شهر خبر

پاکستان مجبور به پذیرش شرایط سخت توافقنامه صندوق بین‌المللی پول

نخست وزیر پاکستان، از مجبور کردن کشورش به پذیرش شرایط سخت توافق با صندوق بین المللی پول خبر داد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از شبکه المیادین، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، گفت که کشورش "مجبور" شده است تا شرایط سخت توافق با صندوق بین المللی پول را بپذیرد و افزود که یک "کشور دوست" نیز قبل از ارائه حمایت از پاکستان منتظر تایید این توافق است.

شایان ذکر است که در ابتدای ماه جاری، بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار پاکستان، نرخ تورم به بالاترین سطح خود در ۴۸ سال گذشته رسید. همچنین در شرایطی که کشور درگیر بحران اقتصادی است، هیئتی از صندوق بین المللی پول برای گفتگو‌های فوری به آن سفر می‌کند.

گفتنی است تورم سالانه در ژانویه به ۲۷.۵۵ درصد رسید که بالاترین نرخ از می ۱۹۷۵ است.

همزمان با اعلام این داده ها، هیئتی از صندوق بین المللی پول در ماه جاری وارد اسلام آباد شد تا مذاکرات در مورد بسته نجات منجمد با دولت را که تاکنون از رعایت شرایط سخت این نهاد بین المللی خودداری کرده است، احیا کند.

از سوی دیگر، دولت برای مهار بازار سیاه، کنترل روپیه را کاهش داد، این اقدام ممکن است منجر به کاهش ارزش پول محلی به سطوح پایین بی سابقه و افزایش قیمت بنزین شود.

بانک دولتی دیگر اعتبار اسنادی به جز غذا و داروی ضروری صادر نمی‌کند، و بنابراین هزاران کانتینر حمل و نقل در فرودگاه کراچی مملو از کالا‌هایی هستند که کشور دیگر توان خرید آن را ندارد.


اقتصاد پاکستان در شرایط دشواری قرار دارد، زیرا در حال تجربه بحران تراز پرداخت‌ها است، در حالی که تلاش می‌کند راه حلی برای بدهی بزرگ خارجی بیابد.

این کشور که پنجمین جمعیت جهان را دارد، کمتر از ۳.۷ میلیارد دلار نیز در بانک دولتی دارد که برای پوشش ارزش واردات تنها در مدت ۳ هفته کافی است.

در ۶ اکتبر، گزارش بانک جهانی گفت که "انتظار می‌رود نرخ فقر در پاکستان بین ۲.۵ تا ۴ درصد در نتیجه مستقیم سیل افزایش یابد" و اشاره کرد که "از دست دادن مشاغل، دام ها، محصولات کشاورزی، خانه ها، مدارس تعطیلی و گسترش بیماری‌ها از دیگر نتایج بحران اقتصادی در این کشور است و در حال حاضر بین ۸.۵ تا ۹ میلیون نفر از پاکستانی ها در فقر به سر می‌برند.