شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#تاکسی#شهر تهران#سال آینده

افزایش ۴۵ درصدی کرایه تاکسی های تهران در سال ۱۴۰۲ | نرخ کرایه تاکسی در ساعات اوج ترافیک ۵۰ درصد زیاد می شود

سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸

از شورای شهر چه خبر؟/۵

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش میانگین ۴۵درصدی نرخ کرایه تاکسی برای سال آینده موافقت کردند.

تاکسی. بارکد

به گزارش همشهری آنلاین، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در صد و سی و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نوبت عصر بررسی لوایح نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در دو بخش اتوبوس و تاکسی را در دستور کار داشتند که در بررسی نرخ بلیت تاکسی با اکثریت آراء با افزایش۴۵ درصد موافقت کردند.

در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ کرایه تاکسی برای سال آینده جعفر تشکری هاشمی در قرائت این لایحه گفت: نکته قابل توجه این است که افزایش نرخ کرایه تاکسی از اول اردیبهشت ماه مجاز است و همچنین از آنجایی که شهرداری هیچ کمکی به هزینه سفر توسط تاکسی‌ها ندارد و ۱۰۰ درصد هزینه‌ها بر دوش راننده و مالک تاکسی است و همچنین با توجه به نرخ تورم و گرانی‌ها متوسط افزایش کرایه تاکسی برای سال آینده ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه از حدود ۵۰۰ خط تاکسی شاید کمتر از ۱۰ درصد افزایش بیشتر از این سقف و شاید حداکثر ۷۵ درصد داشته باشند و بسیاری از خطوط کمتر از ۴۵ درصد افزایش نرخ خواهند داشت، تصریح کرد: بطور میانگین ۴۵ درصد افزایش نرخ خواهیم داشت.

عضو شورای شهر تهران افزود: ورودیه به تاکسی خطی ۵۰۰۰ تومان، برای تاکسی فرودگاه مهر آباد ۳۵ هزار تومان و برای تاکسی راه آهن و تاکسی ویژه تلفنی نرخ ورودیه ۲۵ هزار تومان خواهد بود و به ازای هر کیلومتر پیمایش ۱۴۵۸ تومان پیش بینی شده است.

افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در ساعات اوج ترافیک 

وی با بیان اینکه در تبصره‌ها آمده است که اگر خط تاکسی با شیب تند بود با نظر کارشناس تاکسیرانی حداکثر تا سقف ۲۰ درصد افزایش کرایه خواهیم داشت، ادامه داد : همچنین در ساعت اوج ترافیک برای تشویق رانندگان تاکسی به سفر تا سقف ۵۰ درصد نرخ کرایه قابل افزایش است.

افزایش ۴۰ درصدی در روزهای یخبندان و بارانی

تشکری هاشمی افزود: در روزهای یخبندان و بارندگی شدید نیز حداکثر تا افزایش ۴۰ درصد و برای سفر شبانه از ساعت ۲۲ تا شش صبح نیز ۲۰ درصد به نرخ کرایه اضافه می‌شود و برای خودروهای بیش از ۵ مسافر همچون ون نیز تا سقف ۸۰ درصد نرخ کرایه‌های تاکسی می‌تواند تغییر کند.

وی با بیان اینکه بر اساس این لایحه شهرداری ملزم است که ظرف مدت شش ماه امکان پرداخت الکترونیک در تاکسی‌ها را فراهم کند، گفت: همچنین شهرداری ملزم است تاکسی آنلاین را ظرف مدت ۹ ماه از طریق جذب سرمایه گذار یا پلتفرم‌های موجود راه اندازی کند و همچنین شهرداری مجاز است افزایش ۸۰ درصدی قیمت را در خودروهای لوکس که مجری تعیین آن سازمان تاکسیرانی است، داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تاکسیرانی رتبه بندی خواهند شد و مدت پروانه فعالیت آنها سه ساله خواهد بود، تصریح کرد: شرکت‌های رتبه یک ۲۰ میلیون تومان، رتبه دو ۱۷ میلیون تومان، رتبه سه ۱۳ میلیون تومان، رتبه چهار ۱۰ میلیون تومان، رتبه پنج ۶ میلیون تومان باید برای صدور مجوز بهره برداری پرداخت کنند.

عضو شورای شهر تهران افزود: شهرداری موظف است لایحه نرخ بلیت سال ۱۴۰۳ را تا پایان دی ماه سال آینده به شورا ارائه کند.

مهدی چمران در واکنش به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی گفت: بر اساس قانون شورای شهر مرجع تعیین نرخ کرایه تاکسی است و در قانون نگفته است که شرکت تاکسیرانی معمولی باشد یا آنلاین و سازمان تاکسیرانی ظرف مدت شش ماه باید با وزارت صمت در این خصوص به توافق برسد.

نهایتا اعضای شورای شهر تهران با افزایش میانگین ۴۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های پایتخت موافقت کردند.