شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نرخ ارز#واردات خودرو#قیمت خودرو
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت خبر داد؛

ثبت‌نام ۵۱ هزار نفر برای خودروهای وارداتی/ قیمت خودروها بالای یک میلیارد تومان/ قیمت‌ها با نوسان نرخ ارز تغییر نمی‌کند

مدیر طرح واردات خودرو گفت: ۵۰۰ میلیون تومان مسدودی، مطابق اعلام شورای رقابت مربوط به پرداخت نیمی از قیمت خودرو است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مهدی ضیغمی؛ مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در روز‌های آخر ثبت نام هستیم و تا دیشب حدود ۵۱ هزار ثبت نام داشته ایم که این به معنی ثبت نام قطعی نیست.  

 

ضیغمی گفت: پیش از بسته شدن ثبت نام سایت را برای ویرایش و انصراف باز خواهیم کرد تا افرادی که تمایل به انصراف و یا ویرایش دارند، این کار را انجام دهند.


مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت یادآور شد: شرایط عمومی ثبت نام در این طرح داشتن گواهینامه، عدم فعال بودن پلاک ملی و عدم دریافت خودرو از شرکت‌های خودروسازی در ۴۸ ماه گذشته است.



وی تاکید کرد: بانک‌ها بر اساس درخواست مردم باید حساب کوتاه مدت باز کنند تا در مدت مسدود بودن حساب ها، مردم بتوانند سود دریافت کنند. برخی بانک‌ها در این زمینه همکاری نکرده‌اند و ما نمی‌توانیم بانک‌ها را مجبور به همکاری کنیم، اما مردم می‌توانند بانک خود را عوض کنند. وی افزود: امکان ثبت نام تا فردا وجود دارد.


وی در ادامه با اشاره به رقم مسدودی در حساب بانکی گفت: این ۵۰۰ میلیون تومان مطابق اعلام شورای رقابت مربوط به پرداخت نیمی از قیمت خودرو است و در این طرح ۵۰۰ میلیون تومان میانگینِ رو به پایینی از قیمت خودرو‌های عرضه شده است.



ضیغمی گفت: در این طرح قیمت قطعی و سود وارد کننده مشخص است و برای حل چالش‌ها بخش اول هزینه‌ها (نیمی از میانگین قیمت خودروها) که کاملا مشخص است، دریافت می‌شود.


مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قیمت خودرو‌های وارداتی گفت: قیمت این خودرو‌ها در محدوده زیر ۱۰ هزار یورو تا ۱۰ هزار و ۹۰۰ یورو است. تمام مدارک خودرویی که عرضه می‌شود باید کامل شده و قیمت آن مشخص شده باشد و خودرو‌هایی که در حال حاضر عرضه می‌شوند دارای این شرایط هستند؛ بنابراین با تغییر نرخ ارز قیمت خودرو‌هایی که عرضه می‌شود تغییری نمی‌کند چرا که در زمان عرضه قیمت خودرو محاسبه و تعیین می‌شود.



وی افزود: شرکت سایپا در حال حاضر تمام این شرایط را برای دو مدل از خودرو‌های چانگان کسب کرده است و عرضه ۲ تا ۳ هزار خودروی چانگان در اولین برنامه قطعی شده است. خودروی النترا نیز مدارک لازم برای استاندارد و ... را کسب کرده است و پس از تعیین قیمت به زودی عرضه می‌شود. همچنین خودروی فیات تیگو و فیات ۵۰۰ هم در حال طی کردن این فرآیند هستند.



مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: بسیاری از مردم سوال کرده اند که چرا جزئیات مشخص نیست؛ در حقیقت بسیاری از دستگاه‌ها که قول همکاری داده‌اند که پس از شروع طرح، همکاری به اندازه لازم صورت نگرفته است.



وی تاکید کرد: در آینده نزدیک ۵ مدل خودرو عرضه خواهد شد. به جز خودرو‌هایی که ممنوعیت واردات دارند که خودرو‌های فرانسوی و آمریکایی هستند وزارت صمت هیچ محدودیتی برای واردات ندارد.


تا به حال از ۳۳ شرکت برای واردات درخواست شده است که برخی از این شرکت‌ها درخواست واردات بیش از یک مدل خودرو را داده‌اند، بنابراین خودروی‌هایی که وارد می‌شوند از بیش از ۵۰ شرکت خودروسازی در جهان هستند. در حال حاضر نیز بالای ۲۰ شرکت توانستند مجوز‌ها را اخذ کنند و از این میان ۱۰ شرکت تاکنون ۹۵ هزار خودرو را ثبت سفارش کرده‌اند. البته ۵ هزار خودروی دیگر نیز در حال ثبت سفارش است که با این میزان در مجموع ۱۰۰ هزار خودرو در حال واردات است.


وی افزود:  بانک مرکزی در تخصیص منابع همکاری خوبی دارد که به تخصیص ارز کمک می‌کند و حتی واردات خودرو می‌تواند در تخصیص منابع ارزی خارج از کشور نیز موثر باشد.



در واقع بخش زیادی از ارزی که در واردات خودرو استفاده می‌شود از منابع ارزی رفع تعهد شده و منابع خارج از کشور است که با برنامه‌ریزی دقیق بانک‌مرکزی تخصیص ارز به خوبی انجام می‌شود.



مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: هیچ ریالی از پول مردم برای واردات مصرف نمی‌شود و تمام ارز مصرفی توسط وارد کننده پرداخت می‌شود؛ و پولی که از مردم دریافت می‌شود، در واقع بخشی از پولی است که برای واردات خودرو پرداخت شده است.



وی افزود: غیر از چند روزی که پول‌ها در حساب وکالتی افراد برای بررسی اطلاعات ثبت‌نام کنندگان پس از پایان ثبت‌نام مسدود می‌شود، مردم می‌توانند هر زمان که خواستند پول خود را برداشت کرده و از طرح انصراف دهند. ۵۰۰ میلیون تومان پولی نیز که دریافت می‌شود، بر اساس اعلام شورای رقابت نیمی از قیمت خودرو است که باید دریافت شود. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا خودرو‌های النترا و فیات نیز در اولین عرضه خودرو وارداتی عرضه شود.  

 

ضیغمی  گفت: ۱۲۰۰ خودرو که مربوط به سه شرکت سایپا، پارسیان مانلی و KTL است نیز در حال حاضر وارد کشور شده است. این مقام مسئول تاکید کرد: اگر دریافت مجوز‌ها طبق قول دستگاه‌های مختلف تسهیل می‌شد تا کنون حدود ۲۰ هزار خودرو وارد کشور شده بود.