به گزارش اکوایران، هم‌زمان با آغاز دومین سال جنگ تجاوزکارانه روسیه، رهبر اوکراین متعهد شد که برای پیروزی در سال 2023 تلاش کند.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با اشاره به روز آغازین جنگ، آن را «طولانی‌ترین روز اوکراین» خواند و متذکر شد مقاومت سرسختانه این کشور در یک سال گذشته ثابت کرده که «هر فردایی ارزش جنگیدن را دارد».

در مراسمی در میدان سنت سوفیای کیف، رئیس جمهور ولدیمیر زلنسکی به سربازان و مادر یک کشته مدال اعطا کرد. او در هنگام سرود ملی با اشک هایش مبارزه کرد. در روز بزرگداشت جنگ، لحن شورمندانه رئیس جمهور اوکراین روحیه ملی مقاومت را در برابر بزرگترین و مرگبارترین جنگ اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به تصویر کشید. 

او گفت: «ما تبدیل به یک خانواده شده‌ایم... اوکراینی‌ها به اوکراینی‌ها پناه داده‌اند، خانه‌ها و قلب‌های خود را به روی کسانی که مجبور به فرار از جنگ شده‌اند، باز کرده‌اند.ما در برابر همه تهدیدها، گلوله باران، بمب‌های خوشه‌ای، موشک‌های کروز، پهپادهای کامیکاز، خاموشی‌ها و سرما ایستادگی می‌کنیم و امسال هر کاری برای پیروزی انجام خواهیم داد.»

2000 (4)

زلنسکی که خود به نمادی از امتناع اوکراین از تعظیم در برابر مسکو تبدیل شده است، گفت که اوکراینی‌ها در «یک سال پر درد، اندوه، ایمان و اتحاد» ثابت کردند که شکست‌ناپذیر هستند. زلنسکی گفت: «ما دقیقا یک سال است که ایستاده ایم. 24 فوریه 2022 طولانی ترین روز زندگی ما بود. سخت ترین روز تاریخ معاصر ما. ما زود بیدار شدیم و از آن زمان دیگر نخوابیدیم. ما خواهان یک اوکراین مستقل و دموکراتیک هستیم و مطمئناً به آن دست خواهیم یافت. ما در طول این سال تقویت شده ایم.»

در شرایطی که زلنسکی که در یک مصاحبه دوساعت‌ونیمه با خبرنگاران از سراسر دنیا شرکت کرده بود، در اقدامی بی‌سابقه این مصاحبه به صورت زنده در سراسر دنیا پخش شد، چرا که به دلایل امنیتی، ویدیوی گفته‌های او در یک سال اخیر با تاخیر منتشر می‌شد.

2000 (2)

زلنسکی از علاقه ظاهری جدید چین به ایفای نقش دیپلماتیک در جنگ استقبال کرد و گفت: «این واقعیت که چین شروع به صحبت در مورد اوکراین کرد بد نیست. اما سؤال این است که پس از این کلمات چه می‌آید. سوال در مورد جزئیات این طرح است و این که این پیشنهادات به کجا منتهی می شوند».

 او وعده داد: «به هر طریقی، ما همه سرزمین‌هایمان را آزاد خواهیم کرد». او همچنین در یکی از میدان‌های کیف به سربازان و به بیوه و دختر یک سرباز کشته‌شده ادای احترام کرد و به آنها گفت: «ما هرگز شما فراموش نخواهیم کرد».

زلنسکی استدلال کرد که تا زمانی که تجاوزات روسیه ادامه دارد اوکراین نمی‌تواند با آن کشور مذاکره کند : «قلمرو ما را ترک کنید. بمباران ما را متوقف کنید.» او همچنین استدلال کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه باید مسئول جنایات جنگی شناخته شود: «او بچه ای نیست که چیزی را شکسته باشد و بتوان او را بخشید.»