شهر خبر

روزهایی رویایی در انتظار بورس ۱۴۰۲؟

روزهایی رویایی در انتظار بورس ۱۴۰۲؟

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه همراه با کمال خانزاده، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی روزهای سبز بورس و چشم‌انداز آن پرداختیم. خانزاده در شروع صحبت‌های خود، دلیل اصلی این برگشت بورس به مدار مثبت را رفع بسیاری از سیاستگذاری‌های نادرست همچون تاکید بر ارز نیمای ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا، حل مشکل عرضه خودرو در بورس کالا، رشد قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین جاماندگی بازار سهام نسبت به دیگر بازارها دانست.

او در ادامه صحبت‌های خود به هیجانی بودن معاملات بورس در دو روز ابتدایی اسفند ماه اشاره کرد و اعتقاد داشت که سهامداران باید مراقب چنین هیجاناتی باشند زیرا ریزش ۲۰ روزه بازار سهام تنها طی دو روز جبران شد و نشان از نگاه کوتاه مدت سهامداران و عدم اطمینان به روند بلند مدت بورس دارد که به نظر می‌رسد در چنین شرایطی باید با احتیاط به خرید پرداخت زیرا فرصت برای قیمت‌های مناسب همواره وجود دارد.

 وی دلیل دو چهره متفاوت بورس تهران در بهمن و شروع اسفند را دو سیاستگذاری غلط و درست دانست و عنوان کرد که در بهمن ماه شاهد سیاستگذاری غلط تاکید بر نیمای ۲۸۵۰۰ تومانی بودیم و اکنون‌ یک سیاستگذاری درست یعنی مرکز مبادله ارز و طلا و به رسمیت شناختن عرضه و تقاضا، موجب رنگ سبز بورس شده است.

خانزاده در ادامه عنوان کرد که در بخش‌های مختلف، دولت نقش اصلی را در حفظ پایداری روند صعود بورس دارد زیرا نهادهای دیگر همچون سازمان بورس، با وجود تلاش‌های زیاد، نمی‌توانند با سیاستگذاری‌های کلان مقابله کنند و در نهایت بورس تهران به تصمیمات مهم اقتصادی و سیاسی نگاه می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت به چشم‌انداز بورس تهران پرداخت و عنوان کرد که با وجود رفع بسیاری از موانع، همچنان برخی ابهامات حتی در بحث مرکز مبادله ارز و طلا وجود دارد که بایستی به صورت کامل شفاف‌سازی شود. از سمت دیگر وضعیت گزارش‌های شرکت‌ها نیز می‌تواند تا حد زیادی تاثیرگذار باشد زیرا در زمستان به دلیل قطع گاز صنایع، انتظار می‌رود که شاهد گزارش‌های خوبی نباشیم اما اگر این موضوعات ذکر شده حل و فصل شوند، می‌توان یک بهار رویایی را برای بورس تهران در شروع ۱۴۰۲ شاهد باشیم.