شهر خبر

این خودروی ایرانی هفته گذشته ۸۰ میلیون گران شد/ قیمت روز خودروهای داخلی و چینی

این خودروی ایرانی هفته گذشته ۸۰ میلیون گران شد/ قیمت روز خودروهای داخلی و چینی

فردای اقتصاد: در هفته‌ای که گذشت روند صعودی قیمت خودرو باز هم  ادامه پیدا کرد و وعده وعیدها در خصوص پیش فروش خودروهای وارداتی نیز نتوانست مانع از رشد خودرو شود. به این ترتیب، قیمت خودرو همگام با رشد قیمت دلار، مجددا روندی صعودی را طی کرد. چرا که همزمان با عبور اسکناس آمریکایی از مرز ۵۲ هزار تومان مجددا شاهد رکوردشکنی قیمت خودرو در بازار بودیم و شاخص قیمت خودرو، در تمام روزهای هفته با رشد همراه شد.

سقف‌شکنی قیمت خودرو

بررسی قیمت خودروهای داخلی و چینی تا پایان روز چهارشنبه ۳ اسفند، حاکی از آن است که عموم خودروها در این روند صعودی با ثبت قیمت‌های جدید رکوردشکنی می‌کنند. شاخص کل قیمت خودرو در هفته‌ای که گذشت ۷/۳۶ درصد رشد داشت.

این روند افزایشی در خودروهای چینی جدی‌تر از داخلی‌ها بود. شاخص قیمت خودروهای داخلی در هفته اخیر ۷/۱۶ و شاخص قیمت خودروهای چینی ۷/۵۷ درصد افزایش داشتند که این میزان تغییر رکوردشکنی معناداری برای این بازار محسوب می‌شود. این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون، این اول باری است که خودروهای داخلی و چینی چنین افزایشی را در مقیاس هفته تجربه می‌کنند.

شاخص قیمت خودروهای داخلی هم‌اکنون حوالی رقم ۱۷۰ است و در مقایسه با نیمه اول سال تاکنون بیش از ۷۲ درصد رشد کرده است. شاخص قیمت خودروهای چینی نیز هم‌اکنون حوالی رقم ۱۶۰ است که از ابتدای سال تا کنون بیش‌از ۶۰ درصد رشد کرده است.

کدام خودروها گران شدند؟

در میان خودروهای داخلی، خودروی پرتقاضای پراید با افزایش ۶/۷۸ درصدی در محدوده قیمتی ۳۱۵ میلیون تومان قرار گرفت. قیمت پراید وانت هم با افزایش ۱۲ میلیون تومانی، در سطح ۲۸۱ میلیون تومان دادوستد شد. آخرین قیمت کوییک R دستی نیز ۳۷۰ میلیون تومان است که حاکی از رشد ۲۶ میلیون تومانی قیمت آن است.

قیمت تیبا ۷/۳۴ درصد رشد کرد و به ۳۵۱ میلیون تومان رسید. خودروی ساینا دستی EX هم با افزایش قیمت همراه شد و با رشد ۳۰ میلیون تومانی در قیمت ۳۵۵ میلیون تومان معامله شد. نرخ خودروی شاهین هم با صعود ۴۴ میلیون تومانی، در انتهای هفته به ۶۱۴ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ۲ در پایان هفته ۵۳۵ میلیون تومان معامله شد که نشان از رشد ۳۸ میلیون تومانی آن در یک هفته دارد. قیمت پژو پارس سال هم ۳۸ میلیون تومان افزایش داشت و به ۵۳۰ میلیون تومان رسید. قیمت سمند LX ساده با ۹/۳۸ درصد افزایش به ۵۲۵ میلیون تومان رسید. رانا پلاس هم همگام با پژو ۲۰۶ و پژو پارس سال، با افزایش ۳۸ میلیون تومانی در هفته گذسشه، ۵۱۸ میلیون تومان قیمت خورد.

افزایش ۱۵۱ میلیون تومانی دیگنیتی تنها در یک هفته

خودروهای چینی نیز در هفته گذشته با تداوم رشد قیمت همراه شدند. به طوری که جک S۵ اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ به بیش از ۱۵۲۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت چری تیگو طی هفته اخیر میلیون ۱۲۰ تومان گران شد و به ۱۶۶۰ میلیون تومان رسید. هایما S۷ نیز با افزایش حدود ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت تنها در یک هفته، ۱۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. نرخ خودروی ام‌وی‌ام X۲۲ (اتوماتیک اسپرت اکسلنت ۱۴۰۰) با صعود ۶۵ میلیون تومانی، در پایان هفته به ۸۷۵ میلیون تومان رسید.

ام‌وی‌ام X۳۳ S (نیوفیس) نیز با رشد بیش از ۴ درصدی در هفته گذشته حوالی ۱۰۲۰ میلیون تومان قیمت خورد. دست آخر، قیمت دیگنیتی مدل ۱۴۰۰ در هفته منتهی به ۳ اسفندماه ۱۵۱ میلیون تومان رشد داشته است و ۲۰۲۷ میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت روز برخی از خودروهای داخلی و چینی و تغییر قیمت هفتگی آن‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

این خودروی ایرانی هفته گذشته ۸۰ میلیون گران شد/ قیمت روز خودروهای داخلی و چینی
تغییرات هفتگی قیمت خودرهای داخلی و چینی - هفته منتهی به ۳ اسفند ۱۴۰۱

واردات خودرو به کجا رسید؟

براساس اعلام سخنگوی وزارت صمت، از فردا (شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱) پیش فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز خواهد شد. که متقاضیان خرید خودروهای وارداتی می‌توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت‌نام خود را انجام دهند.

اما پس از تجربه تلخی که متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در سال ۹۷ تجربه کردند، به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی که انتظارات تورمی بی‌وقفه افزایش می‌یابد و وعده‌های ضد و نقیضی در خصوص واردات خودرو تمامی ندارد، دیگر پیش‌ خرید خودروهایی که هنوز وارد کشور نشده‌اند، اقدام منطقی نباشد.