شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#دوشنبه#بورس تهران

استراتژی برنده در روزهای پایانی بورس ۱۴۰۱

استراتژی برنده در روزهای پایانی بورس ۱۴۰۱

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس دوشنبه همراه با احمد اشتیاقی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی دلیل ریزش بورس تهران در روز گذشته و رابطه آن با روند قیمتی دلار پرداختیم. اشتیاقی در ابتدای صحبت‌های خود عنوان کرد که باید قبول کرد بورس تهران به صورت سنتی همواره به روند قیمت دلار در بازار آزاد واکنش داده است و افزایش و کاهش آن به دلیل سنجه‌ای از انتظارات تورمی، مسیر بازار سهام را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد. او اعتقاد داشت که ریزش ۳۰ درصدی قیمت دلار از سقف ۶۰ هزار تومانی، باعث شده است تا سرمایه‌گذاران منتظر برگشت ثبات و آرامش به بازارها باشند و سپس با استراتژی خود به خرید سهام بپردازند.

او افزود در این میان باید به این موضوع نیز دقت کرد که استراتژی‌های معاملاتی طی سالیان گذشته در بورس تهران تغییر کرده است و اکثر معامله‌گران از نگهدارندگان بلندمدت سهام، به افرادی تبدیل شده‌اند که اغلب ترجیح می‌دهند با کسب سودهای کوتاه‌مدت، به فروش دارایی خود بپردازند.

اشتیاقی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر نرخ دلار بازار آزاد برای بورس مهم است یا بازار آزاد، عنوان کرد که نرخ بازار آزاد نشانه‌ای از انتظارات تورمی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت هرچند که عملکرد نهایی شرکت‌ها با نرخ مرکز مبادله تعیین می‌شود. او ادامه داد که پس از حذف تقریبی نیمای ۲۸۵۰۰ تومان و جهش آن به حوالی ۳۹ هزار تومان، بازار سرمایه با یک روند صعودی قدرتمند همراه شد که نشان از اهمیت این موضوع داشت و می‌توان اینگونه قلمداد کرد که همین نرخ باعث شده است تا با ریزش سنگین دلار بازار آزاد، بورس تهران روند ریزشی نه چندان سنگینی داشته باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به پیش بینی روند قیمت دلار و بورس تهران در سال ۱۴۰۲ پرداخت. او اعتقاد داشت که با بررسی شرایط اقتصادی و داده‌ها و آمار موجود، میانگین نرخ دلار در سال آینده حدود ۴۲ هزار تومان خواهد بود. از این رو اگر بخواهیم مسیر بورس را نیز با دلار در نظر بگیریم، در زمان دلار نیما ۲۸۵۰۰ تومان، شاخص کل بورس حوالی ۱.۴ میلیون واحد بود و اگر بخواهیم نرخ دلار را تا ۴۲ هزار تومان افزایشی ببینیم، از آنجا که معمولا انتظار می‌رود بورس با یک ضریب ۱.۵ برابری نسبت به دلار رشد کند، می‌توان انتظار داشت که شاخص بورس در محدوده‌ای حوالی ۲.۴ میلیون واحد قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود که این موضوع با سناریوهای مختلف به خصوص با احتمال بالای احیای برجام و یا لغو کامل این موضوع، با تغییرات جدی مواجه می‌شود و متغیرهای جدیدی در این میان ایجاد خواهد شد که اغلب دلایلی را برای کاهش قدرت روند صعودی بورس تهران به همراه دارد. وی در نهایت عنوان کرد که استراتژی مناسب در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، در بین گزینه‌های موجود، خرید سهام در روزهای انتهایی سال است زیرا پیش بینی می‌شود که بورس تهران در شروع سال جدید، روند مثبتی به خود بگیرد و بتواند یک بازدهی منطقی را به سهامداران ارائه دهد.