شهرخبر

ایروان: تجهیزات نظامی ارمنستان در قره باغ وجود ندارد

ایروان: تجهیزات نظامی ارمنستان در قره باغ وجود ندارد

وزارت دفاع ارمنستان امروز با رد ادعای جمهوری آذربایجان اعلام کرد: یگان نیروهای مسلح یا تجهیزات نظامی ارمنستان در قره باغ وجود ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از آرمن پرس، وزارت دفاع ارمنستان امروز شنبه در بیانیه ای هشدار داد که جمهوری آذربایجان بار دیگر در حال انتشار اطلاعات نادرست با ادعای دروغین مبنی بر عبور یک ستون نظامی از نیروهای مسلح متعلق به ایروان در امتداد جاده «استپاانکرت - غیبالیشن - لیساگور» (Stepanakert-Ghaybalishen-Lisagor) است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع ارمنستان بار دیگر اعلام شده است که این کشور هیچ گونه حضور نظامی در قره باغ کوهستانی ندارد.

وزارت دفاع ارمنستان بار دیگر تأکید کرد که این موضوع اطلاعات نادرست علیه ایروان به شمار می آید.

در بیانیه وزارت دفاع ارمنستان آمده است که نه یگانی از نیروهای مسلح و نه تجهیزات نظامی این کشور در قلمرو قره باغ کوهستانی وجود ندارد.

گفتنی است که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان پیشتر مدعی شده بود که ارمنستان به اقدام تحریک‌ آمیزی علیه جمهوری آذربایجان دست زده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه خود مدعی شده بود: اطلاعات عملیاتی درباره انتقال تجهیزات نظام، مهمات و پرسنل از جمهوری ارمنستان از طریق جاده خاکی «خانکندی-خلفالی-تورشسو» به سمت اراضی جمهوری آذربایجان جایی که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت مستقر است، دریافت شده است.

نیروهای ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ کنترل قره باغ کوهستانی را در جنگ به دست گرفتند و سپس جمهوری آذربایجان در یک درگیری ۶ هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ بخش‌های وسیعی از خاک خود را پس گرفت.

الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، چندین بار به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حل مناقشه دیدار کرده‌اند، اما خشونت‌های دوره‌ای همچنان ادامه دارد.

تنش‌های اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان برسر گذرگاه «لاچین» است. گذرگاه لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می‌کند.

به تازگی نیز «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان اعلام کرده است که جمهوری آذربایجان در صدد است تا تجاوز گسترده‌ای را علیه کشورش آغاز کند.