شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#سلطان#عمان#بایدن
سرخط خبری رسانه‌های دنیا

نظر بایدن درباره تروریستی خواندن سپاه از سوی بریتانیا/ سلطان عمان قاصد برجام است؟

در جریان حمله اسرائیل در شهر نابلس، حداقل ۱۰ فلسطینی کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.
نظر بایدن درباره تروریستی خواندن سپاه از سوی بریتانیا/ سلطان عمان قاصد برجام است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «امیدواری هسته‌ای بایدن به پوتین»، «تهدید اتمی جدید مدودف»، «حمله مرگبار اسرائیل به نابلس»، «مخالفت بایدن با تروریستی خواندن سپاه از سوی بریتانیا»، «لفاظی جدید نتانیاهو علیه تهران» و «رد وساطت برجامی سلطان عمان» سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

بایدن: پوتین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌کند

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت علی‌رغم تصمیم روسیه برای تعلیق آخرین معاهده کنترل تسلیحاتی باقیمانده با واشنگتن، مسکو قصد استفاده از سلاح اتمی را ندارد. او در نشستی مطبوعاتی گفت مطمئن است واشنگتن و مسکو می‌توانند مشکل مربوط به کنترل تسلیحاتی را علی‌رغم دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تعلیق مشارکت کشورش در معاهده «استارت جدید»، حل کنند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت باوجود اینکه پوتین مشارکت روسیه در معاهده استارت جدید را معلق کرده اما فکر نمی‌کند که مسکو در حال بررسی استفاده از تسلیحات اتمی باشد. بایدن همچنین افزود: «وقتی که از توافقات کنترل تسلیحاتی خارج شویم، که به نفع هر دو طرف و جهان است، امنیت کمتری خواهیم داشت. ولی ما چیزی که نشان دهد در وضعیت [اتمی] آنها تغییری ایجاد شده، مشاهده نکردیم. این امر (تعلیق استارت) شاید بدان معنی باشد که آنها در فکر استفاده از تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما هستند اما هنوز مدرکی وجود ندارد».

تهدید اتمی جدید مدودف

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه گفت: اگر ایالات متحده می‌خواهد ما را شکست دهد، حق داریم از هر سلاحی از جمله اتمی برای دفاع از خود استفاده کنیم. او گفت که مسکو از هر ابرازی برای دفاع از خود از جمله تسلیحات اتمی استفاده خواهد کرد.

او در پستی تلگرامی نوشت: برای همه قدرت‌ها واضح است که اگر آمریکا می‌خواهد روسیه را شکست دهد، ما به سمت درگیری در مقایس جهانی می‌رویم. اگر ایالات متحده می‌خواهد روسیه را شکست دهد، ما حق داریم از هر سلاحی از جمله نوع اتمی برای دفاع از خود استفاده کنیم.

مدودف یادآوری کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی وضعیت کشور در مجلس فدرال تعلیق مشارکت روسیه در اقدامات برای کاهش و محدود کردن بیشتر تسلیحات تهاجمی استراتژیک (استارت، و نیواستارت) را اعلام کرد. این سیاستمدار ارشد روس افزود: این تصمیم مدت‌ها به تعویق افتاده بود، من سال گذشته به آن اشاره کردم.

حمله مرگبار اسرائیل به نابلس

به گفته مقامات فلسطینی در جریان حمله  اسرائیل در شهر نابلس واقع در کرانه غربی رود اردن، حداقل ۱۰ فلسطینی کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند. به گفته وزارت بهداشت در رام‌الله حال پنج نفر از مجروحان وخیم است و در میان کشته شدگان یک مرد ۷۲ ساله و یک نوجوان ۱۶ ساله وجود دارند.

ارتش اسرائیل در این باره ادعا کرده در جریان تلاش برای دستگیری سه مظنون فلسطینی، نیروهای ارتش زیر آتش سنگین گلوله قرار گرفتند و به این گلوله باران پاسخ دادند.

مخالفت بایدن با تروریستی خواندن سپاه از سوی بریتانیا

 دیلی تلگراف انگلیس روز چهارشنبه در گزارشی مدعی شد که دیپلمات‌های دولت جو بایدن روی لندن فشار آورده و تلاش می‌کنند تا مانع اجرای طرح وزارت کشور دولت ریشی سوناک، برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی شوند. وزارت امور خارجه ایالات متحده استدلال کرده است که لندن می‌تواند نقشی کلیدی به عنوان مذاکره کننده با تهران ایفا کند که با این اقدام تضعیف خواهد شد. 

به نوشته دیلی تلگراف، وزارت خارجه انگلیس هم از این استدلال برای مخالفت با پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی استفاده کرده است.

اولین بار دیلی تلگراف در ۱۳ دی‌ماه در گزارشی ادعا کرد که طرح شناسایی سپاه بعنوان نهاد تروریستی، مورد حمایت سوئلا براورمن وزیر کشور و معاونش تام توگندهات یکی از حامیان اصلی گروهک تروریستی منافقین قرار گرفته است.

نتانیاهو:‌ فقط اقدام نظامی، ایران را از کسب سلاح هسته‌ای منع می کند

نخست وزیر اسرائیل در تداوم لفاظی‌هایش علیه جمهوری اسلامی، ادعا کرد تنها چیزی که باعث موفقیت منع ایران از کسب سلاح هسته ای می شود تهدید نظامی مشروع یا اقدام نظامی مشروع است. او گفته باید تهران را قانع کرد تهدیدات درباره استفاده از قدرت نظامی،‌ فریبکاری دروغین نیست. قدرت نظامی باید در سریع ترین زمان برای مهار ایران استفاده شود.

نتانیاهو تاکید کرده  هم اکنون دو گزینه در برابر آمریکا قرار دارد. ترک ایران که به سلاح هسته ای دست یابد یا مشاهده اسرائیل که به ضربه نظامی علیه ایران دست بزند.نتانیاهو همچنین گفت: برای اجرای حمله نظامی علیه ایران، بیش از اندازه، منتظر ماندیم. اقدام نظامی برای منع ایران از ساخت هسته ای، ضروری خواهد بود.

سلطان عمان با پیام برجام به تهران نمى‌آید

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پرسشی پیرامون اظهارات عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران که گفته بود سلطان عمان برای گفتگو در مورد مذاکرات برجام بزودی به تهران سفر خواهد کرد، تأکید کرد که کماکان پیگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران اولویت ندارد.

پرایس در واکنش به نزدیکی این سفر با دیدار چهارشنبه گذشته رابرت مالی، آن را حاکی از تحولی در رابطه با مذاکرات ندانست.با این حال او بار دیگر به دیپلماسی بعنوان روش ارجح برای نهایی کردن آن اشاره کرد.

پرایس گفت که عمان در گذشته در مسائل کل «خاورمیانه نقش سازنده‌ای ایفا کرده و در حل چالش‌ها و کاهش اختلاف‌ها میان کشورها کمک کرده» که یکی از آنها اختلاف بین آمریکا و جمهوری اسلامی بوده است.بر اساس گفته پرایس، رابرت مالی با مقامات عمانی مشورت می‌کند اما او علت مطرح شده توسط عضو مجلس ایران برای سفر سلطان عمان را رد کرد.