شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حیات وحش#حیوانات#خراسان#خراسان رضوی

جایی که پیروزها تلف نمی شوند/ جایی برای بقای حیات وحش

جایی که پیروزها تلف نمی شوند/ جایی برای بقای حیات وحش

روزنامه اطلاعات نوشت: یک روز پس از مرگ پیروز روزنامه اطلاعات در گزارشی از منطقه ای خاص در استان خراسان رضوی که قتلگاه حیوانات نیست خبر داد.

در گزارش روزنامه اطلاعات آمده است: مرگ زودهنگام «پیروز» به نگاهی که به محیط زیست داریم هم مربوط می شود. بی دقتی، بی موالاتی یا کم سوادی که از آغاز با دست زدن بدون محافظ به توله‌های متولد شده موجب جدایی مادر از فرزندان شد و حالا به نقطه‌ پایانی درام پیروز منتهی شده است. اما گره کار کجاست؟ فقط بودجه دوای درد محیط زیست است؟

در حال حاضر آنچه که به عنوان حفاظت از حیوانات و محیط زیست از سوی بخش دولتی دنبال می شود حداقل‌ها است و گستردگی تهدیدات محیط زیست و محدودیت منابع دولتی اگر با همیاری عمومی همراه نشود هر روز باید شاهد مرگ «پیروز»های دیگری باشیم.

خراسان رضوی یکی از زیستگاههای گونه‌های جانوری است. حیوانات بی پناهی که در گذر تاریخ ردپایشان یا در شکارگاههای امرا و سلاطین مانده یا لاشه‌هایشان بعد از تفریح جماعتی رها شده یا تاکسیدرمی و دیوارکوب شده است.گزارش روزنامه اطلاعات از یک منطقه خاصِ زیست محیطی در استان خراسان رضوی کمی قبل از روزهای تقلای پیروز یوزپلنگ جوان‌مرگ برای زنده ماندن در اسفندماه تهیه شده است..

تربت حیدریه، بزرگترین شهر در جنوب خراسان رضوی و در فاصله ۱۵۵ کیلومتری از مشهد قرار دارد. در فاصله کمتر از ۲۵ کیلومتری این شهر منطقه و دشت زاوه به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم استان خراسان رضوی قرار گرفته است. در میانه این منطقه اما وجود معدن سیمان و کارخانه استحصال آن هویتی دیگر به این منطقه داده است.این کارخانه دقیقا در وسط چهار ضلعی قرار گرفته که هر ضلع آن یک منطقه شکار ممنوع است. مناطق شکارممنوع «ژرف»، «کلیلاق»، «بزمای» و «بزد» کارخانه سیمان زاوه را محاصره کرده‌اند و شاید به تعبیر بهتر این کارخانه میهمان این منطقه محیط زیستی شده است. این کارخانه با راه اندازی بخش درمانگاه حیوانات نقش موثری کاهش مرگ و میر حیوانات داشته است.

نجات بیش از ۱۶۰ حیوان از خطر مرگ کمترین کاری بوده که توسط این شرکت صنعتی انجام شده است. از سال ۱۳۹۰، بیش از ۱۶۰ پرنده و حیوان وحشی شامل دلیجه، شاه بوف، بوف،سارگپه،عقاب، شاهین، کرکس، هوبره، روباه، شغال، کفتار، مار و گرگ که به دلایل مختلف آب و هوایی و جوی، شکار، تصادف دچار جراحت و مصدومیت شده بودند در واحد دامپزشکی کارخانه سیمان زاوه درمان و پس از آن با حضور نماینده سازمان حفاظت محیط زیست رهاسازی شده اند.

در وسعت ۱۷ هزار هکتاری مناطق شکار ممنوع در ۳ حوزه منطقه ژرف، بزمای و «سیدمرتضی» که قدری دورتر از «زاوه است» زیستگاه حیات وحش از جمله خزندگان، چهارپایان، گوشت خواران، علف‌خواران و گونه‌های مختلف پرندگان وحشی قرار دارد. منطقه شکار ممنوع ژرف یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم گونه‌های کل، بز، قوچ، میش وحشی، پلنگ، کفتار، گرگ، شغال، روباه، تشی، خرگوش، خارپشت، سنجاب زمینی و خفاش به شمار می آید. پرندگانی شامل عقاب طلایی، قرقی، سنقر، دلیجه، ترمتای، سارگپه، کرکس، جغد، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره، بلدرچین، قمری، هدهد، کلاغ‌ و گونه‌هایی از گنجشک سانان از قبیل چکاوک کاکلی در این منطقه زندگی می‌کنند.

در منطقه شکار ممنوع «بزمای» با وسعت ۵۰۰۰ هکتار در جنوب شرقی شهرستان تربت حیدریه نیز زیستگاه گونه‌های شاخصی مانند کل، بز، قوچ و انواع پرندگان قرار دارد.

۳۵۲۳۶