شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عربستان#عربستان سعودی

سئول: توافق تهران-ریاض به صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند

سئول: توافق تهران-ریاض به صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند

وزارت خارجه کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی اعلام کرد که این توافق به صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا کمک می‌کند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه کره جنوبی امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای در خصوص احیای روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران که به صلح و ثبات در خاورمیانه از طریق اعتمادسازی و کاهش تنش‌ها بین دو کشور کمک می‌کند، ابراز امیدواری کرد.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روز جمعه توافق برای احیای روابط دوجانبه را اعلام کردند. دو کشور بعد از قطعی روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴ که یکجانبه از سوی عربستان سعودی قطع شد از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کردند که چهار دور آن در سال گذشته برگزار شد، مذاکراتی که چارچوب آن به گفته فؤاد حسین وزیر خارجه عراق بین دستگاه‌های امنیتی دو کشور بوده و دور پنجم هم در نخستین روز دومین ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

توافق میان تهران و ریاض واکنش‌های زیادی را در سراسر منطقه و جهان به همراه داشت و علی‌رغم آن‌که اکثر کشورها از آن استقبال کردند اما این توافق موجب عصبانیت و خشم آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها شد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران نمایانگر افول قدرت ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا است.

منبع: فارس