشته شد و در ماه سپتامبر از راه دور منفجر شد. کاخ سفید به سرعت ادعاهای روزنامه نگار برنده جایزه پولیتزر را رد کرد و آنها را "کاملاً دروغ و تخیلی" خواند.

حاکمیت اقتصادی روسیه قدرت یافته است

وی همچنین تاکید کرد که اقتصاد روسیه به دلیل محدودیت‌های گسترده غرب سقوط نکرده است، برعکس، حاکمیت آن چندین برابر رشد کرده است.

او تصریح کرد: کشور مرحله مهمی را در توسعه خود پشت سر گذاشته است که می‌تواند مهمترین نتیجه سال ۲۰۲۲ باشد. ما به طور تصاعدی حاکمیت اقتصادی خود را افزایش داده ایم. بالاخره دشمن ما روی چه چیزی حساب می کرد؟ اینکه ما ظرف دو یا سه هفته یا یک ماه دیگر سقوط کنیم. انتظار این بود که شرکت‌ها به دلیل امتناع شرکای ما از همکاری با ما متوقف شوند، سیستم مالی سقوط کند، ده‌ها هزار نفر بیکار بمانند، به خیابان‌ها بیایند، اعتراض کنند، روسیه از درون تکان بخورد. سقوط - فروپاشی.

پوتین گفت: این هدف آنها بود، اما این اتفاق نیفتاد. سیستم مالی روسیه به لطف اقدامات بانک مرکزی دوام آورده، قوی تر شده و مستقل‌تر شده است.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین اشاره کرد که نرخ بیکاری در این کشور در حال حاضر از نظر تاریخی پایین ۳.۶ درصد است در حالی که تولید ناخالص داخلی تنها ۱.۲ درصد کاهش یافته است. به گفته رئیس جمهور روسیه، پایه‌های اساسی ثبات روسیه اکنون "بسیار قوی تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد."