شهر خبر

روزانه ۳۰ میلیارد تومان عدم النفع حاصل از کمبود انرژی

روزانه ۳۰ میلیارد تومان عدم النفع حاصل از کمبود انرژی

علی امرایی در گفتگوبا فردای اقتصاد در خصوص چالش انرژی در صنعت فولاد، افزود: امسال برای صنعت توقفات زیادی بود و ما در فولاد سنگان ۵۰ روز برق در تابستان و ۷۰ روز گاز در زمستان نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید  فولاد سنگان امسال حتی ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی است، تصریح کرد: اما به دلیل مشکلات ناشی از قطعی برق وگاز در فصول تابستان و زمستان، دستیابی به تولید ۵ میلیون تن ظرفیت اسمی سالانه در کارخانه بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه فولاد سنگان برای ۳۲۰ روز فعالیت در سال طراحی شده است، تاکید کرد: اما از این میزان ۱۲۰ روز را به دلیل کمبود انرژی بطور کامل برای تولید از دست دادیم.

مدیر عامل فولاد سنگان خاطرنشان کرد: هم اکنون توزیع ناعادلانه گاز یکی از اساسی ترین بحران های پیش روی صنعت فولاد است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون هوای بسیاری از مناطق کشور گرمتر شده، افزود: اما گاز فولاد سنگان حتی در این روزها قطع است و این امر موجب بی انگیزگی نیروی کار شده است.

امرایی در مورد طرح های توسعه فولاد سنگان افزود: برای ۵ سال آینده چند طرح بزرگ در برنامه داریم که براساس آن ۵/۲ میلیون تن کنسانتره، ۵/۲ میلیون تن گندله و ۴ میلیون تن آهن اسفنجی باید از محل سود شرکت تامین و تولید شود اما تمامی طرح های توسعه ما به دلیل چالش کمبود انرژی در فصول گرم و سرد سال تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

وی معتقد است : وقتی که ۱۲۰ روز در سال را به دلیل بحران کمبود انرژی از دست می دهیم یعنی در واقع ۳۰ درصد از ظرفیت  سالانه خود را از دست دادیم و این امر کاهش تولید و سود را به دنبال خواهد داشت و بطور قطع  طرح های توسعه با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیر عامل فولاد سنگان تاکید کرد: بحران کمبود گازحتی بیشتر از تحریم های بین المللی به صنعت فولاد کشور آسیب وارد می کند از این رو خواستار راهکار برون رفت از این چالش از سوی دستگاه های ذی ربط شد.

وی با بیان اینکه صنایع نفت وگاز از جمله صنایع زمان بر محسوب می شود، گفت: از این رو پیش بینی می شود که چالش کمبود گاز طی یکسال برطرف نخواهد شد و بعنوان یک مشکل اساسی کل کشور را در آینده با بحران مواجه می کند.

امرایی تصریح کرد: صنعت فولاد  و همچنین پتروشیمی هم اکنون بیشترین ارزآوری را در کشور دارند، به گونه ای که بر اساس آمار موجود در سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار از محل صنعت فولاد صادرات صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه انرژی گاز در برهه ای از زمان در توسعه اقتصادی و همچنین صنعت کشور یک مزیت رقابتی محسوب میشد، گفت :اما هم اکنون به بحران تبدیل شده است.

مدیر عامل فولاد سنگان با بیان اینکه هم اکنون به دنبال هوشمند سازی معادن به منظور افزایش بهره وری هستیم، افزود: اما این امر بدون داشتن انرژی امکان پذیر نیست.

به گفته وی، هم اکنون به دلیل چالش انرژی  برق و گاز در صنعت فولاد نمی توانیم برای ورود به بازارهای جهانی و افزایش صادرات قراردادهای بلندمدت منعقد کنیم زیرا تصویر مبهمی از وضعیت تامین انرژی واحد های تولیدی برای سال آینده داریم.

وی در مورد برون رفت از چالش انرژی برای صنایع کشور بویژه فولادی تصریح کرد: برای حل این مشکل باید نسبت به احداث نیروگاه اقدام کرد اما در این میان برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی گاز کافی نداریم.

وی خاطر نشان کرد:  هم اکنون فولاد مبارکه درصدد احداث نیروگاه های بادی وخورشیدی است اما راه اندازی و بهره برداری ازآنها زمان بر است.

امرایی افزود: وزارت نفت باید برای برون رفت ازبحران انرزی در کشور نسبت به طرح های توسعه ای خود اقدام کند.

