شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#خشم#نتانیاهو#سخنان#گروسی#تهران

خشم نتانیاهو از سخنان گروسی در تهران

خشم نتانیاهو از سخنان گروسی در تهران

فردای اقتصاد: یک روز پس از سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری تهران، مبنی بر این‌که حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای کشورها «غیرقانونی» است، نخست‌وزیر اسرائیل این سخنان را «نابجا» دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز و بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در جلسه هیئت دولت رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه، ۱۴ اسفند گفت که رافائل گروسی یک فرد شایسته است اما اظهاراتی «ناشایست» بیان کرده است.

نتانیاهو پرسید: اشاره او «کدام قانون است؟ آیا ایران، که آشکارا خواهان نابودی ماست، حق دارد ابزاری برای سلاخی کردن ما داشته باشد؟ آیا برای ما ممنوع است که از خود دفاع کنیم؟»

منظور نخست‌وزیر اسرائیل از «ابزار سلاخی کردن اسرائیل در دست ایران»، بمب هسته‌ای بود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در تهران یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی در مورد تهدیدات اسراییل درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: «در اینجا باید دو موضوع از هم جدا شود؛ اشاره به حمله به نیروگاه اتمی، مسئله‌ای است که رایج شده و آن هم به خاطر حمله به اوکراین است که در حال حاضر در جریان است و باعث می شود تا یکسری خاطرات از گذشته به یاد ما بیاید؛ در کنفرانس های عمومی آژانس این تهدیدها و حمله به تاسیسات و نیروگاه های اتمی محکوم شده است.»

او ادامه داد: «بنابراین هرگونه اقدام نظامی علیه نیروهای نظامی کاملا محکوم و غیرقانونی است و خارج از روند ساختاری است که ما طبق آن عمل می کنیم؛ امیدوار هستیم که بتوانیم از نیروگاه‌های اتمی که منظورم نیروگاه اوکراین و تاسیسات اتمی دیگر است، محافظت کنیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل اما در واکنش به این گفته رافائل گروسی، ادعا کرد: «معلوم است که ما حق داریم از خود دفاع کنیم، معلوم است که ما این کار را می‌کنیم.»
به گفته او، اسرائیل «این کار را با برگزاری نشست‌ها و اقداماتی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، که این‌جا مکان مناسبی برای بیان آن نیست» انجام می‌دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر بهار امسال در سفر به قدس اشغالی، با نفتالی بنت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، دیدار کرده بود.

بنت به رافائل گروسی گفته بود که «اسرائیل در دفاع از خود مقابل ایران، ممکن است به تنهایی نیز اقدام کند.»

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی که دولت و ارتش این رژیم آن را تکذیب نکردند، خبر داده که بنیامین نتانیاهو در روزهای اخیر پنج جلسه جدید و پیاپی در سطح فرماندهان ارتش، موساد و سازمان‌های امنیتی اسراییل، در خصوص بررسی راه‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران برگزار کرده است.

همچنین رسانه‌های اسرائیل روز ۱۲ اسفند گزارش دادند که وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و رئیس موساد در جریان دیدار با ژنرال مارک میلی، رئیس نیروهای مسلح آمریکا، که در سفری چند ساعته به تل‌آویو رفته بود، با او در باره هماهنگی در مقابله با ایران، مذاکره کردند.