شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#تهران#آنلاین

از «سرنخ‌های رسانه‌ای نشده» تا «کوتاهی برخی مسئولان» / ارزیابی نمایندگان مجلس از مسمومیت‌های دانش آموزان

 از «سرنخ‌های رسانه‌ای نشده» تا «کوتاهی برخی مسئولان» / ارزیابی نمایندگان مجلس از مسمومیت‌های دانش آموزان

همشهری آنلاین نوشت: ادامه‌دار شدن مسمومیت‌های دانش‌آموزان که از ۳ ماه گذشته درقم شروع و گستره آن به شهرهای دیگر نظیر بروجرد، کرمانشاه، تهران و ... رسید باعث نگرانی جامعه به ویژه اولیای دانش ‎آموزان شده است.

باوجود پیگیری‌هایی‌مسئولان هنوز پشت پرده این ماجرا مشخص نشده است. در صورتی که باید اطلاع رسانی‌های لازم صورت گیرد و دستگاه‌های امنیتی به صورت وی‍ژه این مساله را پیگیری کنند. بر همین اساس هم روز گذشته سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری وزیر کشور را مامور رسیدگی و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده‌ها کرد.

اما در این زمینه تحلیل ها و احتمال های متعددی هم مطرح شده است. از دست داشتن عوامل خارجی تا منافقین و گروه هایی که قصد دارند نظام را تخریب کنند تا گروه های تندرو مذهبی. برخی نیز معتقدند که این ماجرا نوعی عملیات تروریستی محسوب می‌شود یا انگیزه‌های شخصی پشت ماجراست.

در این زمینه نظرات ۱۰ نماینده مجلس را جویا شدیم که در ادامه می خوانید:

فاطمه مقصودی نماینده بروجرد معتقد است هنوز علت این ماجرا مشخص نشده است. این نماینده در پاسخ به اینکه گفته می‌شود گروه های تندرو و مذهبی پشت این ماجرا هستند را قویا تکذیب کرد و گفت که چنین چیزی وجود ندارد. هر چیزی است قطعا آگاهانه و تعمدا صورت گرفته است و باید این مساله مورد بررسی قرار گیرد.

مقصودی با اشاره به اینکه به جد پیگیر این ماجرا هستیم، ادامه داد: با وزیر آموزش و پرورش گفت‌وگویی داشته‌ام که برای پیگیری این ماجرا تاکید داشته‌ام و به او گفته ‎ام که هر چه زودتر باید این مساله جمع شود.نماینده بروجرد ادامه داد:‌ در امنیتی بودن این ماجرا همین بس که جان بچه‌ها در خطر است و از لحاظ روحی و روانی نیز تاثیرات خاص خود را دارد.

وی اضافه کرد: مانند دوران مثل کرونا مدارس باید آنلاین شود. کرونا ویروسی ناشناخته بود و برای آنکه آن را بشناسیم، از آن دور شدیم الان نیز همین است. باید پیگیر باشیم تا حل این موضوع باید بچه‌ها در خانه و به صورت آنلاین درس بخوانند تا بعد حل این مشکل دوباره به مدارس باز گردند. به گفته این نماینده سرنخ هایی به دست آمده است اما هنوز رسانه ای نشده است.

وی با بیان اینکه ما به رسانه‎ های معاند توجهی نداریم، گفت:‌ ما به آنها اهمیتی نمی‌دهیم. آنها کارشنان دشمنی کردن است. ما هر اقدامی انجام دهیم، جور دیگری از سوی آنها تفسیر خواهد شد. برای ما مهم مدیریت داخلی خودمان تا حل شدن قضیه است.

فداحسین مالکی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع مسمومیت دانش آموزان اظهار کرد: اینکه ما به اتفاقات اخیری که در برخی مدارس کشور رخ داده از هر زاویه ای نگاه کنیم با پدیده جدیدی مواجه هستیم و به هر حال دستگاه های ذیربط مانند وزارت بهداشت و نیز دستگاه های نظارتی و امنیتی باید نسبت به اصل موضوع ورود جدی داشته باشند، تا مشخص شود عوامل داخلی یا خارجی که پشت ماجرا هستند چه کسانی هستند و حقیقت موضوع معلوم شود.

