شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انفجار بیروت#سال 2020#انگلیسی

یک شرکت انگلیسی در پرونده انفجار بیروت محکوم شد

یک شرکت انگلیسی در پرونده انفجار بیروت محکوم شد

شرکت انگلیسی ساوارو که از زمان وقوع انفجار مهیب بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ شواهدی از دست داشتن آن در این انفجار وجود داشت، محکوم به پرداخت غرامت به قربانیان انفجار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دیوان عالی انگلیس امروز در مرحله دوم محاکمه مسئولان شرکت «ساوارو» (Savaro) انگلیس در رابطه با اتهاماتی که در پرونده انفجار بندر بیروت متوجه این شرکت بود حکم خود را به نفع قربانیان این انفجار که پیشتر از شرکت مذکور شکایت کرده بودند، صادر کرد.

دیوان عالی انگلیس در رای صادره به این منظور اعلام کرد، مسئولیت شرکت ساوارو در برابر قربانیان انفجار بندر بیروت تایید می‌شود و این شرکت باید به قربانیان غرامت بپردازد.

نصری دیاب و کمیل ابوسلیمان، وکلای لبنانی که مسئولیت این پرونده را بر عهده دارند اعلام کردند، این حکم قضایی درباره مسببان انفجار بیروت در نوع خود اولین حکم است که راه را برای پیگرد سایر عاملان این انفجار باز می‌کند. به ویژه اینکه در جریان این محاکمه اسناد و حقایقی فاش شد که می‌تواند مسیر تحقیقات انفجار بندر بیروت را روشن کند.

«ناضر کسپار» رئیس کانون وکلای بیروت، صدور این حکم علیه شرکت مذکور انگلیسی را دستاورد بزرگی دانست که اراده و انگیزه قربانیان را برای ادامه تلاش‌های آنها تا رسیدن به حقیقت و مجازات همه عاملان انفجار مرگبار بندر بیروت بیشتر می‌کند.

در 2 آگوست 2021 وکلای لبنانی و خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت از شرکت شیمیایی انگلیسی ساوارو به دلیل نقش احتمالی آن در انفجار مهیب بندر بیروت شکایت کردند. وکلای لبنانی اعلام کردند که این شکایت در راستای تلاش برای محاکمه کسانی است که احتمال داده می‌شود در انفجار بندر بیروت نقش داشته باشند و همچنین از این شرکت درخواست غرامت نیز شده است.

طبق این شکایت، شرکت مذکور انگلیسی مالک 2750 تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت بوده که قصد داشته این محموله را به یک کارخانه تولید مواد منفجره در موزامبیک تحویل دهد. خریدار موزامبیکی این مواد اعلام کرده بود که این محموله را از شرکت ساوارو انگلیس خریداری کرده است.

در حالی که نزدیک به 3 سال از فاجعه انفجار بندر بیروت می گذرد، اما همچنان مشخص نیست دقیقا چه کسانی محموله بزرگ نیترات آمونیوم را نامناسب انبار کرده و مسبب این انفجار مهیب شدند. بیش از 200 تن در این حادثه وحشتناک کشته و بیش از 6000 تن زخمی و صدها هزار نفر آواره شدند.

انتهای پیام/