شهر خبر

متهمان سابقه‌دار مسموم‌سازی و ترور بیولوژیک

مسمومیت

رژیم‌های بد سابقه سعی دارند جمهوری اسلامی را به مسموم ‌سازی فرزندان خود متهم کنند! این فرار به جلو در حالی است که ایران، یکی از بزرگ‌ترین قربانیان این‌گونه جنایات شیمیایی و بیولوژیک بوده است.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: سابقه‌داران «حملات شیمیایی»، «ترور بیولوژیک» و «مسموم ‌سازی» در دنیا، رژیم‌های مشخصی هستند و طرفه این که همان رژیم‌های بد سابقه سعی دارند با عملیات ترکیبی «میدانی- رسانه‌ای»، جمهوری اسلامی را به مسموم ‌سازی فرزندان و شهروندان خود متهم کنند! این فرار به جلو در حالی است که ایران، یکی از بزرگ‌ترین قربانیان این‌گونه جنایات شیمیایی و بیولوژیک بوده است.

۱) برخی منابع پژوهشی، آلمانی‌ها و برخی دیگر انگلیسی‌ها را اولین استفاده کنندگان تسلیحات شیمیایی و گازهای کشنده در دوران جدید (جنگ جهانی اول) معرفی می‌کنند. برخی منابع می‌گویند اولین بار آلمانی‌ها در حوالی شهر «نیپر» واقع در بلژیک، از گاز سبز رنگ «کلرین» استفاده کردند که باعث کشته شدن بیش از پنج هزار نفر شد. اما برخی دیگر معتقدند اولین بار، انگلیسی‌ها از گاز گوگرد علیه سربازان روسیه‌ تزاری استفاده کردند و با این وجود، شکست آلمان در جنگ جهانی اول و دوم، بهانه را به دست متفقین به ویژه انگلیسی‌ها داد تا شواهد تاریخی را بپوشانند و شیوع این سلاح‌های مرگبار را، به ژرمن‌ها نسبت دهند. گفته می‌شود طرفین تا پایان جنگ جهانی اول، بیش از ۱۲۴ هزار تن مواد شیمیایی از انواع گاز کلر و گاز خردل علیه یکدیگر استفاده کردند.

۲) در دوران متاخرتر، دولت آمریکا رکورد دار تولید و استفاده از تسلیحات شیمیایی است. آمریکا بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات شیمیایی جهان را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین ناقض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی هم هست. آمریکایی‌ها با سلاح شیمیایی کشنده به نام «عامل نارنجی»، مردمان ویتنام و لائوس و کامبوج را قتل عام کردند. بهانه آمریکا، جنگل‌زدایی و جلوگیری از اختفای ویتنامی‌ها بود! «عامل آبی» نیز یکی دیگر از مواد شیمیایی بود که برای نابود کردن محصولات کشاورزی و از بین بردن امنیت غذایی ویتنام شمالی، بر روی محصولات کشاورزی اسپری می‌شد. ارتش آمریکا، ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مواد شیمیایی بر روی جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی ریخت و آنها را نابود کرد. هنوز پس از چند دهه، برخی نوزادان در ویتنام معلول به دنیا می‌آیند.

۳) نقطه اوج این بمباران ‌های سمی و شیمیایی، حد سال ‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۵ اتفاق افتاد که آمریکایی‌ها با گازهایی نظیر توکسین، دوس ‌توکسین، ساکسی‌توکسین، مایکوتوکسین و بیوتوکسین، مردم را بمباران کردند و آثار این عوامل سمی و فلج ‌کننده تا دهه‌ها ادامه داشت. در این بمباران‌ها، بیش از ۴ میلیون نفر شیمیایی شدند؛ ۴۰۰ هزار نفر هم جان باختند یا نقص عضو شدند. ۵۰۰ هزار کودک ویتنامی در اثر این جنایات، با اختلالات مادرزادی به دنیا آمدند. تاثیرات بمباران شیمیایی در ویتنام به حدی بود که این کشور دارای شالیزارهای بزرگ، تا سال‌ها مجبور به وارادت برنج بود.