مالکی ادامه داد: باید تاکید کرد که اظهار نظرهای غیرکارشناسی که بعضا در مورد موضوع شنیده می شود کار را پیچیده می کند یا قضاوت های عجولانه نسبت به این مساله قبل از آنکه دستگاه های ذیربط (خود آموزش و پرورش یا نهادهای نظارتی و امنیتی) به نتایجی برسند، درست نیست.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه به صورت پیش فرض گفته شود این حرکت کار عوامل خارجی است و ... به هر حال جای شک و شبهه دارد.

وی تاکید کرد: ما نباید کاری بکنیم که دستگاه بزرگ آموزش و پرورش آسیب ببیند و احیانا اظهار نظرها باعث نگرانی و دلهره دانش آموزان عزیزمان شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: نهادهایی که گفته اند موضوع عمدی است دلایل و مستندات خود را به دستگاه های امنیتی داده اند و البته نهادهای امنیتی پیش از این هم پیگیری های خود را داشته اند. به هر جهت نمی شود ساده از کنار این قضیه گذشت، اما من چون هنوز مستندات کامل ماجرا به کمیسیون امنیت ملی گزارش نشده است نمی توانم بیش از این اعلام نظر کنم اما ما در کمیسیون بر تاکید داشته ایم دو نکته بوده است یکی اینکه به طور جد این مساله باید از سوی دستگاه های ذیربط مدیریت شود و دوم اینکه نباید مباحثی مطرح شود که دلهره آیندسازان کشورمان را در پی داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره مسمومیت‌های دانش‌آموزان در چند شهر کشور، گفت: این موضوع در مجلس مطرح شده است و در این باره تیم بررسی تشکیل شده است و تا گزارش این تیم به مجلس نرسد نمی‌توان نظر دقیقی داد.

محمد اسماعیل کوثری در واکنش به اینکه این اقدامات چقدر می‌تواند کار ضد انقلاب، منافقان و اسرائیل باشد، تصریح کرد: این جور که معلوم است، می‌توانیم بگوییم با اتفاقاتی که برای دانش ‎آموزان در چند شهر و به ویژه قم رخ داده است، به این نتیجه می‌رسیم دست‌هایی باید در کار باشد. چرا که آب و مواد غذایی به خودی خو که باعث مسمومیت نخواهد شد و چرا فقط دانش‌آموزان درگیر آن هستند در حالی که همه مردم از همان آب و مواد غذایی استفاده می‌کنند.

این نماینده اضافه کرد: مسمومیت دانش‌آموزان نشان می دهد که دستان پشت پرده از احساسات دانش‌آموزان‏، خانواده‌های آنها و معلمان در آموزش و پروش سوء استفاده می‌کنند. به هر حال این مساله بسیار بزرگی است که جامعه را درگیر کرده است.

وی افزود: در واقع برای روشن شدن حقایق نیز باید تامل کنیم تا احتمالات بررسی شود. این موضوع باید زودتر از سوی مجلس پیگیری می‌شد،‌ اما با توجه به کار شبانه روزی مجلس بر روی بودجه، پیگیری این مساله به تعویق افتاد. البته برای بررسی ریشه‌ای این موضوع و حل آن باید تامل کرد تا ریشه این مساله را یافت. اکنون ما هم منتظر نتیجه بررسی‌های تیم تحقیق در مجلس هستیم.

محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به ماجرای مسمومیت دانش آموزان در برخی مدارس کشور به ویژه در استان قم و بروجرد تصریح کرد: امروز آقای امیر آبادی و تعدادی از نمایندگان این موضوع را یادآوری کردند و از رئیس مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان و کمسیون اجتماعی و امنیت داخلی درخواست کردند که به موضوع ورود کنند و با همکاری دستگاه های امنیتی موضوع را پیگیری کنند و اگر به نتیجه برسند و عامل ماجرا مشخص شود قطعا مجلس حساسیت خود را خواهد داشت و واکنش جدی نشان خواهد داد.

این نماینده مجلس ضمن بیان تحلیل خود از عوامل این ماجرا و تاکید بر اینکه امکان دارد که منافقین و جریان‌هایی که قصد بدنام کردن نظام یا نظام آموزشی کشور را دارند یا حتی اسرائیل در ماجرا دست داشته باشند، گفت: به هر حال فعلا موضوع مبهم است و باید دستگاه های نظارتی و امنیتی اعلام نظر کنند.

