شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات خودرو#لوازم خانگی
نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 20 اسفند

تعرفه واردات خودرو و لوازم خانگی کاهش یافت

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تعرفه واردات خودرو و لوازم خانگی کاهش یافت

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 اسفند 1352؛ ایران از هند سنگ‌آهن می‌خرد

مدیرعامل صنایع فولاد ایران برای بازدید از معادن سنگ‌آهن هند و انجام مذاکره برای خرید قسمتی از سنگ‌آهن موردنیاز ذوب‌آهن گازی ایران امروز به هند رفت.

دکتر رضا امین، مدیرعامل صنایع فولاد ایران در طولیک هفته اقامت در هند ضمن بازدید از معدن سنگ‌آهن «کورد مالک» هند با مقامات اقتصادی هند، پیرامون واردات سالانه 2.5 میلیون تن سنگ‌آهن تغلیظ‌شده از این کشور مذاکره خواهد کرد.

ایران موافقت کرده است در اجرای طرح تجهیز و بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن کورد ماک با هند همکاری نماید و برای انجام این منظور تا 300 میلیون دلار اعتبار در اختیار هند قرار دهد.

میزان تولید این معدن سالانه حدود 5 میلیون تن خواهد بود که حدود 2.5 میلیون تن سنگ‌آهن تغلیظ‌شده آن از طرف شرکت سهامی صنایع فولاد ایران برای قسمتی از نیاز کارخانجات ذوب‌آهن گازی ایران مورداستفاده قرار خواهد گرفت و از هند خریداری می‌شود.

20 اسفند 1382؛ قیمت سیم‌کارت تلفن همراه آزاد 3 میلیون ریال کاهش می‌یابد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم بهره‌برداری از 241 پروژه مخابراتی، از کاهش 300 هزار تومانی قیمت تلفن همراه در سال 83 خبر داد.

دکتر معتمدی افزود: با عقد قرارداد 2 میلیون سیم‌کارت تلفن همراه با اپراتور بخش غیردولتی پیش‌بینی می‌شود در سال آینده قیمت سیمکارت در بازار با کاهش 300 هزار تومانی به 6 میلیون ریال برسد.

وی رتبه ایران در جهان را از نظر تلفن ثابت هفدهم اعلام کرد.

تعرفه واردات خودرو و لوازم خانگی کاهش یافت

کمیسیون ماده یک وزارت بازرگانی در جلسه اخیر خود تعرفه واردات خودرو و لوازم خانگی را کاهش داد.

اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن در مراسم افتتاح خط تولید کامیونت ایسوزو در گروه صنعتی بهمن با اعلام این مطلب افزود: تعرفه واردات خودرو 23 درصد کاهش یافته و از 170 درصد به 147 درصد رسیده است.

20 اسفند 1392؛ متوسط قیمت مسکن در کشور؛ متری 1.4 میلیون تومان

مرکز آمار ایران متوسط قیمت مسکن درکل کشور در نیمه اول امسال را مترمربعی یک میلیون و 450 هزار تومان اعلام کرد.

ارزش آپارتمان‌های مسکونی در سراسر کشور طی نیمه اول امسال 51.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که قیمت نسبت به نیم سال قبل از آن – نیمه دوم سال 91 – 17.8 درصد رشد کرده است.

مرکز آمار همچنین متوسط اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان‌ در کشور طی نیمه‌ اول سال 92 را مترمربعی 6700 تومان اعلام کرده و از افزایش 26.8 درصدی اجاره‌بهای مسکن در این مدت نسبت به نیمه اول سال 91 خبر داده است.

به این ترتیب شتاب رشد اجاره‌بها در شهرها نصف شتاب رشد قیمت مسکن ارزیابی می‌شود.

مشابه همین وضعیت در شهر تهران نیز برقرار است؛ طوری که در تهران نیز مقدار رشد اجاره‌بها کمتر از نرخ رشد قیمت مسکن است.  

در تهران نیمه اول امسال میانگین قیمت مسکن به مترمربعی 4 میلیون و 100 هزار تومان رسید و 58 درصد نسبت به نیمه اول سال 91 افزایش یافت.

اجاره‌بها نیز در همین مدت با 25 درصد افزایش به حدود مترمربعی 18 هزار تومان رسید.

ارزش آپارتمان‌های مسکونی در تهران 2.8 برابر ارزش آپارتمان‌های سایر شهرها است. نسبت بزرگی اجاره‌بها نیز 2.7 برابر ارزیابی می‌شود.

قیمت خودرو آزاد نمی‌شود

محمدرضا نعمت‌زاده تابستان امسال در حالی سکان هدایت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور (صنعت، معدن و تجارت) را در دست گرفت که از همان ابتدا مشخص شد وی نیز مانند وزرای پیشین، نگاه ویژه‌ای به «خودروسازی» دارد و از حواشی این صنعت بزرگ در امان نخواهد بود. وی در اولین مواضع خودرویی خود با زیر سوال بردن شورای رقابت، از تلاش برای حذف «خودرو» از لیست کالاهای انحصاری و به تبع آن، آزادسازی قیمت خبر داد و تاکید کرد که این مساله را در شورای اقتصاد پیگیری خواهد کرد.

نعمت‌زاده در حاشیه همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت که «خودرو» کالای انحصاری است و سال آینده نیز (توسط دولت) قیمت‌گذاری می‌شود و تا زمانی که از انحصار خارج نشود، ‌قیمت آن آزاد نخواهد شد.

گفته‌های وزیر صنعت در شرایطی است که خودروسازان امیدوار بودند نعمت‌زاده بتواند دست شورای رقابت را از قیمت‌گذاری کوتاه و قیمت خودرو را به نوعی آزاد کند، اما ظاهرا ویز نیز به هر دلیلی، دیگر اعتقادی به این کار ندارد.