شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قوه قضاییه

چند نفر از متهمین ناآرامی‌ها با حکم رهبری عفو شدند؟ | بسیاری از افراد حتی در دایره تعقیب صدور قرار تامین قرار نگرفتند

سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱

سخنگوی قوه قضاییه درباره کسانی که مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند، توضیح داد.

مسعود ستایشی - سخنگوی قوه قضاییه

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود ستایشی در خصوص جزئیات فرمان عفو رهبری در دستگاه قضایی اظهار کرد: تعداد کل کسانی که مورد عفو واقع شدند حدود ۸۲ هزار نفر است.

وی افزود: افراد مورد عفو واقع شده، در دو بخش متهمان و محکومان ناآرامی‎های اخیر و محکومان دادگاه‎های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور هستند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: براساس اقداماتی که صورت گرفته در خصوص ناآرامی‌های اخیر حدود ۲۲ هزار نفر مورد عفو مقام معظم رهبری واقع شدند، البته این تعداد عفو شده به این معنی نیست که تمام آن‎ها در زندان بودند بلکه برخی از این تعداد در بازداشت بودند یا تعدادی نیز در زمان دستگیری با قید تعهد آزاد شدند، در واقع بسیاری از این افراد که در ناآرامی‌های اخیر حضور داشتند، در دایره تعقیب صدور قرار تامین هم قرار نگرفتند.

وی افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب در این رابطه افراد براساس نوع اقدامات و میزان شدت جرایم ارتکابی‌شان، تفکیک شدند؛ در نتیجه تمام این ۲۲ هزار نفری که مورد عفو واقع شدند در زندان نبودند.

ستایشی ادامه داد: از آمار ۸۲ هزار نفری که در ابتدا عنوان شد، ۶۰ هزار نفر پس از عفو، از زندان آزاد شدند و همچنین از این تعداد نیز ۳۴ هزار نفر براساس معیارهای تبیین شده از تخفیف در مجازات بهره‌مند شدند.

وی افزود: ۴۸ هزار و ۱۲۶ نفر از ادامه تعقیب معاف و یا از زندان آزاد شدند.

منبع: میزان