شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#سرمایه‌گذاری

هشدار این مدیر دولتی درباره یک ریسک بزرگ

هشدار این مدیر دولتی درباره یک ریسک بزرگ

تسنیم: مدیر تالار ارز خدماتیِ مرکز مبادله ارز و طلا گفت: از زمان آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تالار ارز خدماتی و تالار ارز حواله‌ای تا کنون حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دلار ارز را به متقاضیان تخصیص دادیم.

توکلی در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ سیما افزود: بخشی از این رقم توسط متقاضیان در سرفصل‌های دانشجویی، فرصت‌های تحقیقاتی و همچنین شرکت‌های هواپیمایی دریافت شده و بخشی هم به‌صورت مسافری بوده است.

وی با بیان اینکه یکشنبه ۷ اسفند‏, ۹۰۶ مسافر از فرودگاه امام(ره) ارز خود را به‌ارزش ۴۵۲ هزار دلار دریافت کردند، ادامه داد: در تالار ارز حواله، در مجموع از دوم تا هفتم اسفند ۵۷۸ میلیون دلار عرضه داشتیم که در حدود ۴۷۰ میلیون دلار معامله انجام شد و این میزان تقاضایی بوده که در تالار ارز حواله معاملاتش منعقد شده است.

 توکلی درباره نوسانات بازار غیررسمی ارز گفت: به‌اذعان همه کارشناسان، از جمله کارشناسان بانک مرکزی، کارشناسانی که در حوزه اقتصاد فعالیت می‌کنند؛ اساتید دانشگاه، ​ فعالان حرفه‌ای بازار که شاید صرافان هستند، واقعیت این است که امروز بازار ارز خطر بسیار بسیار بالایی را دارد، فعالان در بازار بسیار هیجانی عمل می‌کنند، بعضاً آماتورها خیلی به بازار هجوم آوردند و تحت تأثیر هیجانات بازار قرار گرفتند.

مدیر تالار ارز خدماتیِ مرکز مبادله ارز و طلا با اشاره به اینکه ممکن است سودجویان از این فضای ملتهب به‌نفع خود استفاده کنند، افزود: این تجربه را در سنوات و دوره‌های مشابه گذشته داشتیم که عده‌ای در تلاش بودند از وضعیت ملتهبی که بعضاً بازار ایجاد می‌کند سوءاستفاده کنند.

توکلی ادامه داد: بنابراین به‌طور مشخص، نه‌تنها توصیه حقیر، که توصیه همه کارشناسان و فعالان حرفه‌ای بازار و استادان دانشگاه این بوده است که این وضعیت، افزایش‌ها و فعالیت بازار ارز فقط و فقط مبتنی بر یک ریسک بالا و حاصل هیجاناتی است که بعضاً از طریق شبکه‌های مختلف القاء می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر کسی در پی سرمایه‌گذاری است حتی سرمایه خُرد، بانک مرکزی از دو سه روز آینده ابزارها و مواردی را برای سرمایه‌گذاری مردم عرضه خواهد کرد و همین طور بازارهای مولدی که وجود دارد.

* عرضه ۲۹۵میلیون دلار به‌صورت حواله

از سوی دیگر، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد مجموع عرضه ارز به‌صورت حواله در سامانه نیما و مرکز مبادله ارز و طلای ایران روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱.۱۲.۷ معادل ۲۹۵ میلیون دلار و مجموع ارز معامله‌شده به‌صورت حواله معادل ۹۸ میلیون دلار بود.

گفتنی است مجموع معاملات روز شنبه مورخ ۱۴۰۱.۱۲.۶ به‌صورت حواله، ۴۲۳.۳۷ میلیون دلار بوده است.

ی را بررسی و به تصویب رساندند.
در این جلسه همچنین بانک مرکزی گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه همکاری صادرکنندگان بخش‌های دولتی و غیردولتی برای عرضه ارزهای حاصل از صادرات در سامانه بانک مرکزی و مرکز مبادله و چگونگی تامین ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی ارائه کرد.