شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت اطلاعات#افغانستان#جدید#طالبان#فرهنگ

قوانین جدید طالبان برای رسانه‌های افغانستان

طالبان قوانین جدیدی برای رسانه‌های افغانستان ساخت

معاون انتشاراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان اعلام کرد امارت اسلامی برای رسانه‌های افغانستان قوانین جدید ساخته که در انتظار توشیح رهبر امارت اسلامی است.

به گزارش مشرق، مولوی مهاجر فراهی، معاون انتشاراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، گفته است که این معاونت برای رسانه‌های افغانستان قوانین جدید تدوین کرده و برای توشیح به رهبری امارت اسلامی فرستاده است. این قوانین به‌زودی در اختیار اصحاب رسانه‌ها قرار داده خواهد شد.

فراهی در مورد چگونگی طی مراحل تهیه قانون جدید رسانه‌ها جزئیات نداد، اما تأکید کرد که امارت اسلامی از رسانه‌ها خواستار احترام به ارزش‌های اسلامی، فرهنگ افغانی و منافع ملی شده است.

معاون انتشاراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان افزود: این معاونت خبرنگارانی که پس از تسلط طالبان بیکار شده‌اند، در بخش‌های مناسب به کار خواهد گماشت.

طالبان در مدت دو سال تسلط بر افغانستان بعضی محدودیت‌های را بر رسانه‌ها و کارمندان رسانه‌ای وضع کرده‌اند. این در حالی است که طالبان پیش از این به رسانه‌ها و خبرنگاران گفته بودند که آنچه خلاف دولت است نباید نشر شود و از برخی رسانه‌ها خواسته بودند که محتوای منتشرشان را پس از بررسی توسط «خبرگزاری باختر» که تحت سرپرستی طالبان است نشر کنند.

از سوی دیگر، طالبان اخیراً اعلام کرده که کتاب‌های «مخالف ارزش‌های افغانی» اجازه نشر ندارد. این در حالی است که منتقدان می‌گویند هیچ تعریف دقیقی از ارزش‌های افغانی وجود ندارد.

معاون انتشاراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، در نشستی با اعضای کمیسیون ارزیابی کتاب این وزارت گفته بود: کتاب‌هایی که مخالف ارزش‌های «افغانی» و «اسلامی» است نباید چاپ و نشر شود. امارت اسلامی در حالی از تهیه و توشیح قانون جدید رسانه‌ها سخن گفته‌اند که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، حدود یک سال قبل قانون رسانه‌های همگانی حکومت پیشین را قابل اجرا اعلام کرده بود.

منبع: مهر