اعضای گروه هفت خود را برای تحریم‌های جدید علیه روسیه آماده می‌کنند

 رهبران بلوک کشورهای توسعه یافته (گروه هفت) عصر جمعه به مناسبت سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین بطور مجازی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار و وعده بسته تحریمی جدید علیه مسکو در هفته‌ها و ماه‌های آتی را اعلام کردند.

ژاپن به عنوان رئیس‌ کنونی این گروه بدون ارائه جزئیات این تحریم‌ها، اعلام کرد که در حال بررسی اقدامات جدید است و خواستار اتخاذ موضع واحد در قبال مسکو شد.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در یک کنفرانس خبری به مناسبت سالگرد آغاز جنگ در اوکراین، گفت: روسیه از تغییر موضع تندرو خویش خودداری می‌کند و حال جامعه بین‌المللی باید با هم متحد شود و همبستگی خود را نشان دهد و تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال کند.

پیش از این، بریتانیا و ایالات متحده به‌طور جداگانه تحریم‌های جدیدی از جمله ممنوعیت صادرات و تعرفه بر تمام مواد مورد استفاده در جنگ و همچنین کشورهایی در سراسر اروپا، آسیا و خاورمیانه که از تلاش‌های جنگی روسیه حمایت می‌کنند، اعمال کردند.

گروه هفت شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده است. همین گروه سال گذشته ساعاتی پس از آغاز حمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین برای اعمال دور اول تحریم‌ها بر علیه مسکو گرد هم آمدند.

اعضای گروه هفت خود را برای تحریم‌های جدید علیه روسیه آماده می‌کنند

وزرای دارایی گروه هفت در نشست گروه ۲۰ (۱۵ دسامبر ۲۰۲۲) به میزبانی هند رئیس کنونی کشورهای گروه ۲۰، خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه و همچنین کمک‌های مالی بیشتر به اوکراین شدند.

جانکارلو جورجتی وزیر اقتصاد ایتالیا خواستار همسویی کشورهای گروه ۲۰ در هرگونه تحریم‌های گروه هفت علیه روسیه شد و گفت: در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که اثرات این تحریم‌ها کمتر از انتظارات ما باشد.

مقامات گروه ۲۰ به رویترز گفتند: هند که موضع بی‌طرفی خود را در قبال این درگیری حفظ کرده است، نمی‌خواهد گروه ۲۰ درباره تحریم‌های اضافی علیه روسیه بحث کنند. همچنین این کشور فشار می‌آورد که از استفاده از کلمه «جنگ» برای توصیف درگیری جاری در اوکراین در بیانیه گروه ۲۰ خودداری شود.

هند از زمان آغاز جنگ، خرید نفت ارزان‌تر روسیه را به شدت افزایش داده است.