شهرخبر

آبله میمون برای افراد مبتلا به HIV پیشرفته مرگبار است

محققان گزارش می دهند که ویروس mpox که قبلا به عنوان آبله میمون شناخته می شد اغلب باعث بیماری شدید و مرگ در افراد مبتلا به عفونت پیشرفته HIV می شود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، دانشمندان توصیه می‌کنند که سازمان جهانی بهداشت و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، این سویه از mpox را باید به فهرست عفونت‌های شدید خود که برای افراد مبتلا به بیماری پیشرفته HIV خطرناک است، اضافه کنند.

«کلوئه اورکین»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کوئین مری لندن، می‌گوید: «در حال حاضر، فهرستی از چهارده عفونت وجود دارد که برای افراد مبتلا به عفونت پیشرفته HIV خطرناک هستند. پزشکان باید در سراسر جهان از این طبقه بندی برای راهنمایی مدیریت خود برای افرادی که بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از این عفونت‌ها هستند، استفاده کنند.»

محققان می‌گویند داده‌ها این واقعیت را برجسته می‌کند که mpox همچنان یک تهدید مهم برای افراد مبتلا به HIV پیشرفته است.

اورکین گفت: «اگرچه mpox برای کسانی از HIV شأن تحت کنترل است به ندرت شدید است، اما میزان بیماری‌های جدی و مرگ و میر ناشی از mpox برای افراد مبتلا به HIV درمان‌نشده یا سرکوب‌نشده نگران‌کننده است. آزمایش متداول اچ‌آی‌وی برای همه افرادی که مبتلا به mpox هستند، این پتانسیل را دارد که مرگ‌های ناشی از mpox و بیماری پیشرفته HIV را کاهش دهد.»

بر اساس این مطالعه، شیوع mpox که سال گذشته میلادی در سراسر جهان گسترش یافت، با شبکه‌هایی از همجنس‌گرایان، دوجنس‌گراها و سایر مردانی مرتبط بود که با مردان رابطه جنسی دارند.

محققان تخمین زدند که بین ۳۸ تا ۵۰ درصد از افرادی که در شیوع سال ۲۰۲۲ مبتلا به mpox تشخیص داده شده اند، HIV نیز دارند. با این حال، این مطالعه خاطرنشان کرد که بیشتر آنها تحت درمان HIV بوده و زندگی سالمی داشتند.

به گفته محققان، علاوه بر آزمایش HIV برای همه افراد مبتلا به mpox، همه افراد در معرض خطر مبتلا به HIV و سرکوب سیستم ایمنی باید برای واکسیناسیون mpox و داروهای ضد ویروسی در اولویت قرار گیرند.