شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نرخ ارز#اصولگرا

دفاع روزنامه اصولگرا از بسته ارزی دولت؛ خداحافظی با دوران رها شدن نرخ ارز

روزنامه همشهری نوشت: به‌نظر می‌رسد از نظر تدوین‌کنندگان سیاست جدید ارزی، وقت خداحافظی با دوران رهاشدن نرخ ارز فرارسیده و بازار تحت کنترل بانک مرکزی و دولت قرار می‌گیرد.

دفاع روزنامه اصولگرا از بسته ارزی دولت؛ خداحافظی با دوران رها شدن نرخ ارز
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۲۰:۰۰:۱۷
اعتمادآنلاین |

روزنامه همشهری به استقبال بسته ارزی جدید دولت رفته و ضمن اذعان به شکست سیاست قبلی رییس بانک مرکزی مدعی شده که وقت خداحافظی با دوران رها شدن نرخ ارز فرارسیده است! 

به گزارش همشهری، قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری روی دلار آمریکا و یورو مراقب پاتک ارزی دولت به سبزه‌میدان و چهاراه‌استانبول باشید. از امروز قطار ارزی روی ریل جدید حرکت می‌کند و با باز شدن مرکز مبادله ارز و طلا قرار است همه نیازهای ارزی از این محل تامین شود و نرخ ارز کشف‌شده، مبنای تحلیل‌ها و تصمیم‌ها باشد.  به‌نظر می‌رسد از نظر تدوین‌کنندگان سیاست جدید ارزی، وقت خداحافظی با دوران رهاشدن نرخ ارز فرارسیده و بازار تحت کنترل بانک مرکزی و دولت قرار می‌گیرد. دولت و بانک مرکزی پیش از این بارها اعلام کرده‌اند دست دولت پر است و منابع ارزی بیش از مصارف خواهد بود و قرار نیست تجربه تلخ ارزی سال‌های97و98 تکرار شود.

این روزنامه در ادامه با اذعان به شکست سیاست ارزی قبلی بانک مرکزی نوشت: در عصر ریاست محمدرضا‌فرزین بر بانک مرکزی با راه‌اندازی بازار مبادله ارز و طلا، همواره تلاش‌شده تا از رانت ارزی جلوگیری شود، ایده‌ای که عمدتا شکست خورد. حالا سؤال این است که چرخش ارزی فرزین پس از 54روز، تا چه میزان از رانت ارزی کم و ثبات را به بازار ارز برمی‌گرداند؟

همشهری سپس نوشت: چالش اصلی پیش روی رئیس‌کل بانک مرکزی، معمای کشف قیمت ارز خواهد بود. هرچند فرزین نرخ کنونی ارز را به‌دلیل آنچه انتظارات خوانده، مورد قبول نمی‌داند اما تلاش دارد تا نرخ بازار آزاد را تابع نرخی کند که در مرکز مبادله ارز و طلا کشف خواهد شد. در 2روز گذشته اخبار تأیید نشده‌ نشان داد که به‌احتمال زیاد کف نرخ ارز در سامانه نیما برای پوشش نیاز ارزی واردات تجاری 38هزارو500تومان خواهد بود. هرچند اگر این قیمت هم امروز روی تابلو قرار گیرد، بازهم بعید است که شکاف بین نرخ مورد انتظار سیاستگذار و بازار پر شود.