وی در مورد بهره مالکانه معادن در سال آینده گفت: یکی از منابع درآمدی دولت حقوق معادن است که در تامین بودجه دولت تاثیر بسزایی دارد از این رو در صورت کاهش تولید میزان عرضه نیز کاهش می یابد و این امر خود منجربه افت بهره مالکانه خواهد شد.

امرایی گفت: در صورتی که طبق برخی گزارشات مصرف روزانه گاز کشور ۹۲۰ میلیون متر مکعب تخمین زده می شود، فقط سه درصد این میزان به مصرف صنعت فولاد کشور با حجم بالای ارزآوری و اشتغال میرسد که با صرفه جویی و یا بهینه سازی مشکل گاز صنعت فولاد بر طرف خواهد شد.

وی در مورد میزان تولید گندله تصریح کرد: امسال برنامه تولید فولاد سنگان در این زمینه ۵ میلیون تن بود که در صورتی با چالش کمبود انرژ مواجه نبودیم می توانستیم ۶ میلیون تن نیز تولید کنیم زیرا ماهانه ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی تولید می کنیم اما تا پایان امسال به دلیل کمبود برق و گاز به این میزان دست نخواهیم یافت.

مدیر عامل فولاد سنگان در مورد اینکه این امکان وجود دارد که فولادمبارکه نتواندکنسانتره از چادرملوتامین کند، افزود: فولادسنگان ۵ میلیون تن گندله برای فولاد مبارکه تامین می کند زیرا ظرفیت ما متوازن است ودرصورت مازاد می توانیم کنسانتره نیز به فولاد مبارکه ارسال کنیم.

وی هزینه حمل و نقل را یکی دیگر از چالش های صنعت فولاد بویژه در ابتدای زنجیره برشمرد و تصریح کرد: ازاین رو برای کاهش هزینه حمل برای فولاد سنگان که در منطقه شمال شرق کشور واقع شده باید در زمینه توسعه حمل ریلی اقدامات لازم برای دو خطه کردن ریل اتفاق بیفتد زیرا هم اکنون ظرفیت این خط بسیار اندک است و هم اکنون روزانه حداکثر ۹ هزار تن از می توان حمل و نقل انجام داد این درحالی است که میزان تولید گندله سازی ما روزانه ۱۸ هزار تن است و فقط برای نصف این ظرفیت تولید، امکان حمل و نقل وجود دارد.

امرایی گفت: در زمینه توسعه زیرساخت حمل و نقل ریلی به دفعات با وزارت راه وارد مذاکره شدیم که درصورت اینکه فولاد مبارکه و سنگان و سایر شرکت های دیگر در این منطقه سرمایه گذاری کنند راهکاری برای بازگشت سرمایه وجود دارد اما تا کنون راهکاری برای بازگشت سرمایه از سوی سازمان های یاد شده ارایه نشده است.

به گفته وی، هم اکنون به منظورتوسعه شمال شرق کشور و در راستای حمایت از فولاد سنگان، فولاد مبارکه در پروژه انتقال آب دریای عمان به میزان ۲۰ درصد سهامدار شده است و همچنین برای ۴ بانده شدن جاده تربت حیدریه بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است که در این زمینه   نیز به میزان ۲۰ درصد سرمایه گذاری کردیم.

مدیر عامل فولاد سنگان با بیان اینکه هزینه حمل و نقل ریلی ارزانتر است، اما امکان حمل از این طریق به دلیل بعد مسافت وجود ندارد، تصریح کرد: از این رو هزینه حمل در آینده برای صنعت فولاد نیز مشکل ساز خواهد بود زیرا در سبد هزینه تمام شده فولاد، هزینه حمل با افزایش زیادی مواجه شده و شرکت هایی که در مناطق دور دست در کشورواقع شده اند برای صادرات و همچنین انتقال تولیداتشان به مرکز کشور هزینه حمل مزیت رقابتی محسوب می شود.

امرایی در مورد مراودات فولاد سنگان برای تامین سنگ آهن با ایمیدرو خاطرنشان کرد: برای تامین سنگ آهن قرارداد ۲۵ سال با ایمیدرومنعقد کردیم.

وی در مورد تامین سنگ آهن از افغانستان گفت: هم اکنون قیمت کنسانتره در مرکز کشور هر تن ۳ میلیون تن است  اما افغانها درصدد فروش سنگ به قیمت جهانی هستند و از انجا که از زیر ساخت برخوردار نیستند و نیروی انسانی و هزینه سوخت این کشور از هزینه های ایران خیلی بالاتر است از این روتامین سنگ از افغانستان  توجیه اقتصادی ندارد.