شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اروپا#مکانیسم ماشه

ادعای اسرائیل علیه ایران/ تهران به غنی‌سازی اورانیوم تا 90 درصد نزدیک است

وزیر امور خارجه اسرائیل در مصاحبه‌ای مدعی شد که با گزارش‌های منتشر شده درباره اورانیوم غنی‌شده 84 درصدی در سایت‌های ایران، اروپا و آمریکا دیگر نمی‌توانند در مسئله ایران در کنار بایستند و احتمالاً تا پیش از مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، مکانیسم ماشه برجام را فعال خواهند کرد.
ادعای اسرائیل علیه ایران/ تهران به غنی‌سازی اورانیوم تا 90 درصد نزدیک است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در مصاحبه با شبکه خبری آی24 پیش بینی کرد که جهان غرب پیش از هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر سال جاری، تحریم های «مکانیسم ماشه» را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

کوهن ادعا کرد: «طبق برآورد من، [ایالات متحده] و اروپا دیگر نمی‌توانند درباره مسئله ایران کنار بایستند. ایران به غنی‌سازی [ادعایی] اورانیوم تا 90 درصد نزدیک است و برای جنگ با اوکراین به روسیه سلاح می‌دهد.»

در روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شده  که ادعا می‌کند ایران اورانیوم را تا 84 درصد غنی کرده است، یعنی تنها کمی کم‌تر از 90 درصد برای گریز هسته‌ای. این گزارش‌ها در حالی منتشر شد که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران متوقف شده است و فشار اسرائیل بر غرب برای اقدام علیه تهدید ایران افزایش یافته است. با این حال ایران تولید اورانیوم ۸۴درصدی را انکار کرده و مسکو و تهران مشارکت ایران در جنگ اوکراین را تکذیب کرده‌اند‌

کوهن در ادامه این مصاحبه مدعی شده: «آمریکا و کشورهای اروپایی مرتبط، پیش از مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، تحریم‌های مکانیسم ماشه را علیه ایران اعمال خواهند کرد».

پس از امضای توافقنامه هسته‌ای تاریخی ایران با قدرت‌های جهانی در سال 2015، سازمان ملل متحد تحریم‌های بین المللی علیه تهران را در ازای موافقت ایران با عدم تولید سلاح هسته‌ای لغو کرد. اما یک بند در این توافق به آمریکا اجازه می‌دهد که در صورت عدم پایبندی ایران به توافق، تمامی تحریم‌ها را مجدداً علیه تهران برگرداند (مکانیسم ماشه)، بدون اینکه اعضای شورای امنیت سازمان ملل امکان وتو داشته باشند.