شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#آمریکا#ایالات متحده

رئیس جمهور آمریکا: سال آینده میزبان نشست ناتو خواهیم بود

رئیس جمهور آمریکا: سال آینده میزبان نشست ناتو خواهیم بود

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که در لهستان به سرد می برد، اعلام کرد ایالات متحده همزمان با ۷۵ ساله شدن ائتلاف ناتو، میزبان نشست سران آن خواهد بود.

به گزارش مشرق، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب در ورشو گفت که آمریکا در ۷۵ سالگی تاسیس ناتو, سال میلادی آینده میزبان نشست سران کشورهای عضو ناتو خواهد بود، زیرا این اتحاد دفاعی به ۷۵ سالگی می رسد.

بایدن در سخنرانی خود در ورشو با اشاره به یکی از اصول ناتو مبنی بر اینکه حمله به یک عضو حمله به همه است، گفت: " شک نکنید، تعهد آمریکا به اتحاد ناتو و ماده ۵ این سازمان استوار و قاطع است. اعضای ناتو آن را می داند و روسیه نیز این امر را می‌داند: حمله به یک عضو، حمله به همه است."

بر اساس اعلام بخش مطبوعاتی سرویس اطلاعاتی روسیه، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ تاکنون، حدود یک‌هزار و ۱۷۰ سامانه پدافند هوایی، ۴۴۰ تانک، یک هزار و ۵۱۰ خودروی نفربر زرهی و همچنین ۶۵۵ واحد توپخانه در اختیار کی‌یف قرار داده است.

همچنین دولت کی‌یف در این مدت حدود ۹ هزار و ۸۰۰ راکت مورد استفاده در سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه، ۶۰۹ هزار گلوله ضد تانک و یک میلیون و ۲۰۶ هزار خمپاره از ناتو دریافت کرده است.

بنابر گزارش این سرویس اطلاعاتی، نظامیان روسیه بخش اعظمی از این تجهیزات ارسالی غرب را منهدم و نابود ساخته‌اند.

این درحالی است که هفته گذشته و با نزدیک شدن سالگرد حمله روسیه به اوکراین، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از تمام کشورهای حامی کی‌یف خواست تا مهمات و تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال کنند.

کاخ کرملین هفته گذشته هشدار داده بود ائتلاف نظامی ناتو به فرماندهی آمریکا که خصومت خود را نسبت به روسیه همه روزه به نمایش می‌گذارد، به صورت روزافزونی در جنگ اوکراین مداخله می‌کند. تحویل جنگ افزار کشورهای عضو ناتو به کی‌یف، افزون بر طولانی کردن این درگیری، احتمال اوج گیری تنش ها را بالا می‌برد.

به گزارش مشرق، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است. دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.