شهر خبر

دو راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا

دو راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا

ایسنا نوشت: یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به دو راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا گفت: دو راهکار اصلی توسعه حمل و نقل عمومی و خدمات الکترونیک است.

یوسف رشیدی در دهمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با موضوع بایدها و نبایدهای حکمرانی محیط زیست که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد در مورد آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوا موضوعی اجتماعی و مهیم در کشور ما است و مردم بسیار به آن توجه دارند. ما در حوزه‌ای قرار داریم که به صورت طبیعی گرد و غبار وجود دارد. استاندارد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون باید به پنج میکروگرم در متر مکعب تبدیل شود اما ما به آن نمی‌رسیم. ما در ایران به علت گرد و غبار غلظت زیر پنج میکروگرم در متر مکعب نداریم و نباید مانند اروپا به‌صورت خطی فکر کنیم.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان خودروهای در حال تردد توضیح داد: سازمان حفاظت محیط زیست فقط خودروهای نو را مورد آزمون قرار می‌دهد. هیچ دستگاهی نمی‌داند خودروهایی که با استاندارد یورو۵ تولید می‌شوند چه مدت این استاندارد را حفظ می‌کنند، به عبارتی اطلاعاتی از پایداری استاندارد خودروهای تولیدی در کشور موجود نیست.

رشیدی ادامه داد: معاینه فنی که آزمون خودرو در حالت ساده را تستی می‌کند، نمی‌تواند شاخص پایداری استاندارد خودروهای تولید داخل باشد. بدین جهت سازمان حفاظت محیط زیست به جای تمرکز بر پایداری استاندارد خودروها فقط با الگوبرداری از اروپا به صورت خطی استاندارد خودروهای نو را ارتقاء می‌دهد.

به گفته این کارشناس آلودگی هوا اختلاف استاندارد یورو۴ با یورو۵، دو صدم گرم بر کیلومتر است که تاثیر محسوسی بر کیفیت هوا ندارد. در نتیجه بهتر است سازمان حفاظت محیط زیست به جای ارتقای بدون نظارت در مرحله کارکرد خودروها ترتیبی اتخاذ کند تا قطعات کنترل آلودگی خودروها گارانتی مادام العمر شوند.

رشیدی اضافه کرد: آیا با برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها مشکل آلودگی هوای تهران حل می‌شود؟ آیا فقط باید تمرکز بر آلودگی اگزوز خودروها باشد؟ به ازای هر کیلومتر پیمایش آلودگی، تولید ذرات معلق ناشی از لاستیک و خیابان و سایر موارد غیر احتراقی بین ۳.۵ تا هشت برابر آلودگی ناشی از اگزوز است.

وی افزود: تمرکز بر مدیریت تردد خودروهای سواری بسیار بیشتر از موارد دیگر می‌تواند بر آلودگی هوا تاثیر داشته باشد.

رشیدی در پایان به راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا پرداخت و گفت: دو راهکار اصلی توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه خدمات الکترونیک است. حمل و نقل عمومی پاسخگویی به سفرهای ضروری شهری است که نیازمند سرمایه گذاری و تخصیص منابع بسیار است همچنین توسعه خدمات الکترونیک، حذف سفرهای ضروری شهری را شامل می‌شود و از ملزومات آن می‌توان به شناسایی فرآیندها و صرف حداقل هزینه‌ها اشاره کرد. راهکارهای دیگر مانند ارتقایاستاندارد خودروها، بهبود کیفیت سوخت، معاینه فنی و ... به صورت مکمل و بعد از دو راهکار اول باید در اولویت قرار گیرند.

271 35