شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#کرج#فرودگاه امام#مترو

بلیط مترو ۲۵ درصد گران می شود | قیمت بلیط تک سفره، متروی کرج و فرودگاه امام خمینی چقدر است؟

یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶

از شورای شهر چه خبر؟ /۵

بنابر پیشنهاد مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، افزایش نرخ بلیت مترو به میزان ۲۵ درصد با حداکثر آراء موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

مترو

به گزارش همشهری آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لوایح بهای خدمات در سال ۱۴۰۲ شامل تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی با بیان اینکه افزایش نرخ کرایه پس از ماه مبارک رمضان اعمال خواهد شد، اظهار کرد: پیشنهاد شهرداری برای افزایش نرخ کرایه مترو، پیش بینی ورودی و مبلغی برای پیمایش کیلومتر در مترو است و در ساعات اوج و غیر اوج مبالغ متفاوت خواهد بود.

تشکری هاشمی تأکید کرد: برای کسانی که به صورت الکترونیک بلیت خریداری می کنند و کسانی که به صورت حضور بلیت می خرند، تفاوت قیمت وجود خواهد شد؛ همچنین در ساعات غیر پیک کرایه ها ۱۵ درصد ارزان‌تر خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عدد پایه دو هزار و ۲۹۵ تومان به صورت الکترونیک در ساعت غیر پیک دو هزار و ۷۰۰ تومان در ساعات پیک است، یادآور شد: نرخ بلیط به صورت حضوری در گیشه دو هزار و ۵۵۰ تومان در ساعت غیر پیک است و در ساعت پیک به صورت خرید حضوری سه هزار تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: مبلغ ورودیه مترو از حداقل دو هزار و ۲۹۵ تومان تا حداکثر سه هزار تومان پیش بینی شده و برای پیمایش پس از دو کیلومتر به ازای هر کیلومتر  ۲۰۰ ریال به سر جمع هزینه ها افزوده خواهد شد.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه برای خط پنج مترو نیز حداقل مبلغ ورودیه سه هزار و ۲۱۳ تومان خواهد بود که در صورت خرید حضوری در ساعات اوج سفرهای شهری تا حداکثر چهار هزار و ۲۰۰ تومان افزایش خواهد یافت، گفت: حداکثر پیمایش برای ۳۴ کیلومتر در نظر گرفته شده است؛ درحالیکه کسانی که از گلشهر وارد تهران می شوند ممکن است بیش از ۸۰ کیلومتر مسافت را طی کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: از ۶ هزار و ۲۷۳ تومان تا حداکثر هشت هزار و ۲۰۰ تومان هزینه خرید بلیت حضوری از هشتگرد است که در این مسیر، مسافران بیش از ۱۵۰ کیلومتر پیمایش خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برای مسافرین فرودگاه امام (ره) از حداقل ۱۰ هزار و ۴۴۲ تومان تا ۱۱ هزار و ۶۰۲ تومان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: میانگین افزایش نرخ مترو حدود ۳۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده و نسبت به نرخ تورم که حداقل ۴۶ درصد اعلام شده، پایین تر است.

تشکری هاشمی تأکید کرد: برای کاهش رغبت خرید بلیت‌های تک سفره و کاغذی، هزینه هر بلیت برای شهر تهران چهار هزار تومان، کرج پنج هزار تومان و فرودگاه امام ۱۵ هزار تومان خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به ازای یک کارت بلیت مبلغ ۱۲ هزار تومان از شهروند دریافت خواهد شد، گفت: این کارت‌ها همچون گذشته ودیعه‌ای نیست و شهروند مالک آن خواهد بود؛ دارندگان کارت های اعتباری ودیعه‌ای ظرف سه ماه می توانند آن را به مالکیت خود درآورند و اگر مایل نبودند می توانند مبالغ را از گیشه ها دریافت کنند.

