شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران روز چهارشنبه با افزایش عرضه‌ها نسبت به روزهای قبلی خود مواجه شد و در نهایت رشد شاخص کل بورس در هفته دوم اسفند ماه متوقف شد. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته، معاملات خود را با یک کاهش ۰.۸۹ درصدی مواجه شد و در محدوده ۱.۸۲۱ میلیون واحدی قرار گرفت و شاخص هم‌وزن برخلاف روزهای گذشته که عملکرد ضعیف‌تری نسبت به شاخص کل داشت، توانست روند بهتری را در پیش بگیرد و به یک کاهش ۰.۱۷ درصدی بسنده کند. ارزش معاملات خرد سهام اما بار دیگر توانست به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد و در عدد ۱۰۴۱۰ میلیارد تومان قرار گرفت. از سمت دیگر اما خروج پول شتاب زیادی داشت و شاهد خروج ۱۱۰۴ میلیارد تومان سرمایه از سمت کدهای حقیقی بودیم.

هفته دوم اسفند ماه برای بورس تهران با روزهای پرنوسانی همراه بود و دو چهره متفاوت از بازار را در ابتدای هفته و انتهای هفته مشاهده کردیم که البته برآیند آن، ثبت یک بازدهی مثبت بود. کارشناسان روند رو به رشد دلار به بالای کانال ۶۰ هزار تومان و سپس توقف این روند صعودی و کاهش چند هزار تومانی آن را دلیل اصلی این نوسانات می‌دانند اما برخی نیز دلایل دیگری را برای این موضوع عنوان می‌کنند. در ادامه با بررسی شرایط و متغیرهای تاثیرگذار بر روند روزانه، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

چسبندگی نگاه بورس به دلار

همانطور که در بالا اشاره شد، کاهش قیمت دلار در اواخر روز هفته جاری، به عنوان یکی از دلایل اصلی توقف بورس نامیده می‌شود. نرخ دلار در بازار آزاد که در ابتدای هفته به بالای ۶۰ هزار تومان رسیده بود، اکنون در کانال ۵۴ هزار تومان قرار دارد و در برهه‌ای حتی به مرز ۵۳ هزار تومان نیز رسید. از آنجا که رشد قیمت دلار طی چند ماه اخیر همواره عامل اصلی رشد قیمت‌ها و بازارهای مختلف بوده است، کارشناسان اعتقاد دارند که با کاهش آن نیز می‌توان انتظار ایجاد یک روند نزولی در بازارها و همچنین بورس تهران نیز داشت. البته برخی کارشناسان و فعالان بازار نیز به این نگاه انتقاداتی را وارد می‌کنند و اشاره می‌کنند که در رالی صعودی چند ماه گذشته دلار و بازارهای موازی، بورس تهران نتوانست هم‌اندازه آن‌ها رشد کند و این موضوع باعث می‌شود که بازار سهام با ریزش اندک دلار با چالش جدی مواجه نشود.

در سمت دیگر اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند که نگاه بورس تهران، به نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارزی گره خواهد خورد و اکنون که چالش دلار نیمای ۲۸۵۰۰ تومانی برطرف شده است، می‌تواند محرک قدرتمندی برای بازار سهام باشد. نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارزی که از آن به عنوان نرخ «نیما ۲» نیز یاد می‌شود، کار خود را در مرز ۳۶ هزار تومان شروع کرد و طبق آخرین معاملات خود، اکنون در مرز ۳۹ هزار تومان قرار دارد و این عدد به مرور در صورت‌های مالی شرکت‌ها خود را نمایان خواهد کرد که می‌تواند به ارزندگی بیشتر سهام منجر شده و یک روند صعودی جدید را برای بورس تهران ایجاد کند. همین دو نگاه متفاوت باعث شده است که در معاملات روزهای اخیر بازار، شاهد جدالی بین خریداران و فروشندگان باشیم که در برخی موارد تقاضا توانست برنده این رقابت باشد و در برخی موارد نیز عرضه‌ها دست برتر را داشتند.

روی سرخ بورس به یک اشتباه

یکی از نکات جالب توجه بورس تهران طی روزهای اخیر، تغییر چهره واضحی است که در گروه خودرویی مشاهده می‌شود. اواخر روز یکشنبه بود که خبری مبنی بر تصویب عرضه خودرو در بورس کالا برای سال آینده توسط مجلس منتشر شد. این مصوبه که دارای چندین بند مهم بود که برخی رسانه‌ها به اشتباه در یکی از بندهای این مصوبه به ممنوعیت عرضه خودرو در بورس کالا با بیش از یک دوم برابر قیمت پایه اشاره کرده بود که بورسی‌ها را به اشتباه انداخت و برخی آن را به عنوان یک رقابت ۵۰ درصدی در بورس کالا قلمداد کردند.

روز سه‌شنبه اما خبرگزاری سنا (رسانه وابسته به سازمان بورس)، در یک شفاف‌سازی اعلام کرد که منظور از این بند، نرخ ۱.۲ برابر قیمت پایه بوده است و به این معنی است که خودروسازان اجازه فروش محصولاتشان با ۲۰ درصد بالاتر از قیمت پایه را ندارند. همین موضوع باعث شد تا صف‌های خرید خودرویی‌ها در بازار روز گذشته، به یک روند منفی در بازار امروز تبدیل شود. به نوعی می‌توان گفت که این موضوع نشان می‌دهد قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرویی کشور پایان نیافته و تنها نرخ آن تغییر کرده است. حال باید منتظر ماند و دید که شورای رقابت دقیقا چه قیمت‌های پایه‌ای را برای محصولات خودروسازان مشخص خواهد کرد و آیا همچنان شاهد تفاوت فاحش نرخ کارخانه با بازار آزاد خواهیم بود یا خیر.

استراحت تکنیکالی بورس تهران

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس، نشان می‌دهد که پس از ثبت کندل‌های مثبت و قدرتمندی که طی روزهای اخیر به ثبت رسانده است، اکنون در ادامه مسیر خود با مقاومت‌های فیبوناچی مواجه خواهد بود. همانطور که در تصویر زیر پیداست، در محدوده ۱.۸۴ میلیون واحدی، دو نسبت ۱۰۰ درصد فیبو اکستنشن و نسبت ۱۴۱ درصد فیبو اکسپنشن هم‌تراز شده‌اند که می‌تواند باعث افزایش عرضه‌ها شود. در سناریو بدبینانه‌تر می‌توان انتظار یک پولبک را به سقف کانال شکسته شده نیز داشت. از این رو احتمال دارد که در روز آینده، یک توقف کوتاه‌مدت را شاهد باشیم. در تصویر زیر، اهداف تکنیکالی بعدی شاخص کل بورس نیز مشخص شده‌اند.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز با توجه به نکات ذکر شده و عدم ایجاد تقاضا برای برگشت بازار در انتهای معاملات روز چهارشنبه، روندی منفی اما نه چندان قدرتمند را طی کند و به مرور تقاضای جدیدی برای خرید سهام در محدوده‌های پایین قیمتی ایجاد شود.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکالی شاخص کل بورس