شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رییس‌جمهور#چین

رایزنی رییس‌جمهور چین با همتای اوکراینی‌اش

رییس جمهور چین با همتای اوکراینی خود گفت و گو می‌کند

تهران-ایرنا- شی جین پینگ، رئیس جمهور چین هفته آینده پس از سفر به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه, با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت و گو خواهد کرد.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از "فاکس نیوز", مقامات دو کشور هنوز تاریخ مشخصی را برای تماس شی و زلنسکی تعیین نکرده‌اند، اما به احتمال زیاد این گفت و گو پس از سفر رییس جمهور چین به مسکو انجام خواهد شد.

این اولین تماس زلنسکی و شی جین پینگ پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ خواهد بود.

این تصمیم نشان دهنده اولین گام چین برای میانجیگری احتمالی میان روسیه و اوکراین پس از ارائه پیشنهاد صلح در ماه فوریه است.

شبکه فاکس نیوز در تحلیل خود اعلام کرد که چین هفته گذشته با موفقیت میان عربستان سعودی و ایران میانجیگری کرد که این امر نارضایتی برخی ناظران آمریکایی را به دنبال داشت. با این حال، احتمال این امر که چین بتواند به توافقی مشابه میان اوکراین و روسیه دست یابد ضعیف است, اما این مذاکرات می‌تواند به پکن به عنوان یک قدرت جهانی اعتبار بیشتری بدهد.

به گزارش ایرنا, رسانه‌های روسی به نقل از رویترز روز دوشنبه گزارش دادند که «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین قصد دارد هفته آینده به مسکو سفر کند. پوتین در ملاقات مجازی خود با شی در روز نهم دی ماه امسال، رسما از همتای چینی خود برای سفر به مسکو در «فصل بهار» دعوت کرده بود.

وزارت خارجه چین در اوایل ماه اسفند از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.