شهرخبر
وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگاران مطرح کرد:

موافقت رییس‌جمهور با کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن

تمهیدات مناسبی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی با موافقت رییس‌جمهور برای پرداخت ساده‌تر به متقاضیان مسکن در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایبِنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز پنجشنبه ۴ اسفندماه در سفر به استان اردبیل و افتتاح پروژه‌های استان در گفتگو با خبرنگاران از افتتاح ۱۸۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در شهر اردبیل خبر داد و گفت: این واحد‌ها در بافت شهری که سرانه خدماتی مناسب را داراست بنا شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: در جریان سفر به استان اردبیل از مجموعه ۴۶۰ واحدی نهضت ملی که حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیز بازدید شد و مقرر گردید تا در شورای عالی مسکن نیز زمینی به مساحت یکهزار هکتار به محدوده شهر الحاق شود تا عملیات ساخت نهضت ملی مسکن در استان سرعت بیشتری پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سال آینده سرعت ساخت مسکن در شهر‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت، توضیح داد: در ماه پایانی سال جاری هم اراضی مناسبی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده و هم تمهیدات مناسبی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی با موافقت رییس‌جمهور برای پرداخت ساده‌تر به متقاضیان مسکن در نظر گرفته شده است.


وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات موجود برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن پرداخت اقساط تسهیلات است که در این خصوص با رییس جمهور گفتگو و موافقت شد تا در اولین جلسه شورای پول و اعتبار از روش‌های متفاوتی که نظام بانکی به ما اجاره بدهد نرخ سود تسهیلات نهضت ملی پایین بیاید.

بذرپاش تصریح کرد: بعد از تامین زمین و حل مشکلات پرداخت تسهیلات برای متقاضیان در نشست‌های مختلفی که با انبوه‌سازان داشتیم مقرر شد تا هم انبوه سازان بیشتری برای ساخت مسکن وارد میدان شوند و هم استانداران روش‌های جدیدتری را برای ساخت مسکن در استان در دستور کار قرار دهند.

تسریع در تولید مسکن با تامین زمین و مشارکت انبوه‌سازان

وی ادامه داد: در سال آتی از طریق تامین زمین و مشارکت با انبوه سازان پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری پیدا می‌کند.


مهرداد بذرپاش در ادامه گفت: در برخی از شهر‌ها توان واگذاری اراضی در مقیاس بالا را نداریم از این رو با مدل‌های آپارتمان‌سازی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را دنبال می‌کنیم تا به این روش بتوانیم در این شرایط با حداقل قیمت متقاضیان واقعی مسکن صاحب خانه شوند.

بذرپاش با یادآوری اینکه در شهر‌های جدید در خصوص تامین سرانه خدمات زیربنایی و روبنایی مسئولیت وجود دارد که باید برای متقاضیان مسکن علاوه بر تامین مسکن فراهم شود یکی از اولویت‌های تولید مسکن را نوسازی بافت فرسوده عنوان کرد.

اولویت وزارت راه و شهرسازی تولید مسکن در بافت‌های فرسوده شهرهاست

وی گفت: هرچقدر که بتوانیم در بافت فرسوده شهر‌ها سرمایه گذاری کنیم و از تعداد بنا‌های ناپایدار کم و به بنا‌های پایدار بیفراییم طبیعتا هم مشکل دولت و هم مشکل مردم حل خواهد شد.

بذرپاش تصریح کرد: پیش بینی ما این است که با تمهیدات انجام شده و ابلاغ بسته تشویقی ۱۹ بندی در حوزه بازآفرینی شهری در باقت فرسوده در سال آتی با رشد قابل توجهی در تولید مسکن در شهر‌ها و بافت‌های فرسوده مواجه باشیم و میزان صدور پروانه رشد یابد. در همین مدت کوتاه نیز گزارش‌های دریافتی از شهرداری‌های مختلف حاکی از درخواست‌های صدور پروانه برای ساخت و ساز در بافت فرسوده است و به نظر می‌رسد سال آتی سال مناسبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده است.