شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#بغداد

تظاهرات عراقی‌ها علیه تغییر قانون انتخابات

تظاهرات عراقی‌ها علیه تغییر قانون انتخابات

به دنبال ارائه طرح اصلاح قانون انتخابات به پارلمان عراق، شهروندان عراقی در بغداد علیه این اصلاحات تظاهرات کردند.

صدها شهروند عراقی علیه تلاش‌های برخی طرف‌ها و احزاب سیاسی برای اصلاح قانون انتخابات این کشور تظاهرات کردند.

طبق این گزارش، این تظاهرات در منطقه «العلاوی» در مرکز بغداد متمرکز بود.

همچنین تصاویری از افراد مسلح مستقر در مقابل «رستوران ترکی» در نزدیکی میدان «التحریر» در مرکز بغداد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است و برخی منابع اعلام کردند که این افراد مسلح نیروهای «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر هستند.

رستوران ترکی نماد تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ عراق است که به کنار گذاشتن قانون برگزاری انتخابات به شیوه «سانت لیگو» منجر شد که بار دیگر برخی طرف‌ها بازگشت به این شیوه را در پارلمان پیش می‌برند.

معترضان عراقی با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با اصلاح قانون انتخابات اعلام کردند.

یکی از معترضان در این باره گفت: اغلب ملت عراق مخالف سانت لیگو هستند و حتی فرمول سانت لیگو که امروز وجود دارد، فرمول تحریف شده‌ای است که به امید اپوزیسیون سیاسی پایان می‌دهد.

قرار بود اصلاح قانون انتخابات عراق دوشنبه در پارلمان مورد بررسی قرار بگیرد؛ اما نهاد قانون گذاری این کشور تصمیم به تعویق این جلسه گرفت.

قرار است طبق تعهد محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، این کشور در سال جاری میلادی شاهد برگزاری همزمان انتخابات محلی و پارلمانی باشد، در حالی که گروه‌های سیاسی بانفوذ در تلاش برای ایجاد اصلاحاتی در قانون انتخابات همسو با حفظ و تقویت دستاوردهایشان هستند، مخالفت‌ها با این اصلاحات به شیوه "سانت لیگو" در تقسیم کرسی‌ها متمرکز بوده و برخی دیگر شمارش دستی آراء را راهی برای عبور از مشکلات فنی و تقلب‌هایی می‌دانند که در بیشتر انتخابات قبلی وجود داشتند.

روش سانت لیگو در تقسیم آرای رای‌دهندگان در کشورهایی استفاده می‌شود که با ساختار نمایندگی نسبی کار می‌کنند و اساسش این است که آرای ائتلاف‌ها به شکل تصاعدی بر عدد ۱.۴ تقسیم شود و در این حالت ائتلاف‌های کوچک شانس برنده شدن پیدا می‌کنند؛ اما در عراق بخش انتخاباتی بر اساس ۱.۹ به تصویب رسید که باعث می‌شود با کاهش احتمال برنده شدن کاندیداهای مستقل و غیرنظامی و نیز تشکل‌های نوظهور و کوچک، شانس تشکل‌های سیاسی بزرگ بیشتر شود.

پارلمان عراق به تازگی اولین بررسی پیش‌نویس قانون انتخابات شورای استان‌ها را که برای استفاده از آن در انتخابات پارلمانی ارائه می‌شود، متوقف کرد و پیش‌نویس قانون جدیدی طبق روش قدیمی سانت لیگو مطرح شد که در گذشته لغو آن یکی از بزرگترین دستاوردهای تظاهرات مردمی سال ۲۰۱۹ عراق محسوب می‌شد.

311311