وی افزود: برای گروه‌های حمایتی همچون افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و سایر بخش ها، خدمات رسانی استمرار خواهد داشت. مبلغ قابل شارژ در کارت ها ۵۰ هزار تومان بود که به ۱۰۰ هزار تومان رسید و برای اینکه شهروندان به زحمت نیفتند حداقل ۱۰۰ هزار تومان شارژ را پیشنهاد دادیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه برای کسانی که از کارت بلیت رایگان استفاده می کنند، استفاده از چهار پاره سفر در روز مجاز خواهد بود، خاطرنشان کرد: رقم شارژ کارت‌های خاص و رایگان نیز ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود و افزایش اعتبار آن از ۱۵۰ به ۳۰۰ هزار تومان در این راستاست تا شهروندان کمتر دچار مشکل شوند.

وی با تأکید بر اینکه علت کاهش سفر در مترو به این دلیل است که شبکه تکمیلی نداریم، یادآور شد: اگر شبکه اتوبوسرانی تکمیل شود، مسافران مترو نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: برای خبرنگارانی که از طرح ترافیک استفاده نمی کنند، کارت بلیت اعتباری برای استفاده از مترو و اتوبوس در نظر گرفته خواهد شد.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم با ارائه این پیشنهاد که نرخ بلیت مترو در سال آینده نسبت به امسال افزایش پیدا نکند، گفت: مابه التفاوت را شهرداری به مترو بپردازد و ما در تفریغ بودجه لحاظ کنیم. عدد اختلافی ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان است و برای این افزایش درآمد، شهرداری را مکلف به پرداخت مابه التفاوت کنیم.

وی با بیان اینکه پنج هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان برای بهره برداری مترو پیش بینی شده است، یادآور شد: سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای مابه التفاوت بلیت مترو و بیش از دو هزار میلیارد تومان نیز برای اورهال پیش بینی شده و می توان از مسیر صرفه جویی، هزینه ها را تأمین کرد نه اینکه هزینه ها را از مردم بگیریم.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چرا ما باید بگوییم نرخ ها همین میزان باشد، اظهار کرد: اگر اینگونه عمل کنیم برای سال بعد از آن، باید رقم افزایش دو برابری باشد و این فشار وارد می کند.

وی افزود: ما ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای توسعه شبکه مترو و اتوبوس در نظر گرفته ایم و این رقم برای بلیت مترو نیست؛ قیمت بلیت مترو و اتوبوس یکی از ارزان ترین قیمت هاست و حتی با کشورهای همسایه نیز قابل مقایسه نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: اگر مترو به درستی خدمات ارائه دهد و به موقع حرکت کند و مردم منتظر نمانند، قطعاً از مترو استفاده خواهند کرد و با خودروی شخصی تردد نمی کنند.

وی با بیان اینکه بلیت مترو در تهران نصف قیمت بلیت در مشهد است، یادآور شد: باید درآمد افراد را افزایش داد نه اینکه قیمت بلیت را پایین نگه داشت؛ چراکه تغییر یکباره آن به مردم فشار خواهد آورد.

چمران با اعلام اینکه نباید به مردم و رانندگان فشار وارد شود، تصریح کرد: اینکه رانندگان برای تعمیر و نوسازی اتوبوس اقدام نمی کنند، به این دلیل است که به صرفه نیست و درآمد آنها پایین است. از طرفی قشر مستضعف نیز از اتوبوس استفاده می کنند و باید به آنها نیز فکر کرد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه برای بهره برداری مترو در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: قیمت بلیت با هزینه استهلاک ۱۶ هزار تومان و بدون هزینه استهلاک ۱۲ هزار و ۵۲۰ تومان است اما به صورت میانگین سه هزار و ۱۷۰ تومان از مردم دریافت و در واقع ۷۵ درصد یارانه از سوی ما پرداخت می شود.

وی تأکید کرد: پیشنهاد بنده این است که رقم بلیت حداکثر ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و در روزهای آلودگی هوا و اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل، تخفیف برای استفاده از حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود.

در ادامه مهدی چمران اعلام کرد: افزایش قیمت بلیت مترو حداکثر ۲۵ درصد و میزان تخفیف خرید بلیت در ساعات غیر اوج سفر نیز ۱۰ درصد باشد.

گفتنی است ارقام اعلامی از سوی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی بر اساس پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر افزایش ۳۱ درصدی بوده و با تصویب افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو در جلسه امروز شورا، اعداد تغییر خواهد یافت و حداکثر افزایش نباید بیش از ۵۰ درصد باشد.