مظلومی ادامه داد: هیچ چیز بعید نیست و ممکن است دست اسرائیل یا منافقین و ... پشت ماجرا باشند و دور از ذهن و تصور نیست. اما آنچه مهم است این حرکت ازسوی منافقین یا هر گروه مخالف و معاند نظام باشد حتما محکوم به شکست است و نمایندگان و مجلس هم در زمان لازم و با مشخص شدن حقیقت موضوع حتما واکنش در خور خواهد داشت.

نماینده مردم بهشهر در مجلس درباره مسمومیت‌های دانش‌آموزان گفت: با یک نگاه دقیق به موضوع باید دید چه کسانی از این وضعیت سود می‌برند. غلامرضا شریعتی افزود: یقینا ضد انقلاب و دشمنانی که دنبال چنین موضوعاتی هستند از این مسائل سود خواهند برد تا وضعیت کشور را بحرانی جلوه داده و نا امنی را در کشور توسعه دهند.
وی ادامه داد: اولین گمانه زنی‌ها به سوی جبهه ضد انقلاب می‌رود که در راس آن آمریکا خبیث و صهیونیسم است. طبیعی است که از این نوع ناامنی ‎ها، ایجاد دلهره در بین ملت و خانواده دانش‌آموزان سود خواهند برد.

شریعتی با ادامه داد: از این رو اینکه گفته شود گروه هایی همچون منافقین یا کشورهایی چون اسرائیل ‌پشت ماجرا هستند و چنین برداشتی از این حادثه شود، دور از ذهن نیست. اما در هر حال باید مسئولان و دستگاه امنیتی کشور راجع به این موضوع اظهار نظر و برای مردم شفاف سازی کنند. طبیعی است بهره برداران و منفعت طلبانی که از این حوادث سود می‌برند، جبهه ضد انقلاب خارجی و داخلی کشور ما هستند و بنابراین انگشت نشانه به سوی آنها خواهد رفت.

این نماینده گفت: اتفاقاتی که در چند ماه اخیر در کشور ما رخ داده است، باید ملت ایران را هوشیار کرده باشد که دشمن تلاش خواهد کرد که از هر اهرم و موضوعی استفاده کند تا مشکلات کشور را چندین برابر نشان دهند. مردم نیز باید خونسردی خود را حفظ کرده و مسئولان نیز باید با دقت بیشتری به دنبال حل این مشکل باشند.

نماینده خمین در مجلس درباره مسمومیت‌های پی در پی دانش‌آموزان در شهرهای مختلف کشورگفت: این مسمومیت‌ها ناشی از ایجاد فضای روانی به ‌ویژه در بین دانش‌آموزان دختر در مقاطع پایین‌تر و ابتدایی است. شرایط روحی و روانی دانش‌آموزان دختر در مدارس به گونه‌ای است که پذیرش مسائل به لحاظ روحی و روانی برای آنها سخت‌تر از دانش آموزان پسر است. بنابراین بیشتر در مدارس ابتدایی دخترانه این موضوع مطرح شده است.

وی افزود:‌ به نظر می‌آید برخی شیطنت‌ها برای ایجاد التهاب و ناامن‌سازی روانی در بین خانواده‌ها پشت این قضیه است که اکنون توسط نهاد اطلاعات و امنیتی در دست بررسی است.

نظری ادامه داد:‌ اینکه این ماجرا توطئه‌ای از سوی دشمنان نظام است وآنها بنا دارند از این طریق به نظام لطمه بزنند و دست دشمن در کار است و ممکن است برخی از معلمان پشت قضیه باشند دور از ذهن نیست. اما هنوز برای اینکه بخواهیم بگوییم، چه اتفاق افتاده هنوز گزارش دقیقی وجود ندارد.

جواد نیک بین نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مسمومیت های دانش آموزان در شهرهای قم و بروجرد گفت: این موضوع چندین هفته است که در کشور ادامه داشته است و شکی نیست که این مساله یک حادثه و اتفاق نیست و یک زنجیره برنامه ریزی شده است در وهله بعدی اینکه این اتفاق در این شهرها از یک منشاء سرچشمه می گیرد بر کسی پوشیده نیست .

