شهرخبر

Chat GPT آغازگر عصر روشنگری

Chat GPT آغازگر عصر روشنگری

هوش مصنوعی مولد چالشی فلسفی و عملی در مقیاسی است که از آغاز عصر روشنگری به این سو تجربه نشده است.

به گزارش ثریا هنری کیسینجر؛ وزیر خارجه اسبق ایالات متحده در فاصله سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ میلادی بوده است. او مشاور امنیت ملی در دولت‌های نیکسون و جرالد فورد بود. کیسینجر نقش برجسته‌ای در سیاست خارجی امریکا در فاصله سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۷ میلادی ایفا کرد از جمله در پیشبرد سیاست تنش زدایی با شوروی و فراهم ساختن امکان برقراری روابط امریکا با جمهوری خلق چین. او یکی از برجسته‌ترین چهره‌های مکتب واقع گرایی در عرصه روابط بین الملل است.

 یک فناوری جدید به دنبال تغییر فرآیند شناختی انسان است. از زمان اختراع صنعت چاپ تاکنون فرآیند شناختی ما متزلزل نشده بود. فناوری چاپ کتاب گوتنبرگ در سال ۱۴۵۵ میلادی باعث شد تا افکار انتزاعی بشر به طور کلی و سریع قابل انتقال باشند. با این وجود، امروزه فناوری تازه این روند را معکوس ساخته است.

علی‌رغم آن که ماشین چاپ باعث خلق انبوهی از تفکر مدرن بشری شد فناوری تازه نیز تحولی عظیم محسوب می‌شود. در این فرآیند شکافی بین دانش انسان و درک انسان ایجاد می‌شود. اگر بخواهیم این دگرگونی را با موفقیت پشت سر بگذاریم باید مفاهیم جدیدی از تفکر انسان و تعامل با ماشین‌ها ایجاد شود. این چالش اساسی عصر هوش مصنوعی خواهد بود.

فناوری جدید به عنوان هوش مصنوعی مولد شناخته می‌شود. چت جی پی تی (Chat GPT) که در آزمایشگاه تحقیقاتی Open AI توسعه یافته اکنون قادر به مکالمه با انسان است. این برنامه با گسترده‌تر شدن ظرفیت‌ها دانش بشری را بازتعریف می‌کند، تعییرات در ساختار واقعیت ما را تسریع می‌نماید و سیاست و جامعه را دوباره سازماندهی می‌کند.

هوش مصنوعی مولد چالشی فلسفی و عملی در مقایسی است که از زمان آغاز عصر روشنگری به این سو تجربه نشده است.

چاپخانه و چاپ آثار پژوهشگران را قادر ساخت تا یافته‌های یکدیگر را به سرعت تکرار کرده و آن یافته‌ها را به اشتراک بگذارند. هم چنین، باعث ادغام و گسترش بی سابقه اطلاعات و ایجاد روشی علمی شد. آن چه پیش‌تر غیر قابل نفوذ بود به نقطه آغاز تسریع پرس و جو تبدیل شد. تفسیر قرون وسطایی از جهان مبتنی بر ایمان مذهبی به تدریج تضعیف شد. این امکان فراهم شد تا اعماق کیهان تا زمانی که به محدودیت‌های جدیدی از درک بشر رسیدند مورد کاوش قرار گیرند.

هوش مصنوعی به طور مشابه مولد راه‌های انقلابی برای خِرَد انسانی است و افق‌های تازه‌ای را برای دانش یکپارچه خواهد گشود. با این وجود، قطعا تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

دانش عصر روشنگری به تدریج، گام به گام، با هر مرحله قابل آزمایش و آموزش حاصل شد. سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی از انتهای دیگری آغاز می‌شوند. سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند حجم عظیمی از اطلاعات را ذخیره کنند.

در مورد Chat GPT این مورد بسیاری از مطالب متنی در اینترنت و تعداد زیادی از کتاب‌ها را شامل می‌شود. نگهداری آن حجم از اطلاعات و عرضه آن فراتر از توان انسان است.

روش‌های پیشرفته هوش مصنوعی بدون توضیح این که چرا یا چگونه فرآیندشان کار می‌کند نتایجی را به دست می‌آورند. ماشین یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی ظرف مدت چند ثانیه به یک متن پاسخ می‌دهد و قادر است این کار را انجام دهد، زیرا فرآیند را از طریق داده‌های گسترده‌ای که از پیش تولید کرده و براساس آن آموزش دیده انجام می‌دهد.

البته این که ماشین یادگیری با استفاده از چه فرایندی دانش خود را ذخیره و بازیابی می‌کند ناشناخته باقی مانده است. این که آیا این فرآیند هرگز کشف خواهد شد یا خیر رمز و راز مرتبط با فراگیری یادگیری ماشینی و شناخت انسان را برای آینده نامعلومی به چالش خواهد کشید.

ظرفیت‌های هوش مصنوعی ثابت نیستند، اما با پیشرفت فناوری به‌طور تصاعدی گسترش می‌یابند. به تازگی پیچیدگی مدل‌های هوش مصنوعی هر چند ماه یکبار به میزان دو برابر افزایش یافته است. بنابراین، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد از قابلیت‌هایی برخوردارند که حتی برای مخترعان شان نیز فاش نشده است.

