شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکو#رئیس‌جمهور#چین#فرانسه

ماکرون: پکن برای فشار بر مسکو کمک کند

ماکرون: اوایل آوریل به چین سفر می‌کنم؛ پکن برای فشار بر مسکو کمک کند

یک روز بعد از انتشار طرح صلح پکن برای اوکراین، رئیس‌جمهور فرانسه از سفر به چین در اوایل آوریل خبر داد.

به گزارش مشرق، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه شنبه (۲۵ فوریه) یک روز بعد از سالروز آغاز درگیری‌ها در اوکراین، گفت که اوایل آوریل (نیمه دوم فروردین) به چین سفر خواهد کرد و از پکن خواست «به ما کمک کند روسیه را تحت فشار قرار دهیم تا به جنگ در اوکراین پایان دهد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماکرون یک روز بعد از آنکه چین خواستار گفت‌وگوهای فوری صلح با انتشار طرح خود برای پایان جنگ در اوکراین شد، گفت «صلح تنها در صورتی امکان‌پذیر است که تجاوز روسیه متوقف شود، نیروهایش خارج شوند و به حاکمیت ارضی اوکراین و مردم آن احترام گذاشته شود».

پیش‌تر، اظهارات امانوئل ماکرون درباره «شکست روسیه در جنگ اوکراین» با واکنش تند مسکو مواجه شد و سخنگوی وزارت خارجه روسیه به او یادآوری کرد که این کشور هنوز سرنوشت ناپلئون بناپارت را به یاد می‌آورد.

ماکرون اخیراً در مصاحبه با یک هفته‌نامه فرانسوی، با بیان اینکه پاریس هم خواستار شکست مسکو در اوکراین است، گفته بود اما موضع کشورش هرگز خُرد کردن روسیه یا حمله به خاک آن کشور نبوده و نیست.

ماریا زاخارووا در واکنش گفت: در مجموع ماکرون مضحک است. اظهارات او نشان می‌دهد که غرب درگیر مباحث درباره تغییر رژیم در روسیه بوده در حالی که ماکرون بارها به دنبال نشست با رهبری روسیه بوده است.

پیش‌ از این سخنان رئیس‌جمهور فرانسه نیز «الیور وران» وزیر مسئول در دولت این کشور گفته بود که پاریس به دنبال جنگ با روسیه نیست بلکه فقط از اوکراین حمایت می‌کند.

منبع: فارس