شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#چین#بایدن
سیاست

بایدن | سخنرانی جو بایدن

طرح صلح چین برای جنگ اوکراین از نظر بایدن منطقی نیست

برای اطلاع از جزئیات سخنرانی جو بایدن درباره رد طرح صلح چین برای جنگ اوکراین با ما در ادامه همراه باشید.

طرح صلح چین برای جنگ اوکراین از نظر بایدن منطقی نیست

 سخنرانی جو بایدن 

 برای اطلاع از جزئیات سخنرانی جو بایدن درباره رد طرح صلح چین برای جنگ اوکراین با ما در ادامه همراه باشید.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا جمعه (۲۴ فوریه) در مصاحبه‌ با شبکه ای‌بی‌سی نیوز پس از انتشار طرح صلح پکن درباره جنگ اوکراین، ادعا کرد، این ایده که چین درباره نتیجه جنگ مذاکره خواهد کرد، منطقی نیست.

بایدن در سالگرد جنگ اوکراین گفت: پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) آن (طرح صلح چین) را تشویق می‌کند، پس چطور می‌تواند خوب باشد؟ من چیزی در طرح چین ندیدم که نشان دهد در صورت پیش رفتن طبق آن، جز برای روسیه، برای دیگران هم مفید باشد. این ایده که چین قصد دارد درباره عاقبت جنگی که کاملاً برای اوکراین ناعادلانه است مذاکره کند، منطقی نیست.

به نوشته رویترز، طرح چین از هر دو طرف می‌خواهد با کاهش تنش تدریجی موافقت کنند و درباره استفاده از تسلیحات اتمی هشدار می‌دهد. به نوشته این خبرگزاری، این طرح که وزارت خارجه چین منتشر کرد، عمدتاً تکرار موضع چین از زمانی است که روسیه عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ۱۴۰۰) آغاز کرد.

بایدن همچنین موضع واشنگتن مبنی بر این که جنگنده اف-۱۶ را در حال حاضر برای اوکراین ارسال نمی‌کند، تکرار کرد و افزود ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در حال حاضر به آن نیاز ندارد. وی گفت: او الان به اف-۱۶ نیاز ندارد، فعلاً آن را رد می‌کنم.

به نوشته ایرنا، جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک افزود: طرح صلح چین اعلام مواضع این کشور است که از آغاز جنگ آنها را تکرار کرده و یک طرح صلح نیست. یک طرح صلح باید قابل اجرا باشد و بتوان با آن درگیری ها را متوقف کرد.

بورل تصریح کرد: از نظر من، چین باید به کی یف سفر کند تا پیشنهادات آن معتبر در نظر گرفته شود و این کشور متهم به یکجانبه گرایی نشود.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که موضع چین مهم است اما نمی توان مهاجم و قربانی تهاجم را به صورت مساوی در نظر گرفت.

بورل ادامه داد: اکثر کشورهای عضو سازمان ملل خواهان عقب نشینی کامل نیروهای روسیه برای توقف درگیری ها و احترام به تمامیت ارضی اوکراین هستند.

منبع: انتخاب