شهر خبر

ارز مسافرتی نایاب شد؟

ارز مسافرتی نایاب شد؟

روزنامه اعتماد: طبق اعلام بانک مرکزی، مسافران می‌توانند بعد از عبور از گیت، علاوه بر باجه بانک ملی، از طریق خودپردازهای مستقر در فرودگاه اسکناس دلار دریافت کنند. البته مسافران برای دریافت ۵۰۰ یورو باید بلیت مسافرت هوایی - گذرنامه معتبر - عوارض خروج پس از اخذ اسناد مثبته را به باجه بانک ملی در فرودگاه‌ها ارایه دهند. مسافران برای دریافت ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی زمینی، ریلی و دریایی نیز باید بلیت مسافرت دریایی و ریلی - گذرنامه معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار - ویزای کشور مقصد در صورت نیاز - عوارض خروج از کشور به باجه‌های بانکی ارایه دهند.  اما برخی مسافران پروازهای خارجی در تماس با «اعتماد» عنوان می‌کنند که خبری از «ارز مسافرتی» در بانک‌ها و باجه‌های مخصوص فرودگاه بین‌المللی امام نیست. آنها می‌گویند مسوولان بانک مرکزی در پاسخ به درخواست ارز مسافرتی می‌گویند چنین چیزی هنوز ابلاغ نشده است.

رابطه درهم و دلار با ارز دیجیتال «تتر»
فعالان بازار می‌گویند بخش زیادی از شوک‌های ارزی به وجود آمده به دلیل افزایش قیمت درهم است. برخی فعالان کانال‌های فردایی، قیمت ارز دیجیتال «تتر» را که معادل یک دلار امریکاست به عنوان پایه محاسباتی درهم و دلار در نظر می‌گیرند. برای سال‌های طولانی نرخ حواله درهم و میزان عرضه و تقاضا در صرافی‌های دوبی روی نرخ دلار آزاد ایران تاثیر داشته است؛ به عقیده اقتصاددانان رشد درهم در چند وقت اخیر جهت انتظارات را تغییر داده و اگر بانک مرکزی بتواند با عرضه بیشتر ارز در بخش حواله ترمز قیمت درهم را بکشد، کار بزرگی انجام داده است. 

چرا دلار افزایشی است؟
در علت‌یابی شوک‌های قیمتی نرخ ارز در هفته گذشته دو دلیل عمده توسط فعالان بازار مطرح می‌شود. دلیل اول انتظارات تورمی است که معمولا در پایان سال به اوج خود می‌رسد. مرکز آمار ایران به تازگی نرخ تورم بهمن ماه را در مقیاس نقطه به نقطه حدود ۵۴ درصد اعلام کرد. اتفاقی که موتور رشد انتظارات تورمی در پایان سال محسوب می‌شود. صاحبان سرمایه‌های خرد در شرایط تورمی به کالای سرمایه‌ای هجوم می‌برند تا ارزش پول خود را حفظ کنند و در این میان دلار در کنار خودرو یا طلا و سکه به کالای سرمایه‌ای بدل شده و بانک مرکزی نیز نتوانسته با ابزارهای موجود، این کالا را از رده سرمایه‌ای خارج کند. نکته دوم، سیگنال‌های منفی از سیاست خارجی است که راه را برای توافق حتی در بلندمدت بسته است.