مثلث دخالت خارجی، جنگ و تروریسم در منطقه محیط زیست را به حاشیه برده است

نخستین کنفرانس ملی دیپلماسی و چالش‌های فرامرزی زیست محیطی، صبح امروز -یکشنبه ۷ اسفند- با پیام حسین امیرعبداللهیان وزیر امور امورخارجه علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد.

امیرعبداللهیان در این پیام تصریح کرد: دخالت‌های انسانی در چرخه‌های محیط زیست و تخریب آن از جمله منابع آب، انرژی و تخریب سرزمینی سبب شده‌اند تا توسعه و مدیریت جوامع دست‌خوش نگرانی های واقعی و فوری شوند.

وی مداخلات نظامی، جنگ و تروریسم را مثلث شومی دانست که در کنار تمام آثار خود تخریب گسترده محیط زیست و از بین بردن زیرساخت‌ها را به دنبال داشته است.

وزیر امور خارجه افزود: دخالت خارجی، پدیده تروریسم و ایجاد ناامنی در برخی کشورهای منطقه همه ظرفیت محدود این کشورها را معطوف نموده و چالش‌های زیست محیطی به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: این وضعیت مدیریت پایدار محیط زیست را با موانع جدی روبه‌رو ساخته و تخریب سرزمینی را شدت بخشیده است.

وی افزود:در منطقه غرب آسیا جنگ‌ها و بحران‌های چند دهه اخیر زیرساخت‌های موجود برای همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست را تضعیف کرده و یا از بین برده است.

امیرعبداللهیان این درگیری‌ها در منطقه را با آثار دهشتناک بر محیط زیست توصیف کرد و گفت: محیط زیست منطقه باید به عنوان کلیت واحد دیده شود و درگیری‌ها این کلیت واحد را تهدید می‌کند.

مثلث دخالت خارجی، جنگ و تروریسم در منطقه محیط زیست را به حاشیه برده است

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: نابودی منابع آبی و تلاب‌ها، آسیب منابع زیستی و تخریب سرزمینی، به گونه‌ای بوده است که در بهترین حالت نیازمند دهه‌ها همکاری نزدیک منطقه‌ای برای بازسازی این منابع عظیم است.

در این نشست که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، چهار موضوع محوری زیر مورد بررسی مقامات، کارشناسان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دستگاه‌های دولتی و مراکز مختلف علمی، پژوهشی و دانشگاهی قرار گرفت.

الف) دیپلماسی و تغییرات آب و هوایی

ب) دیپلماسی و راهکارهای مقابله با پدیده گردوغبار

پ) دیپلماسی و مدیریت پایدار رودخانه‌ها و منابع آبی مشترک

ت) دیپلماسی و آلودگی دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان.