شهر خبر

طرح سهمیه بنزین بر اساس کارت ملی شکست خورد؟

طرح سهمیه بنزین بر اساس کارت ملی شکست خورد؟

خبرآنلاین: محمود خاقانی، کارشناس انرژی در واکنش به طرح اختصاص سهمیه بنزین ۱۵ لیتر به هر نفر در ماه، می‌گوید: این طرح در راستای منافع ملی کشور نیست، اما تصمیماتی که درحال‌حاضر در سطح کلان کشور گرفته می‌شود، در سطح منافع یک گروه و باند با نظریه و ایدئولوژی خاص است.

او گفت: این گروه، از گروه الیگارشی نوپا هستند، یعنی کسانی که ثروت و قدرت زیادی دارند و این ثروت و قدرت، ناشی از خصوصی‌سازی‌ها در دولت‌های نهم و دهم بود و امروز هم درباره مولدسازی‌ها می‌شنویم.

خاقانی با بیان این که هدف دولت به این ترتیب این است که بهای بنزین در بازار افزایش پیدا کند، می‌افزاید: دولت به دلایل مختلف جرات افزایش قیمت بنزین را ندارد. در کنار این‌ها، اصلا در ایران بورس نداریم. بورس یعنی بازار. به عبارتی، کسانی در این بازار حضور دارند که یک نوع کالا را عرضه می‌کنند. مثل ارز. ما اصلا بازار ارز نداریم؛ یک عرضه‌کننده ارز داریم که بانک مرکزی است.

این کارشناس انرژی با بیان این‌که اختصاص بنزین ۱۵ لیتری به هر نفر یک کار پوپولیستی است، تصریح می‌کند: می‌گویند می‌خواهیم اختصاص بنزین عادلانه باشد و به کسانی که خودرو ندارند، بنزین بدهیم. خب چرا یارانه نان، گوشت و تخم‌مرغ را برداشته‌اند تا این‌قدر مردم دچار صدمه شوند! خب اقتصاد را درست مدیریت کنید!

این کارشناس انرژی در ادامه می‌گوید: اختصاص بنزین به هر کارت ملی اصلا کارایی ندارد و از الان می‌شود گفت که ناکام می‌ماند و شکست می‌خورد و در چارچوب منافع ملی کشور نیست؛ اما در چارچوب منافع کسانی است که می‌گویند مردم می‌توانند بنزین را در بورس بفروشند.