این نماینده مجلس گفت: دشمن در حوزه نا آرامی های اجتماعی نتوانست کاری از پیش ببرد و می‌خواهد حوزه آموزش را نا امن جلوه دهد و این موضوع سوء استفاده کرده و اغتشاش دیگری در کشور ایجاد کند. گرچه رسان های خارجی و بیگانه می گویند این اتفاقها کار خودشان است اما نه تنها هیچ مسلمان بلکه هیچ انسان عاقلی نسبت به هموطن خود چنین حرکتی را انجام نمی دهد.
وی ادامه داد: با نهادهای امنیتی جلسه ای داشتیم و خوشبختانه این نهادها سرنخ هایی را پیدا کرده اند که نهایتا ظرف یکی دو هفته آینده به اطلاع عموم مردم خواهند رساند و مشخص می شود که اصلی ترین هدف از به وجود آوردن این مساله به وجود آوردن آشوب و فتنه جدیدی است.

سید علی یزدی خواه در مجلس شورای اسلامی درباره مسمومیت دانش آموزان در برخی شهرهای کشور گفت: موضوع مسمومیت دانش آموزان عزیز در قم و بروجرد بسیار مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و تیمی هم به مراکز درمانی این شهرها اعزام شدند و گزارشی برای مجلس تهیه شده است.

نماینده تهران تاکید کرد:‌ نمی توان از کنار این موضوع به سادگی گذشت چرا که احتمال جنگ ترکیبی دشمن با چنین ترفندهایی بعید به نظر نمی رسد. هر چند که با قاطعیت هم نمی توان اظهار نظر کرد اما می تواند کار عوامل انسانی مساله دار و منحرف باشد. این دو پیش بینی قابل تامل است.

وی ادامه داد: تکرار مسومیت و مسموم کردن دسته جمعی دانش آموزان کاملا این موضوع را مشکوک می کند. یزدی خواه گفت: هرچند دانش آموزان با مقداری درمان و زمان کمی بستری شدن بهبود پیدا کردند اما این مساله می تواند وجهه آموزش و پرورش را مختل کند و خانواده ها را نگران کند و باعث موج سواری رسانه های معاند شود.

نماینده تهران افزود: دشمنی که از هر موضوع طبیعی و عادی سوء استفاده می کند چه برسد به چنین موضوعی که کاملا تعمدی است و می خواهند موج تبلیغات منفی علیه کشور راه بیندازند و مدارس را به تعطیلی بکشانند.

یزدی خواه در پایان گفت: نمایندگان محترم قم درخواست کرده اند مسئولان امنیتی و اطلاعاتی هر چه زودتر به این مساله ورود کنند و ابعاد آن را کشف کنند و از توسعه آن پیشگیری کنند و مهمتر با عموال خاطی برخورد کنند چرا که بدخواهان دوباره می خواهند کشور را ناآرام جلوه دهند.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به برگزاری نشست مشترک این کمیسیون با وزرای آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و نمایندگان وزارت اطلاعات در خصوص مسئله مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم، بروجرد و چند شهر دیگر عنوان کرد: کمیسیون آموزش هفته آینده نشست دیگری با حضور دستگاه‌های امنیتی برگزار خواهد کرد تا مشخص شود که عامل پشت پرده این ماجرا چه کسانی هستند؛ برداشت‌ها حاکی از این است که دشمن پشت این حرکت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: قطعاً با توجه به تعداد محدود موارد پیش آمده، نباید نسبت به تعطیلی مدارس اقدام کرد اما اینکه جریانی پشت این ماجرا باشد، بسیار خطرناک است که شورای امنیت کشور باید بررسی‌های خود را در این رابطه به جمع‌بندی برساند و به مردم و نمایندگان مردم اعلام کند.

وی یادآور شد: براساس گزارش وزارت بهداشت، دُز سم منتشر شده بسیار پایین بوده و خانواده‌ها مطمئن باشند این موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود و خوشبختانه هیچ فوتی براثر این مسمومیت نداشته‌ایم.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: هفته آینده رئیس شورای امنیت کشور و دستگاه‌های امنیتی دعوت شده‌اند تا نتایج بررسی‌های خود در این رابطه را بیان کنند.

محسن پیرهادی، نایب رئیس فراکسیون انقلاب با بیان اینکه مجلس با تشکیل کارگروه ویژه‌ای پیگیر ماجرای مسمومیت در مدارس دخترانه است، گفت: کنترل ماجرای تکرار شونده و سریالی سیاسی – امنیتی که امنیت و روان جامعه را نشانه گرفته است نیازمند ارایه گزارش های دقیق وپاسخ های قانع کننده به جامعه است به گونه ای که در مصاف و مواجهه با فضاسازی‌ها و جوسازی‌های برون مرزی مردم باور کنند که مسئولان شبانه روزی، با جدیت و با قید اولویت پیگیری این نگرانی عمومی را در دستور کار قرار داده اند.

