شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##روند#مثبت#تولیدات#صنعتی#۱۴۰۱

روند مثبت تولیدات صنعتی در ۱۴۰۱

روند مثبت تولیدات صنعتی در ۱۴۰۱

فردای اقتصاد: عملکرد تولید ماهانه شرکتها در بهمن‌ماه امسال به همت گروه مالی کیان منتشر شد. آمارها بیانگر تداوم بهبود قابل توجه تولید صنعتی کشور در بهمن ماه سال جاری و در یازده ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ است. 

۱-  تولید شرکتهای بزرگ بورسی در یازده ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۱۰ درصد نسبت به ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، رشد داشته است. در یازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۱، صنایع خودرویی ۳۵ درصد، دارو، ۱۵ درصد، فلزات اساسی، ۶ درصد، سیمان، دو درصد  و صنعت پتروشیمی نزدیک به یک درصد نسبت به همین مدت در سال ۱۴۰۰ رشد تولید داشته‌اند. اگرچه به نظر نمی‌رسد کل اقتصاد کشور، در یک سال اخیر، حدود ۱۰ درصد بزرگ شده باشد، اما این میزان رشد تولید صنعتی در میان شرکت‌های بورسی، بعد از شروع تحریم در سال ۹۶ بی‌سابقه است. در این میان، صنعت خودرو، پرچمدار و موتور محرک رشد تولید صنعتی کشور در سال ۱۴۰۱ است.

۲- با افزایش قیمت دلار و رشد قیمتهای جهانی کالاهای پایه در بهمن ماه، قیمت محصولات شرکت‌های بورسی، به طور متوسط، رشد ۶ درصدی را نسبت به دی‌ماه تجربه کرده‌اند که بیشترین رشد در سال ۱۴۰۱ است. با این حال، علی رغم این رشد ۶ درصدی، شاخص قیمت محصولات شرکت‌های بورسی، در بهمن ماه امسال تازه به سطح قیمتی خردادماه ۱۴۰۱ رسید. شاخص قیمت محصولات بورسی از ابتدای سال جاری، تنها ۱۰ درصد رشد کرده که بسیار کمتر از تورم عمومی کشور در سال جاری (حدود ۵۰ درصد) است. شرکت‌های بورسی عمدتا کالا پایه هستند و تثبیت قیمت دلار و کاهش جدی قیمت جهانی کالاهای پایه در سال جاری، رشد قیمتی محصولات آنها را به ۱۰ درصد محدود کرده است. برای توضیح علت رکود بازار سهام در سال جاری، توجه به این موضوع می‌تواند گره‌گشا باشد. 

۳- در سه ماه سرد سال جاری (آذر، دی و بهمن)، تولید صنایع انرژی‌بر (صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی)، نسبت به سال گذشته در مجموع رشد کرده است. در این مدت، تولیدات پتروشیمی نسبت به سال گذشته، نزدیک به ۴ درصد بیشتر شده و همزمان، تولید فلزات اساسی هم  ۱.۵ درصد کاهش یافته و در مجموع، عملکرد تولیدی صنایع انرژی‌بر، نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲ درصد بهبود یافته است. بدتر نشدن اوضاع نسبت به سال قبل از نظر مدیریت منبع گاز، برای محیط سرمایه‌گذاری کشور امیدوار کننده است. 

این آمار وقتی جالب‌تر می‌شود که آن را در کنار وضعیت تولید بنگاه‌های فلزی و پتروشیمی در ماه‌های گرم سال قرار دهیم. در سه ماه خرداد، تیر و مرداد تولیدات فلزی ما در مجموع نزدیک به ۱۵ درصد نسبت به همین دوره در سال گذشته افزایش یافته و تولیدات پتروشیمی هم در این مدت بدون تغییر مانده است. در یک نگاه عام و بدون داشتن اطلاعات دقیق‌تر، می‌توان روندی رو به بهبود برای مدیریت انرژی برق و گاز در یکسال گذشته در صنایع کشور مشاهده کرد. 

۴- میانگین شاخص تولید بنگاه‌های بورسی، در ۱۱ ماه ابتدای سال به عدد ۱۱۳ رسیده است. با توجه به تعریف شاخص تولید بنگاه‌های بورسی کیان، این یعنی، شرکتهای بورسی نسبت به سال قبل از شروع تحریمها (سا ل۹۶)، ۱۳ درصد بیشتر تولید کرده‌اند. عمده این رشد، مرهون عملکرد خوب تولید صنعتی در سال ۱۴۰۱ است و تا انتهای سال ۱۴۰۰، رشد تولیدات صنعتی، تقریبا صفر بوده است. با رشد اخیری که در تولید خودرو در سال جاری اتفاق افتاده است، تقریبا همه بخش‌های اقتصادی فعال در بورس تهران، به سطوح تولیدی سال ۹۶ بازگشته‌اند.

با تمام انتقادات بسیار جدی که در مورد سیاستگذاری‌های حاکم بر محیط عمومی کسب و کار در کشور  وجود دارد، روندی که در حوزه تولید در کشور در یکسال گذشته مشاهده می‌شود، در نگاه اول، مثبت و امیدوارکننده است. خبری خوب در میانه همه اخبار نامساعد که باید به آن توجه کرد و قدر دانست.