شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

زمان اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات اتاق‌ها

زمان اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات اتاق‌ها

فردای اقتصاد: فرآیند برگزاری دهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور در حال پیگیری است و بر اساس تقویم اعلام شده از سوی انجمن نظارت بر انتخابات تا ۱۱ اسفند ماه، فهرست نهایی نامزدهای انتخاباتی دوره دهم اتاق‌های سراسر کشور با اعلام نظر قطعی شورای عالی نظارت، منتشر می‌شود.

بر همین اساس، جهانبخش سنجابی، دبیر انجمن نظارت بر انتخابات طی گفت‌وگویی با «اتاق ایران آنلاین» از ثبت ۴۳۱ رکورد اعتراضی نسبت به نتیجه احراز صلاحیت‌هایی که توسط انجمن صورت گرفته است، خبر داد و گفت: بعد از انقضای مهلت ثبت‌نام و اعلام نظر انجمن نظارت بر انتخابات پیرامون احراز اهلیت‌ها از طریق ارسال پیامک به متقاضیان، افراد برای سه روز کاری فرصت داشتند تا اعتراض خود را به ثبت برسانند که این فرصت تا ساعت ۲۴ روزسه‌شنبه ۲ اسفند ماه بود. در این مدت ۴۳۱ رکورد به ثبت رسید که از این بین ۷۶ مورد تکراری و ۵ رکورد هم فاقد اعتبار و بی‌ارتباط بود.

بر اساس اظهارات وی، در مجموع ۳۴۵ رکورد از نظر شکلی قابلیت بررسی داشت. به دنبال آن شورای عالی نظارت به همراه انجمن به بررسی محتوایی اعتراض‌های ثبت شده پرداختند و انجمن نسبت به ۳۳۰ مورد به نظر کارشناسی رسید و آن را در اختیار شورای عالی نظارت قرار داد. ۱۵ پرونده با توجه به ابعادی که داشتند، باید مستقیم توسط شورای عالی نظارت بررسی می‌شدند. البته درباره همه پرونده‌ها، شورای عالی نظارت باید نظر قطعی را اعلام کند.

وی فرصت تعیین شده برای شورای عالی نظارت به منظور بررسی پرونده‌ها و اعلام نظر را تا پنجشنبه ۱۱ اسفند عنوان کرد و افزود: به‌طور قطع از بین این اعتراض‌ها، تعدادی از پرونده‌ها مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و اعتراض تعدادی هم به دلیل عدم کفایت اسناد ارائه شده، پذیرفته نمی‌شود.

دبیر انجمن نظارت بر انتخابات ادامه داد: به محض اینکه شورای عالی نظارت، نظر خود را درباره اعتراض‌ها اعلام کند، فهرست نهایی نامزدهای انتخاباتی در ۳۴ لیست مجزا به صورت تفکیک استانی، توسط انجمن نظارت، تهیه و منتشر می‌شود. البته لیست افرادی که احراز صلاحیت نشدند به صورت عمومی منتشر نشده و تنها به خود افراد اعلام می‌شود.

بر اساس توضیحات سنجابی، از جمعه ۱۲ اسفند ماه افراد احراز اهلیت شده تا ۱۸ اسفند فرصت تبلیغ دارند. از ۸ صبح ۱۹ اسفند تبلیغات ممنوع و ۸ صبح ۲۰ اسفند هم انتخابات به صورت سراسری برگزار خواهد شد.

وی این نکته را هم مورد توجه قرار داد که با توجه به اینکه صلاحیت تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان تنها به دلیل نقص پرونده احراز نشده است، پیش‌بینی می‌شود که بعد از تکمیل اسناد توسط آنها، افراد هم تایید صلاحیت می‌شوند و اعضای انجمن خوش‌بین هستند که یک سوم از این اعتراض‌ها به نتیجه خواهد رسید. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۳۵۰ نفر نامزد انتخاباتی خواهیم داست که با هم رقابت می‌کنند. البته این عدد تقریبی است و ممکن است کم و زیاد شوند.

دبیر انجمن نظارت بر انتخابات درباره رای‌دهندگان هم گفت: کمتر از ۳۳ هزار نفر واجد شرایط رای‌دادن بوده که کمتراز ۲۹ هزار نفر آنها اشخاص حقوقی و یا حقیقی دارنده کارت بازرگانی هستند و نیازی به احراز اهلیت آنها نیست. حدود ۳ هزار ۷۵ نفر برای رای دادن باید ثبت‌نام کنند و احراز اهلیت شوند که تا به امروز بیش از یک هزار نفر بالغ بر ۳۵ درصد از این تعداد ثبت‌نام کردند. این افراد تا ۱۴ اسفند مهلت ثبت‌نام دارند.

وی پیش‌بینی کرد که تا پایان مهلت تعیین شده بیش از ۵۰درصد این افراد برای تایید صلاحیت خود به منظور امکان رای‌دادن در این دوره انتخابات، ثبت‌نام می‌کنند. به اعتقاد سنجابی در مجموع حدود ۳۰هزار نفر واجد رای دادن هستند و تمهیداتی در انجمن اندیشیده تا دسترسی به صندوق‌های رای در استان‌ها به ویژه استان‌های پهناور و یا استان‌هایی که محل تجمع کاندیدای انتخاباتی در مرکز استان نیست، تسهیل شود و به دنبال آن مانند ثبت رکورد در تعداد ثبت‌نام‌کنندگان این دوره انتخابات، در تعداد رای‌دهندگان هم شاهد ثبت رکورد جدیدی باشیم.