شهر خبر

درخواست وقیحانه اسراییل از برزیل علیه ایران

سخنگوی وزارت خارجه رژیم موقت صهیونیستی اقدام برزیل در صدور مجوز پهلوگیری برای دو ناو ایرانی در بندر ریودوژانیرو را «تحول خطرناک و تاسف‌آور» خواند.

ناو

به گزارش همشهری آنلاین، رژیم صهیونیستی پنجشنبه (دوم مارس) از تصمیم برزیل برای دادن مجوز پهلوگیری به دو ناو ایرانی در بندر ریودوژانیرو به‌رغم فشارهای آمریکا، انتقاد کرد و از دولت این کشور خواست آن‌ها را بیرون کند.

«لیور حیات» سخنگوی وزارت خارجه رژیم موقت صهیونیستی اقدام برزیل را «تحول خطرناک و تاسف‌آور» خواند و نیروی دریایی ایران را به همکاری با نهادهای تحریم شده در تهران متهم کرد.

او در توییت خود نوشت: هنوز برای دستور دادن به کشتی‌ها برای خروج از بندر خیلی دیر نیست.

تد کروز قانونگذار ارشد سنای آمریکا هم سه‌شنبه از اینکه برزیل به ناوهای ایران اجازه داده در بندر این کشور پهلو بگیرند انتقاد کرد.

منابع خبری بین‌المللی دوشنبه (هشتم اسفند) گزارش دادند دو ناو ایران با مجوز دولت «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل در بندر ریودوژانیرو پهلو گرفتند.

رویترز پیش از آن ادعا کرده بود برزیل در آستانه سفر رئیس‌جمهورش به واشنگتن در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شده و اواخر ماه ژانویه درخواست ایران برای پهلوگیری این کشتی‌ها را رد کرده بود.

«کارلوس ادواردو هورتا آرتنز» معاون کارکنان نیروی دریایی برزیل مجوز پهلوگیری این کشتی‌ها را از ۲۶ فوریه تا چهارم مارس (۱۳ اسفند) صادر کرد.

رویترز نوشته بود حضور کشتی‌های ایران در سواحل برزیل اقدامی تحریک‌کننده برای ایالات متحده است. «الیزابت باگلی» سفیر آمریکا در برزیل ۱۵ فوریه در یک کنفرانس خبری از دولت داسیلوا خواسته بود اجازه ورود کشتی‌های ایران را صادر نکند.

دیپلماسی با ایران یکی از وعده‌های لولا داسیلوا برای تقویت جایگاه بین‌المللی برزیل در دوره‌های قبلی ریاست‌جمهوری او بوده است. او در سال ۲۰۱۰ برای دیدار با رئیس‌جمهور وقت ایران به تهران سفر کرد.