شهر خبر

معرفی متهمان افزایش نرخ ارز/ مرکز مبادله طلا و ارز راه نجات است؟

معرفی متهمان افزایش نرخ ارز/ مرکز مبادله طلا و ارز راه نجات است؟

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: هنوز ماهیت مرکز مبادله طلا و ارز روشن نیست و بهتر است مقامات بانک مرکزی در این زمینه توضیحات لازم و روشنگرانه را بدهند .

- بازار ارز ایران مدتی است در شرایط ناثباتی قرار گرفته و مقامات اقتصادی دولت وعده داده‌اند به زودی ثبات به این بازار برمی‌گردد.

این اقتصاددان با اشاره به سخنان اخیر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه برخی جریان‌سازان و ... تلاش دارند قیمت‌سازی کنند،به خبرانلاین گفت: مطمئنا ماهیت این جریان‌سازان بر رییس کل بانک مرکزی روشن است . اطلاع از اینکه چه کسانی در صدد ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند نیز برای مردم و افکار عمومی چندان کارساز نیست پس بهتر است از کلی گویی پرهیز شود و مقامات مسئولیت اصلی خودشان یعنی بازگرداندن نظم به بازار و اقتصاد را در دستور کار قرار دهند.

او تاکید کرد: بهتر است این اشخاص و جریان‌سازان به دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه معرفی شوند تا قادر به عمل نباشند نه ایکه مداوم بهانه به هم ریختگی بازار باشند.

وی گفت: نمی‌شود همه چیر را گردن جریان ساز و دلال و ... انداخت . این آقایان همان کسانی هستند که دولت پیشین را سرزنش می‌کردند که چرا تقصیر را گردن تحریم می‌اندازید . وعده دادند که ما سفره مردم را به تحریم گره نمی‌زنیم اما حالا در عمل می‌بینیم که اوضاع بدتر شده و تورم رو به افزایش است .

گزارش مرکز آمار از آخرین تغییرات قیمتی/ کاهش ۲۰ درصدی تورم از کجا آمد؟

پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت مسکن در آینده/ خریداران از بازار مسکن فرار کردند

بغزیان درباره اقدام اخیر بانک مرکزی مبنی بر راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران با هدف ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا و تاثیر آتی آن در روند قیمت‌ها در بازار گفت: من هیچ ایده‌ای درباره ماهیت این مرکز را ندارم. اصلا سئوال اصلی این است که در این مرکز چه کسی قیمت را تعیین می‌کند؛ مگر نه اینکه همواره بانک مرکزی ب دلیل اینکه بزرگترین عرضه کننده ارز در کشور است ، نقش اصلی را در تعیین قیمت دارد. روال کنونی حالا چه تفاوتی کرده است؟

وی گفت: مهمترین هدف ما این است که قیمت ارز در داخل کشور تعیین شود و امیدواریم بانک مرکزی این بار به این هدف برسد.

معرفی متهمان افزایش نرخ ارز/ مرکز مبادله طلا و ارز راه نجات است؟

این اقتصاددان در پسخ به این سئوال که دلیل افزایش نرخ ارز در شرایط کونی چیست؟ گفت: مهمترین دلیل عدم تغییر شرایط تحریمی ایران و البته تنگ‌تر شدن حلقه تحریم است . حالا تی ورود ارز از کشورهای همسایه نیز دشوارتر از قبل شده است.

وی گفت: در ضمن کسری بودجه و همچنین دشواری صادرات و بحران بانکی و عدم ورود ارز حاصل از صادرات در کنار تنگنای تحریم نفتی همه دست به دست هم داده تا شرایط بدتر شود . دولت نیز وعده‌هایی داده که مردم امروز مطالبه ان را دارند و می‌پرسند مگر نگفتید تورم قابل مهار است، چرا قادر به مهار آن نیستید؟

وی ادامه داد: اتفاقا در همین شرایط نیز دولت با اتخاذ سیاست‌هایی می‌تواند ثبات را به بازار بازگرداند . دولت خود در بسیاری از موارد درگیر بحران‌سازی است . از عرضه خودرو در بورس بگیرید تا بخشنامه‌های متعدد ضد و نقیض . دولت مسلما تبعات افزایش نرخ ارز را می‌داند و در جریان پیامدهای چنین نرخ‌هایی است و اصلا نمی‌توان گفت که نسبت به این موارد آگاهی ندارد . بنابراین نباید چنین سیاست‌هایی را به کار بگیرد و نباید اجازه دهد این نرخ تغییر کند.

وی تاکید کرد: راه حل مهار بازار ارز و تورم در اصل سیاسی است نه اقتصادی؛ بحث انتقال ارز به کشور، فروش نفت، لغو تحریم‌ها، مقابله با کاسبان تحریم و ... مواردی است که می‌تواند بازار را آرام کند اما زمانی که چنین چیزی هنوز اتفاق نیافتاده، انتظار داریم که اقتصاد تثبیت شود؟

223223