شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#بورس تهران

چرا شتاب صعودی بورس آرام گرفت؟

چرا شتاب صعودی بورس آرام گرفت؟

فردای اقتصاد: در شمارش معکوس امروز همراه با محمد عربلو، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی دلایل کاهش قدرت صعودی بورس تهران و چشم‌انداز آن در 1402 پرداختیم. عربلو در ابتدای صحبت‌های خود به مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر بورس 1402 که سرمایه‌گذاران باید آن‌ها را رصد کنند پرداخت. او عنوان کرد کرد که مدتی است تغییر سیاستگذاری و قوانین در کشور بسیار بالا رفته و شاهد تغییرات روزانه در این مسائل هستیم که موجب می‌شود سرمایه‌گذاران نتوانند به درستی به تحلیل آینده بپردازند اما با این حال، بورسی‌ها باید پکیجی از متغیرهای کلان در سطح سیاسی و اقتصادی را دنبال کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نرخ دلار به خصوص دلار نیما یا همان حواله مرکز مبادله ارزی، رفتار سیاستگذار اقتصادی و سیاسی، بندهای بودجه 1402 و... اشاره کرد.

وی در رابطه با نرخ دلار اعتقاد داشت که مهم‌ترین نرخ ارز برای بورس تهران در حال حاضر نرخ مرکز مبادله است که نشان می‌دهد شرکت‌ها با چه دلاری محصولات خود را به فروش می‌رسانند و می‌توان اثر آن را در صورت‌های مالی آتی مشاهده کرد. با این حال اما بایستی نیم‌نگاهی نیز از منظر انتظارات تورمی به نرخ دلار بازار آزاد اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بورس تهران در حال حاضر با نرخ دلار 35 هزار تومان خود را تطابق داده و کاهش‌های دلار در بازار آزاد تا حوالی 45 هزار تومان نیز نمی‌تواند نگران کننده باشد.

عربلو در ادامه به بررسی صنعت خودرویی کشور پرداخت و عنوان کرد که این صنعت را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. دسته‌ای از آن‌ها خودروسازانی هستند که درگیر قیمتگذاری دستوری نبوده و نیستند و دسته‌ای نیز به خودروسازانی اختصاص پیدا می‌کند که فعلا قیمتگذاری دستوری در آن‌ها ادامه دارد. او افزود در صورتی که سیاست‌های کنونی به شکلی ادامه داشته باشد که سود حاصل از این مابه‌تفاوت قیمتی به خود شرکت‌های خودروسازی بازگردد و دولت دخالتی در آن نداشته باشد، می‌توان به آینده این صنعت بسیار امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه درباره صنعت پتروشیمی توضیحاتی را ارائه داد و اعتقاد داشت که با وجود شرایطی که اخیرا برای شرکت‌های این صنعت به وجود آمده است، پتروشیمی‌ها همواره نشان داده‌اند که می‌توانند جز گروه‌های قابل اتکا برای سرمایه‌گذاری باشند. او افزود که این گروه در حال حاضر به دلیل رشد قیمت دلار و همچنین وضعیت رو به بهبودی که در اقتصاد کشور چین و بازارهای جهانی ایجاد شده است، می‌توان انتظار داشت که شرایط برای شرکت‌های پتروشیمی بهتر شود اگرچه همچنان برخی ریسک‌ها مانند نرخ خوراک، عوارض صادراتی و... برای این صنعت وجود دارد.

 او در نهایت به بررسی تهدیدها و فرصت‌های بورس 1402 پرداخت و مهم‌ترین تهدیدها را مسائلی از جمله روند سیاستگذاری سیاسی و اقتصادی، بودجه 1402، سیاست‌های پولی و ارزی و... دانست که می‌تواند بر روند عملیاتی و مالی شرکت‌ها اثرگذار باشد و سودآوری آن‌ها را با تغییراتی مواجه کند. او اعتقاد داشت که فرصت‌ها نیز از دل همین ریسک‌ها ایجاد می‌شود و بسیاری از آن‌ها موجب می‌شود تا شرایط اقتصادی ایجاد شده ناشی از آن، به یک رالی صعودی در بورس منجر شود و سودآوری مناسبی را نسیب سهامداران کند.