با هر سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی تازه آن سیستم بدون آن که مبداء یا مقصد خود را بداند ظرفیت‌های تازه‌ای را ایجاد می‌کند. در نتیجه، آینده ما اکنون دارای یک عنصر کاملا جدید از رمز و راز و ریسک و شگفتی است.

علم عصر روشنگری یقینات را انباشته ساخت. هوش مصنوعی ابهامات تجمعی را ایجاد می‌کند. علم عصر روشنگری با قابل توضیح ساختن اسرار و مشخص ساختن مرز‌های دانش و درک بشر در حین حرکت آن تکامل یافت. در دانش عصر روشنگری فرضیه فهم آماده تبدیل شدن به دانش بود. استقرار تبدیل دانش به فهم بود.

در عصر هوش مصنوعی، اما معما‌ها با فرآیند‌هایی حل می‌شوند که ناشناخته باقی می‌مانند. این تناقض سرگردان کشف اسرار را ناممکن و غیر قابل توضیح می‌سازد. هوش مصنوعی ذاتا به شکلی بسیار پیچیده دانش بشری را افزایش می‌دهد، اما لزوما باعث افزایش درک انسان نمی‌شود و پدیده‌ای است که تقریبا برخلاف تمام پدیده‌های مدرنیته از دوران عصر روشنگری به این سو می‌باشد.

با این وجود، در عین حال زمانی که هوش مصنوعی با خِرَد انسانی همراه می‌شود ابزاری قوی‌تر از صرف خرد انسانی برای کشف است. بنابراین، تفاوت اساسی بین عصر روشنگری و عصر هوش مصنوعی نه از جنبه فناوری بلکه از جنبه شناختی است.

پس از عصر روشنگری فلسفه با علم همراه شد. داده‌های گیج‌کننده جدید و نتیجه گیری‌های غالبا غیرمنطقی، تردید‌ها و ناامنی‌ها با توضیحات جامع تجربیات بشری برطرف شدند. هوش مصنوعی مولد به طور مشابه آماده است تا شکل جدیدی از آگاهی انسان را ایجاد کند. با این وجود، هنوز هیچ رهبری سیاسی یا فلسفی‌ای برای توضیح و هدایت این رابطه بدیع بین انسان و ماشین شکل نگرفته است.

"چت جی پی تی" (Chat GPT) نمونه‌ای از چیزی است که به عنوان یک "مدل زبان بزرگ" شناخته می‌شود که می‌تواند برای تولید متنی شبیه انسان استفاده شود. این برنامه نوعی مدل است که می‌تواند به طور خودکار از مقادیر زیادی متن و بدون نیاز به نظارت انسان بیاموزد. توسعه دهندگان Chat GPT مقدار زیادی از محتوای متنی دنیای دیجیتال را به آن تغذیه کرده اند. قدرت محاسباتی به این مدل اجازه می‌دهد تا الگو‌ها را ثبت کند.

توانایی مدل‌های زبان بزرگ برای تولید متن انسان مانند یک کشف تقریبا تصادفی بود. این مدل‌ها به گونه‌ای آموزش داده شده‌اند که بتوانند کلمه بعدی را در یک جمله پیش‌بینی کنند که در کار‌هایی مانند تکمیل خودکار برای ارسال پیام‌های متنی یا جستجو در وب مفید است. با این وجود، مشخص شده که این مدل‌ها هم چنین توانایی غیر منتظره‌ای برای ایجاد پاراگراف‌ها و تولید مقاله و کتاب را دارند.

چت جی پی تی به صورت فوری پاسخ‌های منحصر بفردی ارائه می‌کند. پاسخ‌ها، اظهارات و مشاهدات از سوی چت جی پی تی بدون توضیح درباره این که از کجا آمده اند و بدون نویسنده قابل شناسایی ظاهر می‌شوند. در ظاهر این برنامه هیچ انگیزه یا سوگیری قابل تشخیصی ندارد.

خروجی‌های آن پیچیده است، اما کار آن به طرز شگفت‌آوری سریع می‌باشد: ظرف مدت چند ثانیه می‌تواند پاسخ‌هایی تولید کند که به طور منسجم یک موضوع سطح بالا را توضیح دهد.

این پاسخ‌ها به سادگی از متن موجود در حافظه رایانه نسخه برداری نمی‌شوند بلکه توسط فرآیندی بازتولید می‌شوند که انسان قادر به تکرار آن نیست و قادر است استنتاج‌های روانشناختی فرضی و غیر بدیهی را با یکدیگر ترکیب کند.

این برنامه قادر است از میان میلیارد‌ها نقطه داده اولویت بندی کند تا مجموعه‌ای از ۲۰۰ کلمه را انتخاب کند که بیش‌ترین ارتباط را با یکدیگر دارند. به نظر می‌رسد این برنامه دیدگاه‌های مخالف را می‌پذیرد و آن دیدگاه‌ها را همزمان با یکدیگر سازگار نشان دهد.

چت جی پی تی نوشته‌های دیگر را بدون کپی کردن یا نسخه برداری تقلید می‌کند. اگرچه این مدل قادر به درک مفهوم انسانی نیست، اما خروجی‌ای آن بازتاب دهنده جوهر زیر بنایی زبان انسانی است.

منبع: فرارو