۴) نقطه عطف بعدی در حملات شیمیایی، تجهیز رژیم صدام توسط قدرت‌های غربی است. صدام انواع گازهای خردل، سارین، سیانی، اعصاب و گاز خفه ‌کننده را در سردشت، نودشه، حلبچه، سومار و مریوان و...، علیه کودکان و مردم عادی در ایران و عراق و همچنین رزمندگان ایرانی استفاده کرد. مواد اولیه را آمریکا و آلمان و انگلیس تامین می‌کردند. رژیم صدام در طول جنگ تحمیلی (از دی ماه ۱۳۵۹ تا اسفند ۱۳۶۶)، ۲۴۲ بار حمله شیمیایی علیه ایران ترتیب داد. حمله شیمیایی سردشت در تاریخ ۷ تیر ۱۳۶۶، به شهادت ۱۱۰ نفر و مجروح شدن ۵۰۰۰ تن انجامید. هنوز هم برخی مردم سردشت با آثار این بمباران دست به‌گریبانند. صدام همچنین در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۶۷ شهر حلبچه را در شمال عراق هدف بمباران شیمیایی قرار داد که به شهادت پنج هزار نفر و جراحت ده هزار نفر انجامید. عراق در طول جنگ تحمیلی از ۶هزار بمب شیمیایی علیه ایران استفاده کرده بود. با همه این جنایات، غرب تا روز آخر جنگ، تسلیحات کشتار جمعی این رژیم را تامین می‌کرد.

۵) پس از اتمام جنگ، اسنادی فاش شد مبنی بر این که ۸۶ شرکت آلمانی و ۶۰ شرکت انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی به رژیم بعث کمک می‌ کردند تا انواع تسلیحات شیمیایی را تامین کند. در نوامبر سال ۱۹۸۳، جورج شولتز وزیر دفاع ریگان، روزانه گزارش ‌هایی دریافت می‌کرد، مبنی بر این که صدام سلاح گاز شیمیایی علیه ایران به کار می‌گیرد. رژیم بعث به عنوان متحد آمریکا در دهه ۱۹۸۰ موفق شده بود تایید وزارت بازرگانی این کشور را برای حمل و انتقال هرگونه نمونه بیولوژیکی دریافت کند. خبرگزاری «یونایتدپرس» پس از دستگیری صدام در گزارشی نوشت: «این حقیقت اکنون آشکار شده که برنامه‌های شیمیایی و میکروبی صدام در دهه ۸۰ میلادی بدون حمایت آمریکا ممکن نبوده ‌است». «پیترو گالبرایت»، از کارمندان وقت کمیته روابط خارجی سنا می‌گوید: «حقیقت این است که هرگاه رژیم عراق قوانین بین ‌المللی را نقض و از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده می‌کرد بیش از پیش، از حمایت‌های مالی و سیاسی آمریکا برخوردار می‌شد».

۶) طبق گزارش روزنامه نگاران برنده جایزه «پولیتزر»، بررسی طبقه‌بندی شده مرکز اطلاعات پزشکی نیروهای مسلح آمریکا در ژوئن ۱۹۸۸ نشان می‌ داد رژیم عراق در حال ساخت زرادخانه بیولوژیکی تحت حمایت واشنگتن است. همچنین طبق گزارش «واشنگتن پست و پیپلز وُرد »، حمایت شیمیایی آلمان از عراق در دهه ۱۹۸۰ موضوعی است که اسناد و شواهد متعددی برای آن وجود دارد؛ تا سال ۱۹۸۹، پشتیبانی آلمان از عراق در زمینه تسلیحات شیمیایی سبب شد تا این کشور به بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای شیمیایی جنگی خاورمیانه تبدیل شود.

۷) همچنین گزارش محققان عراقی در مورد همکاری شیمیایی رژیم صدام و شرکت‌های آلمانی، به طیف گسترده ‌ای از این همکاری ‌ها پرداخته است. شش شرکت آلمانی، تجهیزات مورد نیاز عراق را برای ساخت سلاح‌های میکروبی سم «بوتولین» و «مایکوتوکسین» تهیه کردند. در دسامبر ۲۰۰۲، رژیم عراق در گزارشی که به سازمان ملل ارائه کرد، شرکت‌هایی از آمریکا، آلمان غربی، انگلیس و فرانسه را عمده‌ترین عوامل تأمین ‌کننده ۱۷ هزار و ۶۰۲ تُن مواد شیمیایی در طول سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ معرفی کرد. سکوت مجامع بین‌المللی در مورد جنایات شیمیایی صدام علیه ایران، ناشی از نقش کشورهای اروپایی و آمریکایی در وقوع این جنایات بود. برخی کشورهای غربی، نه تنها واکنشی به این جنایت نشان ندادند، بلکه آن را انکار کردند. در نهایت نیز مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان و جنایات جنگی آشکار «صدام» با وتوی آمریکا بی‌اثر ماند. طنز تلخ ماجرا، حمله کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ با ادعای نابودی تسلیحات کشتارجمعی این کشور بود!

