شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#دولت#اردوغان#نتایج

رقابت تنگاتنگ اردوغان و کلیچداراوغلو در نظرسنجی انتخاباتی ترکیه

رقابت تنگاتنگ اردوغان و کلیچداراوغلو در نظرسنجی انتخاباتی ترکیه

نتایج پژوهش چند موسسه نظرسنجی فعال در ترکیه نشان می‌دهد که «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور و «کمال کلیچداراوغلو» نامزد اپوزیسیون، رقابت تنگاتنگی برای به دست گرفتن دولت دارند.

به گزارش مشرق، تارنمای خبر.۷ ترکیه با انتشار نتایج نظرسنجی موسسه پیمایش افکار عمومی «اوپتیمار» اعلام کرد که این دو نامزد و رقیب کهنه کار و دیرین، نسبت به سایر رقبای سیاسی، شانس بیشتری در انتخابات ریاست جمهوری بهار سال آینده ترکیه دارند.

به نوشته این رسانه، به استناد نتایج این نظرسنجی، از پاسخگویان سوال شده که اگر این یکشنبه انتخابات برگزار شود، به کدام حزب رای خواهید داد، ۴۰ درصد پاسخگویان اعلام کردند که به حزب حاکم عدالت و توسعه که اردوغان را به عنوان نامزد معرفی کرده رای خواهند داد و ۷.۱ درصد از پاسخگویان نیز حزب ائتلافی آن یعنی حزب حرکت ملی را انتخاب کردند.

به گزارش این رسانه، در مجموع ۴۷.۱ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی، دو حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی را انتخاب کرده‌اند که اردوغان به عنوان نامزد نهایی این دو حزب معرفی شده است.

بر اساس گزارش تارنمای خبر.۷ ترکیه، ۲۵.۷ درصد از پاسخگویان حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، ۱۰.۱ درصد از پاسخگویان حزب نیک (خوب)، ۹.۵ درصد از پاسخگویان حزب دموکراتیک خلق ‎ها و ۱.۲ درصد از پاسخگویان هم حزب سعادت را انتخاب کرده‌اند.

با توجه به نظر مثبت ۴۶.۵ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی به انتخاب احزاب مخالف که کلیچدار اوغلو را به عنوان نامزد مورد حمایت خود اعلام کرده‌اند، رقابت تنگاتنگی بین اردوغان (۴۷.۱ درصد پاسخگویان) و کلیچداراوغلو (۴۶.۵ درصد پاسخگویان) در انتخابات پیش رو در جریان است.

روزنامه «سوزجو» از رسانه های نزدیک به اپوزیسیون ترکیه نیز با انتشار نتایج آخرین نظرسنجی موسسه تحقیقاتی «الف»، از کاهش شدید آرای حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه خبر داد و اعلام کرد که رای ائتلاف جمهور (ائتلافی که از اردوغان حمایت می کند)، ۳۵.۱ درصد و رای ائتلاف ملت (ائتلافی که از کلیچداراوغلو حمایت می‌کند) نیز ۴۷.۶ درصد است.

اما روزنامه «ینی شفق» از رسانه های نزدیک به حزب و هیات حاکمه کنونی ترکیه به استناد نتایج نظرسنجی موسسه «آرِدا» اعلام کرد که ۳۸.۵ درصد از پاسخگویان حزب عدالت و توسعه و ۱۰.۴ درصد از پاسخگویان نیز حزب حرکت ملی را (در مجموع ۴۸.۹ درصد) انتخاب خواهند کرد که اردوغان را به عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند.

به نوشته این رسانه، احزاب جمهوری خواه خلق، حزب نیک(خوب) و حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز که از نامزدی کلیچداراوغلو حمایت می‌کنند، در مجموع نظر مثبت ۴۳.۷ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی را کسب کرده‌اند.

بررسی مجموع شواهد نظرسنجی انتخاباتی نشان می‌دهد که با روشن تر شدن فضای سیاسی و مشخص شدن رقبای هیات حاکمه و اپوزیسیون، رقابت نزدیکی در انتخابات پیش روی ترکیه شکل گرفته و موقعیت اردوغان متزلزل‌تر شده است.

رئیس جمهور ترکیه دیشب در نشست کابینه دولت خود، ۱۴ می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) را به عنوان تاریخ رسمی برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در کشورش اعلام کرد.

اردوغان یک هفته پیش، ۱۴ مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) را زمان قطعی برگزاری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده بود ولی آغاز فرایند برگزاری انتخابات نیازمند تایید در هیات وزیران ترکیه بود که شب گذشته به تصویب رسید.

همزمان با اعلام تاریخ رسمی انتخابات ترکیه، احزاب مخالف اردوغان نیز کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق را به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون و رقیب وی معرفی کردند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

منبع: ایرنا