پیرهادی با تاکید بر اینکه استمرار و تکرار این حادثه در کشور آن هم در شرایطی که می‌دانیم دشمنان برای ایجاد مسائل امنیتی و برهم زدن آرامش جامعه شبانه روز در تلاشند، زیبنده کشور نیست، افزود: علل درنگ، ورود ضعیف و عدم پرداختن جدی مسئولان ذیربط به این موضوع باید بررسی شود، پرسش مهم این است که باید روشن شود چرا اتفاق تکرار شونده‌ای که هم جان و سلامت دختران سرزمین مان را و هم امنیت کشور را نشانه گرفته، در گزارشات اولیه جدی تلقی نشده است؟

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه قریب به دوماه از ثبت اولین گزارش بروز مسمومیت در مدارس دخترانه قم می گذرد،ادامه داد: تکرار حادثه و استمرار مسمومیت دختران دانش آموز قالب سریالی به این اتقاق داد و حالا دامنه دار شدن این روند مشکوک به چند شهر دیگر از جمله بروجرد و شهر پردیس در روزهای اخیر هر گونه شائبه در مورد غیر عمدی بودن آن را رد کرده است.

پیرهادی با تاکید بر اینکه اشراف اطلاعاتی روی پروژه ناامن سازی در مدارس ضعیف بوده و باید جدی‌تر پیگیری شود،ادامه داد: برخی مسئولان در پیگیری و برخورد با عوامل برهم زننده امنیت دانش آموزان در مدارس کوتاهی کردند و شکل گیری احساس ناامنی میان دانش آموزان و والدین غیر قابل تحمل است و باید سریعا مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: هرچند در روزهای اخیر ورود دولت، مجلس، دادستانی، نهادهای امنیتی و فراجا به این حادثه، نشان از جدیت همه مسئولان اعم از نظارتی – امنیتی و انتظامی و قضایی در پیگیری به این پرونده دارد اما رفع نگرانی از جامعه اسباب لوازمی بیشتری طلب می‌کند و اطلاع رسانی دقیق وبه موقع در مورد این موضوع به مردم می تواند هم در آگاه سازی جامعه و هم در رفع نگرانی خانواده هایی که با این معضل دست بگریبان شده اند و یا حتی احتمال می دهند فرزندانشان مورد آسیب قرار گیرند ،اقدامی ضروری است.

پیرهادی ادامه داد: آنچه بر ضرورت اطلاع رسانی دقیق ،آگاهی رسان به لحظه در این موضوع می افزاید،فرصتی است که معاندان کشور از آن برای دمیدن بر نارضایتی عمومی استفاده می کنند و به تعبیری هر لحظه درنگ در داخل برای گفتگو با مردم در این موضوع میدان دادن به جمع متکثر و متعدد در خارج نشین است که سعی در ناراضی تراشی در داخل کشور را دارند.

او با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور حفظ وحدت و انسجام ملی مهمترین و ضروری ترین اولویت در سیاست داخلی کشور است،گفت: تجربه حوادث تلخ گذشته همچون حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و ماجرای اخیر فوت مهسا امینی ثابت کرده که استراتژی معاندان نظام استفاده از هر سوژه ای برای موج سواری در جهت دشمنی و عملیات رسانه ای در کشوراست، به همین دلیل فرصت گیری از آنها در حفط وحدت و انسجام ملی اصلی اساسی است.

نماینده مردم تهران گفت: در شرایط فعلی که قوای سه گانه همگی به موضوع توجه ویژه دارند و کارگروه های ویژه ای برای پیگیری این پرونده تشکیل داده‌اند و مسئولان امنیتی و انتظامی از ورود به موضوع تا برخورد ریشه‌ای با آن خبر داده اند ،محرم دانستن مردم در طرح جزییات موضوع و دادن هشدارها و اطلاعات به موقع به آنها برای تامین آرامش و آسایش روانی جامعه اصلی مهم است.
نایب رییس فراکسیون انقلاب تاکید کرد:عوامل و مرتکبین حوادث باید به مردم معرفی شوند و با آنها برخورد قاطع و بدون مسامحه صورت گیرد.

۲۱۲۲۰