۸) ترورهای بیولوژیک، بخش پیچیده‌تر و پرابهام‌تر ماجرای جنایات شیمیایی در دنیاست که در این حوزه نیز، آمریکا و انگلیس و اسرائیل، رژیم‌های سابقه دار محسوب می‌شوند. یاسر عرفات، خالد مشعل، برخی فرماندهان مقاومت فلسطین و هوگو چاوز از جمله چهره‌هایی هستند که در طول دو دهه اخیر گرفتار ترورهای بیولوژیک شده‌اند. «سلاح سم»، ابزار معروف اسرائیل در ترور برخی شخصیت‌های فلسطینی است. همچنین گفته می‌شود مرحوم کاظمی آشتیانی دانشمند و فناور بزرگ ایرانی هم در اثر ترور بیولوژیک به شهادت رسیده است. رژیم صهیونیستی به شکل گسترده و بارها، از سلاح‌های کشتار جمعی و شیمیایی و اورانیوم ضعیف شده علیه مردم غزه استفاده کرده است. تصاویر منتشر شده از برخی مجروحان فلسطینی و وجود علامت‌های سیاه روی چهره و بدن آنها نشان می‌دهد که این افراد در معرض سلاح‌های شیمیایی قرار گرفته‌اند. رژیم صهیونیستی حتی کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سموم در سال ۱۹۷۲ را که مربوط به ممنوعیت تولید و توسعه و ذخیره سلاح‌های بیولوژیک و سمی بود امضا نکرد.

۹) چند سال قبل، روزنامه‌هاآرتص با انتشار مقاله‌ای، به بررسی برخی اقدامات اسرائیل در ترور فلسطینیان با سلاح‌ بیولوژیک ظرف هفت دهه پرداخت. یکی از بارزترین عملیات‌های رژیم صهیونیستی در انجام ترور با سلاح بیولوژیک مربوط به «خالد مشعل» رئیس‌وقت دفتر سیاسی حماس در سال ۱۹۹۷ است. با همکاری یک پزشک زن با یکی از افسران موساد به نام «میشکا بن دیوید»، قرار بود خالد مشعل در پایتخت اردن به واسطه اسپری سمی ترور شود. این ترور نافرجام ماند. اما یاسر عرفات، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین با همین روش ترور بر بستر بیماری افتاد و نوامبر سال ۲۰۰۴ میلادی در بیمارستانی در پاریس جان باخت. گزارش کالبد شکافی، خبر از مسمومیت عرفات با ماده‌ای رادیواکتیو می‌ داد. تحقیقات روی نمونه‌های بیولوژیکی از وسایل شخصی و لباس‌های عرفات، کارشناسان را به این نتیجه رساند که روی لباس‌های عرفات، ردی از پلوتونیوم به جا مانده است. کار به نبش قبرهم کشید. متخصصانی از کشورهای فرانسه، روسیه و سوئیس، مأمور تجزیه و تحلیل نمونه ‌ای از جسد عرفات شدند و سرانجام اعلام کردند در استخوان وی، ۱۸ برابراندازه معمول، مواد رادیواکتیو پیدا شده است. البته مقامات فرانسوی‌مانع از ادامه تحقیقات شدند و پرونده را بستند. گمانه‌زنی‌ها بر این است که مقادیری ماده‌ سمی، چندین نوبت در داخل نسکافه وی ‌ریخته شده است.

۱۰) اما آخرین طیف سابقه دار در زمین ارتکاب جنایات شیمیایی، گروهک داعش و برخی گروهک‌های مشابه در سوریه و عراق هستند. در این زمینه، شبکه خبری «بی‌بی‌سی انگلیسی» چند سال قبل از قول یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد: «این باور در دولت آمریکا در حال قوت گرفتن است که گروه داعش، اقدام به تولید و استفاده از سلاح شیمیایی کرده است. آمریکا دست‌کم چهار مورد استفاده از گاز خردل توسط گروه داعش در دو سوی مرز عراق و سوریه را رد یابی کرده است». همچنین روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک فرمانده ارشد نظامی آمریکا گزارش داده بود، «اطلاعات موثقی در دست است که نشان می‌دهد گروه داعش در حمله به پیشمرگه‌های کرد احتمالا از گاز خردل استفاده کرده است».

***

با مرور مجموعه این اطلاعات و اسناد و سوابق ماجرا و همچنین نقش‌آفرینی نافرجام گروهک‌های وابسته به سیا، موساد و ام آی سیکس در جریان اغتشاشات چند ماه قبل، و تلاش برای به تعطیلی کشاندن مدارس و دانشگاه‌ها، می‌توان ظن قوی درباره طراحان و مجریان عملیات مسموم ‌سازی فیزیکی و مسموم‌سازی افکار عمومی (گاز اعصاب و جنگ اعصاب) پیدا کرد.