شهرخبر

کنگره آمریکا برای نخستین‌بار خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان را بررسی می‌کند

کنگره آمریکا برای نخستین‌بار خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان را بررسی می‌کند

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قرار است به زودی نخستین جلسه استماع برای بررسی خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان را برگزار کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در سومین سالگرد امضای توافق‌نامه «دوحه» میان مقامات دولت آمریکا و گروه طالبان که منجر به خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان شد، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور قرار است تا یک هفته دیگر نخستین جلسه استماع برای بررسی خروج آمریکا از افغانستان را برگزار کند.

به گزارش «هیل»، این جلسه در تاریخ 17 حوت/ اسفند برگزار می‌شود و در آن راهبران دو گروه ترتیب‌دهنده پروازهای چارتر برای افرادی که به دنبال خروج از افغانستان بودند، دعوت خواهند شد تا گزارش خود را ارائه نموده و شهادت بدهند.

گروه «خطوط هوایی متفقین 21» و گروه «وظیفه پاین‌اپل»، دو گروهی هستند که در روزهای آشفته تخلیه در آگوست 2021 پس از تأمین بودجه برای پروازهای خروج از افغانستان اعلام آمادگی کرده بودند.

این نخستین جلسه‌ استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد افغانستان از زمانی است که حزب جمهوری‌خواه کنترل کنگره را به دست گرفته است.

تحقیقات در این باره زیر نظر مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان انجام می‌شود و شامل گزارشی در انتقاد از جو بایدن به‌دلیل خروج آشفته از افغانستان است.

توافق برای خروج از افغانستان در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ انجام شد و پس از آنکه جو بایدن به قدرت رسید، وی این توافق را اجرایی کرد.

در گزارش حزب جمهوری‌خواه که در سالگرد خروج آمریکا از افغانستان در آگوست سال گذشته منتشر شد، آمده است: «امتناع دولت بایدن و به‌ ویژه وزارت خارجه از ارائهی اطلاعات لازم در مورد خروج بی‌قید و شرط امریکا از افغانستان به کنگره، توانایی این کمیته‌ اقلیت را برای تکمیل تحقیقات موشکافانه مخدوش کرده است».

انتهای پیام/