شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آفریقا#حوزه#فرانسه

مکرون: عصر فرانسافریک به پایان رسیده است

مکرون: عصر فرانسافریک به پایان رسیده است

ایسنا نوشت: رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند که امانوئل ماکرون در جریان تور آفریقایی خود گفته است که عصر حوزه نفوذ فرانسه در آفریقا موسوم به «فرانسافریک» به سر آمده است.

«امانوئل مکرون» رهبر فرانسه این سخنان را در جریان سفر به گابن هنگام سخنرانی در جامعه فرانسوی این کشور غرب آفریقا بیان کرد. عبارتی که مکرون برای توصیف حوزه نفوذ فرانسه به کار برد، فرانسافریک (Francafrique) بود. این عبارتی است با مفاهیم منفی که به نفوذ فرانسه در مستعمرات آفریقایی سابق و روابطش با آنها اشاره دارد.

او افزود: «اما من احساس می‌کنم که این ذهنیت با سرعت یکسانی با آن تکامل نمی‌یابد و به فرانسه نیاتی نسبت داده می‌شود که ندارد.»

به گزارش روزنامه فرانسوی لوفیگارو، مکرون با تاکید بر اینکه پاریس یک «مخاطب بی‌طرف است که نقشش مداخله در سیاست داخلی نیست»، قصد خود را برای ایجاد شراکت متوازن با کشورهای آفریقایی ابراز کرد.

او در جریان سخنرانی پنج‌شنبه خود در لیبرویل، پایتخت و بزرگترین شهر گابن، همچنین «روابط قوی و پویای» فرانسه با گابن را مورد ستایش قرار داد.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین روز جمعه گفت که فرانسه برای گرامیداشت یاد و خاطره زنان و مردان آفریقایی که جان خود را برای «آزادی فرانسه» فدا کردند، یک مکان یادبود در پایتخت جمهوری کنگو خواهد ساخت.

«برازاویل» به عنوان پایتخت «فرانسه آزاد» دیده می‌شد و از آنجا ژنرال شارل دوگل، که فرانسه آزاد را در برابر آلمان نازی در جهان دوم رهبری می‌کرد، اولین احکام و دستوراتی را به امضا رساند که این قلمرو فرانسه آزاد را اداره می‌کرد. «فرانسه آزاد» به عنوان یک دولت در تبعید خدمت کرد و برازاویل تا سال ۱۹۴۳ پایتخت آن باقی ماند و بعد به الجزایر منتقل شد.

مکرون در برازاویل گفت: در برازاویل که پایتخت فرانسه آزاد بود، مکان یادبودی به یاد زنان و مردان، قهرمانان آفریقایی که هرگز پایشان را در خاک فرانسه نگذاشتند اما جانشان را برای آزادی آن فدا کردند، می‌سازد.

به گفته کاخ الیزه، مکرون اواخر روز جمعه در سومین روز از سفر آفریقایی خود به پایتخت کنگو وارد شد که هدف آن «باز کردن عصر جدیدی در روابط بین فرانسه و قاره آفریقا» بیان شده است.

او در فرودگاه «مایا مایا» مورد استقبال همتای کنگویی خود دنیس ساسو نگوسو قرار گرفت. او بعدا در کاخ ریاست جمهوری گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای انجام داد. همچنین ساسو نگوسو گفت که او «تعاملات قوی» با مکرون داشته است.

مکرون که قرار است امروز (شنبه) در جمهوری دموکراتیک کنگو واقع در همسایگی جمهوری کنگو حضور داشته باشد، با جامعه فرانسوی‌ها متشکل از حدود ۴۳۰۰ شهروند ملاقات کرد.

امانوئل مکرون چهارشنبه گذشته تور آفریقایی خود را از لیبرویل، پایتخت گابن آغاز کرد. او روز جمعه توقف کوتاهی در آنگولا داشت، جایی که قبل از ملاقات با همتای آنگولای خود، ژوآو لوورنسو، در یک مجمع اقتصادی کشاورزی شرکت کرد.

به گفته ریاست جمهوری فرانسه، سفر مکرون فرصتی برای استقبال از پیشرفت واقعی در خدمت به مردم محلی است که فرانسه توانسته در برازاویل در آنها مشارکت داشته باشد؛ از جمله در زیرساخت‌های راه، آب و آموزش.

پیش از این دیدار، گروه‌های حقوق بشری در کنگو-برازاویل از مکرون درخواست کردند تا نگوسو را تحت فشار قرار دهد تا نامزدهای سابق ریاست‌جمهوری شامل ژان ماری میشل موکوکو و آندره اوکومبی سالیسا را ​​که در سال ۲۰۱۶ به دلیل به خطر انداختن امنیت کشور به ۲۰ سال زندان محکوم شدند، آزاد کند.

311311